2109
دخترها 10 برابر بیشتر از پسرها قلیان می کشند!

دخترها 10 برابر بیشتر از پسرها قلیان می کشند!

1397/04/04 بازدید474

نی نی سایت: دخترها در قلیان کشیدن از پسرها جلو زدند. به گفته دبیر کل اتحادیه جهانی مبارزه با دخانیات مصرف قلیان در بین دختران ایرانی 10 برابر بیشتر شده است. در همین ارتباط محمدرضا مسجدی دبیر کل اتحادیه جهانی مبارزه با دخانیات به ایرنا گفت: «مصرف قلیان در میان دختران کشور در سنین دبیرستان و دانشجویی 10 برابر بیشتر از پسران شده است. سن مصرف قلیان در کشور به 13 سال رسیده ، این مسئله بحران مهمی است و باعث آسیب های بسیاری در آینده می شود. متاسفانه قلیان آنهم با طعم های مختلف و میوه ای که حاوی ترکیبات روان گردان است بصورت خانوادگی مصرف می شود و به راحتی دختران در کنار پدران و همسران این ماده خطرناک و سمی را دود می کنند در حالیکه این سنت شکنی است و فرهنگ غنی ایرانی را پایمال می کند.»
مسجدی در ادامه با بیان اینکه 15 تا 20 درصد مصرف کنندگان قلیان در دام اعتیاد به مواد مخدر و سیگار می افتند، گفت:« قلیان ابزار تفریح نیست و مصرف آن حتی در هفته یک بار معادل سه تا چهار پاکت سیگار است. در حال حاضر انواع طعم های مختلف در بازار موجود است و این طعم ها ترکیبات روان گردان دارند و متاسفانه نظارتی در این زمینه وجود ندارد.در قدیم در این محل غذا و چای عرضه می شد ولی الان مصرق قلیان در قهوه خانه ها برای نوجوانان و جوانان به پر کردن اوقات فراغت تبدیل شده است.»
دبیر کل اتحادیه جهانی مبارزه با دخانیات درباره اجرای قانون جامع کنترل دخانیات، گفت: «این قانون در حال حاضر اجرا نمی شود و ناظر و مجری ندارد، خانواده ها خود باید به این سطح آگاهی برسند که قلیان مضرات بسیاری دارد که فرد را نیز معتاد می کند. خانواده ها باید بدانند سفره ای که به نام قلیان در دورهمی ها پهن می کنند، زهر و سم است و علاوه بر بیماری زا بودن، هزینه های اقتصادی زیادی را به هدر می دهد.»
در پنج سال گذشته، ۴۸۰ هزار نفر به جمعیت استعمال کنندگان قلیان اضافه شده و یک بار مصرف قلیان، معادل استعمال ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16338 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11570 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2924 بازدید