2109
 راه های افزایش قد در دخترها و پسرها

راه های افزایش قد در دخترها و پسرها

1402/09/13 بازدید1232

افزایش قد کودکان

اولا قبل از بررسی راه های افزایش قد بزارید براتون بگم که ژن‌ها مهمترین عامل تعیین کننده قد دخترها و پسرها هستن. ممکنه هر یک از شما با داشتن یک رژیم غذایی متعادل، خواب کافی، فعالیت مداوم جسمی و وضعیت بدنی خوب قد بلندتر بشین. اما هنوز هم هیچ تضمینی برای افزایش قد شما با رعایت اصول کلی ذکر شده وجود نداره. تحقیقات نشون می‌ده که چیزی در حدود 80 درصد از اندازه قد فرزندان تابع نسخه ژنتیکی اون‌هاست. در نهایت 20 درصد باقی مونده تابع عوامل محیطی مثل تغذیه و ورزشه. به طور معمول سرعت رشد بچه‌ها بعد از سن دو سالگی روند ثابتی داره اما با نزدیک شدن به سن بلوغ سرعت رشد قد بچه‌ها معمولا افزایش پیدا می‌کنه.

البته این امر هم در همه‌ی بچه‌ها صادق نیست و بعضی از بچه‌ها حتی بعد از بلوغ هم سرعت رشد کمی دارن. دخترها معمولا بعد از بلوغ شاهد افزایش سرعت رشد قدی خودشون هستن. اما پسرها گاهی حتی چند سال بعد از بلوغ هم اونقدری رشد نمی‌کنن و این روند برای اونها ثابته. اما باید بدونین که سرعت رشد قد در افراد بزرگسال کاملا متوقف می‌شه. در نتیجه بعیده که کسی در دوران بزرگسالی شاهد رشد قدی خودش باشه. اما پدرها و مادرها با انجام یک‌سری برنامه‌ها در دوران نوجوانی تا حد قابل توجهی می‌تونن باعث تغییر در رشد قدی بچه‌هاشون بشن.

راه های افزایش قد به صورت طبیعی چیه؟

همان‌طور که گفتیم رشد قد بیشتر از هر عامل دیگه‌ای تابع ژنتیک فرده. اما به هر حال عوامل محیطی هم می‌تونه بر افزایش قد بچه ها تاثیر داشته باشه. من قصد دارم تا در ادامه بعضی از روش‌های تاثیرگذار بر افزایش قد در کودکان بپردازم.

رژیم غذایی متعادل هم می‌تونه یکی از راه های افزایش قد در کودکان باشه

پدرها و مادرهایی که تمایل دارن بچه‌هاشون نسبت به همسن و سال‌ها از قدی بلندتر برخوردار باشن باید بدونن که برای تحقق این هدف باید از رسیدن تمام مواد غذایی ضروری به بدن بچه‌ها به خصوص در سن رشد اطمینان کسب کنن. یک رژیم غذایی سالم از میوه‌های تازه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌ها و لبنیات تشکیل می‌شه. همین‌طور برای حفظ سلامت بدن اون‌ها باید در دوران رشد از مصرف قند، چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده اجتناب کنن. اگه فرزند شما در دوران رشد به بیماری زمینه‌ای مبتلا شده که تاثیر زیادی بر تراکم استخون اون می‌زاره شما باید مصرف کلسیم رو در رژیم غذایی فرزندتون افزایش بدین. این‌ها تنها بخشی از راه‌های افزایش قد در بچه‌ها هستن در ادامه به تعداد بیشتری از راه‌های افزایش قد اشاره می‌کنم.

ویتامین D از مهمترین ویتامین‌هاییه که مصرف اون باعث افزایش رشد قد می‌شه. باید بدونین که این ویتامین رو به راحتی می‌شه از مصرف ماهی تن، ماهی قزل آلا، شیرهای غنی شده و زرده تخم مرغ تامین کرد. همین‌طور برای افزایش قد در مصرف مکمل‌های غذایی افراط نکنین. تنها تعداد کمی مکمل غذایی تا امروز معرفی شده که برای افزایش قد در کودکان و جلوگیری از تحلیل رفتن قد در بزرگسالان موثره. برای مثال اگه بدن شما قادر به تولید هورمون رشد( HGH) نباشه معمولا پزشک مکمل غذایی حاوی این هورمون رو برای شما تجویز می‌کنه.

داشتن خواب کافی عامل مهمی در افزایش میزان قد در کودکان

همون‌قدر که تغذیه می‌تونه در افزایش طول قد بچه ها موثر باشه داشتن خواب کافی در دوره نوجوانی هم می‌تونه باعث افزایش رشد قدی در کودکان بشه. در واقع باید بدونین که زمان آزاد شدن هورمون رشد در بدن کودکان دقیقا زمانیه که اون‌ها در خواب ناز هستن. پس بهترین ساعات خواب برای کودکان 6 تا 13 ساله چیزی در حدود 9 تا 12 ساعت تعین شده. به تدریج با افزایش سن میزان خواب کافی به حدود 8 ساعت می‌رسه.

افزایش فعالیت بدنی یکی از راه های افزایش قد

ورزش منظم فواید زیادی برای حفظ سلامتی بدن داره. در واقع ورزش باعث تقویت بافت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها می‌شه. ورزش می‌تونه به حفظ تعادل وزن بدن هم کمک ‌کنه. این مسئله روی ترشح دقیق و مناسب هورمون رشد نقش بسزایی داره. انجام مداوم ورزش‌هایی مثل دراز نشست، ورزش‌های فشاری، یوگا و فعالیت‌های هوازی می‌تونه باعث افزایش رشد قدی بچه‌ها بشه.

شکل درست بدن می‌تونه روی قد شما تاثیر داشته باشه

یکی از نکات مهمه دیگه‌ای که روی قد و رشد اون تاثیر داره شکل مناسب بدن در زمان نشستن و خوابیدنه. در واقع بد نشستن و راه رفتن می‌تونه در دراز مدت باعث افتادگی اندام‌های بدن و در نهایت خمیدگی و کوتاهی قد بشه. در نهایت تغذیه نامناسب، استرس، مشکلات هورمونی، بیماری‌های مزمن استخوانی، عوامل محیطی و شرایط نامناسب سلامت بدن از جمله عوامل تاثیرگذار بر کاهش رشد قدی در کودکان هستن. در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده در متن ما می‌تونیم با کنترل برخی از این عوامل تا حد زیادی باعث افزایش قد فرزندان خودمون بشیم.

منبع

www.healthline.com

 
منبع : راه های افزایش قد در دخترها و پسرها

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها