2109
مهمترین فواید کلم در بارداری

مهمترین فواید کلم در بارداری

1402/07/08 بازدید312

 فواید کلم در بارداری

بارداری زمان تغییرات بزرگ توی بدن یک خانمه. تغذیه مناسب نقش مهمی در رشد سالم جنین در این دوره داره. کلم یکی از سبزیجات خانواده چلیپایی است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدنه. این سبزی می‌تونه یک مکمل مناسب در رژیم غذایی زنان باردار باشه. حالا در ادامه برخی از مهمترین فواید کلم در بارداری رو با شما مادر عزیز بررسی می‌کنیم.

 فواید کلم در بارداری  نی نی سایت

 

شناخت فواید کلم در بارداری به عنوان یک مکمل غذایی

اولا برای بررسی فواید کلم در بارداری باید بدونید که کلم یک سبزی فراسودمنده که کالری کم و فیبر بالایی داره. همچنین گیاه کلم منبع عالی ویتامین C، K و همچنین فولاته. فولات یکی از مهمترین مواد غذایی برای رشد جنین است. مصرف فولات در زمان بارداری از بروز نقص‌های مادرزادی در مغز و ستون فقرات کودک جلوگیری می‌کنه. همچنین کلم منبع خوبی از ویتامین B6، این ویتامین به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کنه. مصرف مقدار کافی از ویتامین B6 در برنامه غذایی مادر می‌تونه به تشکیل گلبول‌های قرمز کمک کنه. علاوه بر این کلم حاوی انواع ویتامین‌های ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتونوترینت‌ها( مواد اکتیو در غذاها) مورد نیاز برای رشد بدن کودک عزیز شماست. در نتیجه شما با مصرف این گیاه می‌تونین به سلامت و تندرستی خودتون و کودک عزیزتون کمک کنین.

علاوه بر این کلم یک سبزی همه کاره است که می‌تونه به راحتی در رژیم غذایی بارداری شما قرار بگیره. می‌شه این گیاه رو به صورت خام در سالاد و به صورت پخته در انواع سوپ و خورش استفاده کرد. طعم ملایم کلم باعث می‌شه که از این گیاه به عنوان یک دورچین مناسب در  انواع غذاها هم بشه استفاده کرد. کلم دارای مقدار خیلی زیادی فیبره. فیبر موجود در کلم به هضم سالم غذای شما در دوران بارداری کمک می‌کنه. با این حال، توجه به این نکته ضروریه که برخی از زنان ممکنه هنگام مصرف کلم دچار نفخ معده بشن. بنابراین بهتره مصرف این گیاه رو از مقدار کم شروع و به تدریج میزان مصرف اون رو افزایش بدید. البته مطمئنا فواید کلم در بارداری خیلی بیشتر از عوارض اونه.

نقش این گیاه در رشد جنین

همونطور که گفتم کلم منبع عالی فولاته. فولات هم یک ماده مغذی حیاتی برای رشد سالم جنینه. فولات از نقص سیستم عصبی کودک جلوگیری می‌کنه. در نتیجه مصرف کلم می‌تونه باعث کاهش احتمال بروز نقص مادرزادی در مغز و ستون فقرات کودک بشه. کلم علاوه بر فولات، مقدار زیادی ویتامین C هم داره که نقش مهمی در سنتز کلاژن داره. همچنین ویتامین ث به تشکیل استخوان و غضروف در بدن جنین کمک می‌کنه. علاوه بر این، کلم یک سبزی کم کالری و سرشار از فیبره. همین موضوع کلم رو به یک مکمل عالی در رژیم غذایی دوران بارداری تبدیل می‌کنه. فیبر موجود در کلم به تنظیم هضم غذا و جلوگیری از یبوست که یک مشکل رایج در دوران بارداریه کمک می‌کنه.

علاوه بر این، کلم حاوی آنتی اکسیدان‌هاییه که به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنه. فواید کلم در بارداری نشون دهنده اهمیت مصرف این گیاه در این دورانه. توجه به این نکته هم ضروریه با اینکه کلم یک سبزی کاملا مغذیه اما باز هم شما مادر عزیز در زمان مصرف اون باید اعتدال رو رعایت کنین و از مصرف زیاد این گیاه خودداری کنین. خوردن بیش از حد کلم منجر به نفخ معده می‌شه. نفخ معده می‌تونه شرایط ناراحت کننده‌ای رو برای مادر ایجاد کنه. توصیه می‌شه تا زنان باردار از انواع میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی خودشون استفاده کنن.

چگونه کلم می‌تونه به کاهش علائم رایج بارداری کمک کنه

کلم حاوی انواع مختلفی مواد مغذی و ترکیباته که می‌تونه به کاهش برخی از علائم رایج بارداری کمک کنه. مقدار زیاد فیبر موجود در کلم می‌تونه به جلوگیری از یبوست که یک مسئله رایج در دوران بارداریه کمک کنه. همچنین کلم سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست که می‌تونه به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی شما در دوره بارداری کمک کنه.

کلم علاوه بر فیبر و آنتی اکسیدان منبع خوبی از ویتامین C هست. ویتامین ث موجود در کلم برای رشد استخوان‌ها، دندان‌ها و پوست کودک مهمه. همچنین ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کنه که مصرف اون برای جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری ضروریه. علاوه بر این، کلم دارای مقدار مناسبی ویتامین K، که وجود اون برای لخته شدن طبیعی خون ضروریه. مصرف مقدار مناسب این ویتامین در دوره بارداری می‌تونه از خونریزی بیش از حد در هنگام زایمان جلوگیری کنه. در نهایت گنجاندن کلم در رژیم غذایی یک زن باردار می‌تونه فواید زیادی برای سلامتی مادر و جنین به همراه داشته باشه.

انواع کلم نی نی سایت

 

نکاتی برای استفاده ایمن از این گیاه در رژیم غذایی

اگر قصد دارین کلم را به رژیم بارداری خودتون اضافه کنین باید به یکسری نکات در این مورد توجه داشته باشین. اولا مهمه که کلم را قبل از مصرف به خوبی بشورین. زیرا ممکنه کلم حاوی انواع باکتری‌ها و یا آفت‌کش‌های مضر برای سلامتی کودک عزیز شما باشه. علاوه بر این، ایده خوبیه که کلم را به طور کامل بپزین تا به تجزیه فیبر و هضم گیاه کمک کنه. در نهایت بهتره کلم را در حد اعتدال مصرف کرد. زیرا مصرف مقدار زیاد کلم ممکنه منجر به بعضی عوارض جانبی در شما مادر عزیز بشه. 

منبع

allohealth.care/healthfeed

 
منبع : مهمترین فواید کلم در بارداری

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها