2109
دیابت در کودکان و مواردی که باید بدانید

دیابت در کودکان و مواردی که باید بدانید

1402/08/09 بازدید1494

دیابت در کودکان 

دیابت در کودکان ممکنه یه چالش بزرگ برای خونواده‌ها و حتی خود بچهها باشه. در ادامه چند نکته مهم درباره دیابت در کودکان رو بهتون توضیح می‌دیم:

نوع‌ دیابت در کودکان:

دو نوع اصلی دیابت در کودکان وجود داره: دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2. دیابت نوع 1 معمولا در دوران کودکی و نوجوانی بروز می‌کنه و به علت نقص در تولید انسولین توسط پانکراس ایجاد می‌شه. دیابت نوع 2 در کودکان به ندرت دیده می‌شه و معمولا در دوران بزرگسالی رخ می‌ده و بیشتر به علت ژنتیک و عوامل مرتبط با سبک زندگی مثل چاقی و نداشتن فعالیت بدنی مناسب اتفاق میفته.

علائم دیابت در کودکان| نی نی سایت

علائم دیابت در کودکان:

برخی از علائم دیابت در کودکان عبارتند از: ادرار بیش از حد، تشنج، خستگی بیش از اندازه، عطش بیش از حد، افزایش یا کاهش شدید وزن، تغییر در بینایی و زخم‌ها و التهاب‌های مزمن.

مدیریت دیابت در کودکان:

مدیریت دیابت در کودکان به چندین فاکتور بستگی داره. اصلی‌ترین عامل مدیریت، کنترل سطح قند خون هست. برای این منظور، استفاده از انسولین و رژیم غذایی مناسب خیلی مهمه. علاوه بر این، فعالیت بدنی، بررسی منظم سطح قند خون و اطمینان از رشد سالم کودک هم باید مد نظر قرار بگیره.

مراقبت از کودک:

برای مدیریت دیابت در کودکان، تشکیل یه تیم مراقبتی میتونه خیلی مفید باشه. این تیم شامل پزشک متخصص دیابت، مشاور تغذیه و مشاور روانشناسی هست. همکاری با تیم مراقبتی می‌تونه به خانواده و کودک کمک کنه تا موانع روزمره رو برای کنترل دیابت پیش بینی و مدیریت کنن.

حمایت اجتماعی:

حمایت اجتماعی از جمله حمایت خانواده، مدرسه و جامعه برای کودکان دیابتی بسیار اهمیت داره. اطلاع‌رسانی در مدرسه و آگاهیسازی همکلاسی‌ها و کادر مدرسه درباره دیابت و نیازهای کودک می‌تونه به ایجاد محیطی امن برای اون کمک کنه.

آموزش به کودک:

آموزش دادن به کودک درباره دیابت و نحوه مدیریت اون خیلی مهمه. باید به کودکان یاد داده بشه که چطوری قند خون خودش رو اندازه‌گیری کنه، چطوری انسولین رو تزریق کنه و چجوری یه رژیم غذایی مناسب داشته باشه. به کودکان باید آموزش داده بشه که اگه علائم کاهش یا افزایش قند خون رو تجربه کرد، به والدین یا مسئولان مدرسه‌اش اطلاع بده.

روانشناسی و حمایت روانی:

داشتن یه بیماری مزمن مثل دیابت می‌تونه روی روحیه کودکان تاثیر گذار باشه. در این شرایط حمایت از کودک می‌تونه بهش کمک کنه تا با استرس و اضطراب مربوط به دیابت مقابله کنه و اعتماد به نفس خودش رو تقویت کنه.

مدیریت مناسب دیابت در کودکان از لحاظ کنترل قند خون، رشد سالم و کیفیت زندگی اهمیت زیادی داره. با مشاوره و همکاری با تیم مراقبتی، حمایت اجتماعی و آموزش درست، کودکان دیابتی می‌تونن یه زندگی سالم و فعال داشته باشن. البته، همیشه مهمه که با پزشک متخصص در مورد نکات خاص مربوط به دیابت کودکان صحبت کنین.

عوارض دیابت در کودکان:

یکی از عوارض جدی و درمان نشده‌ دیابت نوع ۱، کتواسیدوز دیابتی هست. اگرچه این مورد خیلی نادره، اما در دیابت نوع ۲ هم ممکنه کودک به این عارضه دچار بشه. کتواسیدوز دیابتی یه بیماری شدید و خطرناکه که نیاز به درمان فوری داره. برخی از علائم و نشونه‌های اون عبارتند از:

- احساس تشنگی زیاد یا خشکی شدید دهان

- ادرار بیش از حد

- خشک شدن یا برافروخته شدن پوست صورت

- داشتن حالت تهوع و استفراغ

- داشتن درد شکم

- حس کردن بوی میوه در دهان

- سرگیجه

در صورتی که سطح انسولین در بدن خیلی کم باشه، بدن قادر به استفاده از گلوکز برای تولید انرژی نبوده و به جای اون، شروع به تجزیه چربی‌ها برای تامین انرژی می‌کنه. این فرآیند منجر به تولید ماده شیمیایی به نام کتون می‌شه که در سطوح بالا ممکنه سمی باشه و باعث اسیدی شدن بدن بشه.

تشخیص دیابت در کودکان| نی نی سایت

جمع بندی:

در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد دیابت در کودکان توضیحاتی رو خدمتتون ارائه بدیم. دیابت نوع ۱ در کودکان یه بیماری مزمنه که نیاز به مدیریت کامل داره. درمان دیابت شامل مصرف انسولین، تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم و مراقبت از سطح قند خون هست. همکاری خونواده، کودک و تیم درمانی بسیار مهمه. از عوارض این بیماری میتونیم به  کتواسیدوز دیابتی اشاره کنیم. به این نکته توجه داشته باشین که پشتیبانی روانی و اجتماعی هم در کنترل این بیماری اهمیت زیادی داره.
منبع

www.diabetes.org.uk

www.mayoclinic.org

منبع : دیابت در کودکان و مواردی که باید بدانید

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها