2109
بیماری‌های رایج بارداری چیست؟

بیماری‌های رایج بارداری چیست؟

1402/07/12 بازدید145

 بیماری های رایج در بارداری

بیماری‌های رایج بارداری، مشکلاتی که همه مامان‌ها باید بدونن! وقتی یک خانم باردار می‌شه، وارد مسیر جدیدی در زندگی خودش می‌شه. این دوران پر از تغییرات و چالش‌هایی است که باید باهاشون سازگاری پیدا کنه. توی این مقاله قراره به بعضی از اون چالش‌ها یعنی بیماری‌های رایج بارداری نگاهی بندازیم.

بیماری‌های رایج بارداری چیست؟

اولین چیزی که باید بدونیم اینه که تهوع و استفراغ توی دوران بارداری خیلی طبیعیه. بعضی از مامان‌ها توی سه ماهه اول بارداری وقتی صبحونه می‌خورن یا حتی وقتی اسم غذارو می‌شنون، سرشون گیج میره و بالا میارن.

راهکار:

·         مقدار کمتری غذا بخورین اما وعده‌های غذاییتون رو زیاد کنین.

·         آب بیشتری بنوشید تا جلوی خشکی بدنو بگیره.

·         غذاهای خنک و خوشمزه بخورین.

علائم افسردگی
بیماری‌های عفونی

عفونت‌های ادراری و تنفسی توی دوران بارداری بیشتر ممکنه سراغتون بیان. چرا؟ به خاطر اون تغییرات هورمونی که توی بدنتون داره اتفاق می‌افته.

راهکار:

·         آب زیاد بنوشین.

·         بهداشت دست رو رعایت کنین.

·         اگه علائم عفونت دیدین، فورا به پزشک مراجعه کنین.

دیابت بارداری

یکی از انواع دیابت، دیابت بارداری است. این وقتی اتفاق می‌افته که یک خانم باردار می‌شه، بدنش نمی‌تونه قند رو خوب تجزیه کنه. دیابت بارداری می‌تونه خطرات مختلفی داشته باشه، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتش، رشد زیاد جنینتونه. اگه نوزادتون بیش از حد طبیعی رشد کنه، ممکنه توی زمان زایمان شونه‌هاش گیر کنه و مشکل‌ساز بشه. توی اینجور مواقع، پزشک معمولا زایمان سزارین رو توصیه می‌کنه. بهتره که توی هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداریتون، آزمایش‌ بدین. این آزمایش‌ها برای خانومایی که اضافه ‌وزن دارن یا سابقه دیابت بارداری داشتن، حیاتیه.

راهکار:

·         پزشکتون باید قندتون رو کنترل کنه.

·         رژیم غذایی خاصی رو رعایت کنین.

·         ورزش هم فراموش نشه.

فشارخون بالا 

فشارخون بالا توی دوران بارداری می‌تونه یک مشکل بزرگ باشه. این مشکل معمولا توی ماه‌های دوم و سوم بارداری خودش رو نشون می‌ده.

راهکار: 

·         پزشکتون باید فشارخونتون رو کنترل کنه.

·         داروهایی که پزشک تجویز می‌کنه رو استفاده کنین.

·         به اندازه استراحت کنین و استرستون رو کنترل کنین.

کم‌خونی 

مامانای عزیز در دوران بارداری باید بیشتر به غذاهایی که می‌خورین توجه کنین. کم خونی وقتی اتفاق می‌افته که تعداد گلبول‌های قرمز خونتون کم بشه. یکی از رایج‌ترین انواع کم خونی، کم خونی فقر آهنه. آهن جزئی از گلبول قرمزه که به خون اجازه می‌ده اکسیژن حمل کنه. خانومای باردار نسبت به خانومای دیگه آهن بیشتری نیاز دارن، چون توی این دوران میزان خون بدن افزایش پیدا می‌کنه و از طرفی برای تکامل و رشد جنین هم به خون نیازه.

راهکار: 

·         اگر پزشکتون براتون مکمل آهن تجویز کرده، حتما مصرف کنین.

·         غذاهای حاوی آهن رو توی رژیمتون قرار بدین.

·         از مراقبت پزشکی منظم استفاده کنین.

تکرر ادرار در دوران بارداری

تو دوران بارداری یه چیزی که ممکنه براتون اتفاق بیوفته اینه که تعداد دفعات دستشویی رفتنتون زیاد بشه. این به خاطر اینه که رحم و جنین در حال رشد هستن و به مثانه فشار وارد می‌کنن. این باعث می‌شه که تو سه ماهه اول بارداریتون زیاد به دستشویی برین. این تکرار ادرار تا سه ماهه آخر بارداری هم ادامه داره. چرا؟ چون تو این مرحله، سر کودک داره به سمت لگن قرار می‌گیره و به مثانه فشار وارد می‌کنه. بنابراین، مامانای عزیز، آماده باشین که تکرر ادرار در انتظارتونه!

راهکار:

·         آب بیشتری میل کنین.

·         ورزش کردن به کنترل ترشح ادرار کمک می‌کنه.

·         لباس‌های راحت و آزاد بپوشین.

 

دیابت در بارداری

  نتیجه‌گیری 

همه ما می‌دونیم که دوران بارداری یه مرحله خاص و مهم تو زندگی خانوماست. تو این مدت، خودتون و جنینتون نیاز به مراقبت دارین. برای سلامت خودتون و جنینتون، باید از مشکلات پزشکی که ممکنه پیش بیان خبر داشته باشین و مراقبت‌های لازم رو انجام بدید. برای آشنایی با بقیه بیماری‌های دوران بارداری این مطلب نی نی سایت رو بخونین.

  پرسش‌های متداول 

1.      همه خانوما تو دوران بارداریشون تهوع دارن؟ 

·         نه، همه مامان‌ها توی دوران بارداری تهوع ندارن. این مشکل برای بعضی‌ها شدیدتر و برای بقیه خفیف‌تره.

2.      چجوری می‌شه فشارخون رو کنترل کرد؟ 

·         برای کنترل فشارخون به مراقبت پزشکی منظم و استفاده از داروهایی که پزشک تجویز می‌کنه نیاز دارین.

3.      واجبه که مکمل آهن مصرف کنیم؟ 

·         مصرف مکمل آهن باید توسط پزشکتون تایید بشه.

4.      همه عفونت‌ها توی دوران بارداری خطرناک هستن؟ 

·         نه، همه عفونت‌ها خطرناک نیستن، ولی برخی از عفونت‌ها ممکنه برای سلامتی مادر و جنین خطرناک باشن. به هر علامت عفونتی باید توجه کرد و با پزشک مشورت کرد.

5.      می‌شه توی دوران بارداری ورزش کنیم؟ 

·         بله، ورزش منظم و کنترل‌شده که توسط پزشکتون تایید بشه، می‌تونه مفید باشه. ولی حتما باید ورزش‌های سبک و راحتی رو انجام بدین و جون خودتون و نینیتون رو به خطر نندازین.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها