2109
با کلم‌ها به جنگ سرطان روده بروید

با کلم‌ها به جنگ سرطان روده بروید

1397/06/04 بازدید290
نی نی سایت: محققان می‌گویند بعضی سبزیجات مثل کلم برگ، بروکلی و کلم پیچ می‌تواند خطر سرطان روده را کاهش دهد. البته هیچ شکی در این نیست که سبزیجات چلیپایی هم برای روده خوبند، اما هیچ‌وقت جزئیات این موضوع بیان نشده بود.

این گروه تحقیقاتی از موسسه «فرانسیس کریک» مواد شیمیایی ضد سرطانی پیدا کرده‌اند که بعد از هضم سبزیجات در بدن تولید می‌شوند.

به گفته این سرطان شناسان انگلیسی، دلایل زیادی برای بیشتر مصرف کردن سبزیجات وجود دارد. محققان در این مطالعه سعی کردند با مطالعه موش‌ها و روده‌های مینیاتوری و کوچکی که در محیط آزمایشگاه رشد داده بودند، نحوه عملکرد سبزیجات در تغییر آستر دستگاه گوارش را بررسی کنند.

آنها متوجه شدند که سطح روده هم درست مثل پوست سطح بدن مدام در حال بازسازی و احیای خود است و این کار را در فرآیندی 4 تا 5 روزه انجام می‌دهد. اما این احیا و بازسازی همیشگی باید به شدت کنترل شود وگرنه منجر به سرطان یا التهاب روده می‌شود.
 

با کلم‌ها به جنگ سرطان روده بروید

در این پژوهش، مواد شیمیایی ضروری در سبزیجات چلیپایی پیدا شده که در میان‌شان ماده‌ای شیمیایی به نام «ایندول 3 کاربینول» توجه دانشمندان را به خود جلب کرده که وقتی چنین سبزیجاتی را می‌جویم، این ماده تولید می‌شود.

این مواد شیمیایی در طول مسیرشان در دستگاه گوارش، توسط اسید معده متعادل شده و در بخش پایینی روده، عملکرد سلول‌های بنیادین- که مسئول احیای آستر روده هستند- و سلول‌های ایمنی را- که التهاب را کنترل می‌کنند- تغییر می‌دهند.

بر اساس این مطالعه، رژیم غذایی سرشار از «ایندول 3 کاربینول» از موش‌ها در برابر سرطان محافظت می‌کند؛ حتی موش‌هایی که به خاطر ژن‌هایشان، در معرض ریسک بالایی از سرطان قرار داشتند.

بدون رژیم پیشگیرانه، سلول‌های روده به صورت غیر قابل کنترلی تقسیم می‌شوند. اما به گفته دکتر استاکینگر، سرپرست این مطالعه، حتی وقتی موش‌هایی که رشد تومور در آنها شروع شده بود، تغییرات لازم در رژیم غذایی‌شان ایجاد شد، رشد تومورها متوقف شد.

مولکول‌های سبزیجات همین خواص را بر انسان دارد و غیر از این، دلایل زیاد دیگری برای مصرف سبزیجات وجود دارد؛ البته نباید سبزیجات را زیادی بپزید یا بروکلی را طی پخت، زیادی نرم کنید تا خاصیت خود را از دست ندهند.

منبع: BBC

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16133 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11470 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2453 بازدید