2109
نکاتی برای مادران شاغل (بچه داری)

نکاتی برای مادران شاغل (بچه داری)

1402/06/29 بازدید19963

نکاتی برای مادران شاغل (بچه داری)

 

بچه‌ داری مادران شاغل به چه صورته :

در دنیای امروزی تعداد مادران شاغل زیاد شده و خانوم‌ها با مادر شدن در دوراهی خانه‌داری و شاغل بودن قرار میگیرن. در چنین شرایطی برقراری تعادل، کار سختیه و اطرافیان باید مادر رو در این شرایط حمایت کنن، تا بتونه دوران کودکی فرزندانش رو به خوبی بگذرونه. نکته مهم برای مادران شاغل ایجاد تعادل بین کار و خانواده هست که با برنامه‌ریزی و نظم میشه به این امر مهم رسید. مادران شاغل با مدیریت کردن و رعایت یه سری نکات مهم، سلامت روحی و جسمی خود و فرزندانش رو تضمین میکنه. زنان شاغل وقتی مادر میشن مسئولیتشون سنگینه چون هم کارای منزل رو دارن و هم مسئولیت کاریشون در بیرون از خونه زیاده، بنابراین فشار کاری  روی دوش زن خانواده هست و باید مرد اون رو همراهی کنه.

مادران شاغل | مرکز مشاوره مشاورانه | پیامد ها و مسائل مادران شاغل

نکاتی برای مادران شاغل و بچه داری :

اشتغال مادران مزایا و معایبی داره که نه میشه اون رو نهی و نه میشه اون رو تایید کرد. برای اینکه مادران شاغل با کار کردنشون به کودکشون صدمه و آسیب وارد نشه یه سری نکات رو باید رعایت کنن که عبارتند از :

1 _ کودک تا سه سالگی در محیطی امن مثل : کنار پدربزرگ و مادربزرگ یا اقوام نزدیک بزرگ بشه. یا میشه پرستاری رو گرفت که مطمئن و ثابت باشه یا مثلا مهدهایی که کیفیت بالایی دارن و مربی ثابت دارن که میتونن با کودک رابطه خوبی برقرار کنن رو انتخاب کنه، ولی بهتره تا قبل از سه سالگی کودک به مهد نره.

2 _ توجه به رابطه خوب با کودک که با نبود خود جبران بشه، مادران شاغل زمان کمی در کنار فرزندشون هستن ولی اگه رابطه صمیمی با کودک داشته باشن با خیال راحت میتونن با اون ارتباط خوبی بگیرن.

نکاتی که زنان شاغل باید به اون توجه کنن :

1 _ کمک از همسر برای کم شدن فشار بر روی مادران شاغل که میتونه در زمینه کار‌های منزل یا نگهداری از فرزند باشه.

2 _ هیچ انسانی کامل نیست و عیب و نقص‌هایی داره پس نباید کمال‌گرا بود و توقع داشت که همه چیز نمونه باشه.

3 _ برنامه ریزی برای زندگی : چون برنامه داشتن کلید اصلی موفقیته و باید توی زندگی جزء اولویت‌ها باشه.

4 _ اختصاص زمانی، برای خود و برای به دست آوردن انرژی : هر فعالیتی که باعث به دست آوردن آرامش بشه مثل : خوابیدن یا ورزش کردن رو باید انجام داد تا شادی و لذت به زندگی برگرده.

5_ زنان شاغل همیشه بین دوراهی هستن، نه میتونن از فرزند خودشون دل بکنند و راحت سرکار برن و نه میتونن قید کار رو بزنن.   

پیامد‌های مثبت اشتغال مادران :

  • مادران شاغل اعتماد به نفس دارن و از نظر روحی و روانی در سلامت هستن، حال خوب مادر روی کودک اثر مثبت داره.
  • آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان از طرف والدین شاغل : والدینی که شاغل هستن کودکانشون استقلال کافی دارن. مسئولیت‌پذیری باعث بلوغ فکری، رشد فردی و بهداشت روانی میشه.
  • کودکانی که والدین شاغل دارن بیشتر به فکر اشتراکی بودن ازدواج هستن. دخترا دوست دارن در بیرون خونه کار کنن و پسرا هم مایلند در کار منزل کمک کنن.
  • کودکانی که مادران شاغل دارن چون مهد میرن مهارت‎های اجتماعی رو یاد میگیرن و کودک با مسائل و موضوعات مختلفی آشنا میشه.
  • مردایی که همسرشون شاغله در فرزندپروری دخالت بیشتری دارند و در تربیت اونا نقش زیادی دارن.

پیامد‌های منفی و مشکلات مادران شاغل :
  • گاهی اوقات شاغل بودن مادر ممکنه باعث فشار روحی و روانی روی مادر بشه و همین میتونه فشار روحی رو به خونه منتقل کنه و مادر نتونه با کودک بازی کنه و یا سرگرمش کنه.
  • بعضی از مادران شاغل چون وقت کمتری رو با کودک میگذرونن احساس گناه کرده و سعی میکنن وقتی کنار فرزندشون هستن اون کمبود رو جبران کنن، که گاهی باعث خسته شدن کودک میشه.
  • مسئولیت مادران شاغل زیاده و علاوه بر کار بیرون مسئولیت خانه‌داری رو هم دارن و باید مراقب فرزند خود هم باشن، انجام این کارا بر روح و جسم مادر فشار میاره و سلامتش رو تهدید میکنه.

 

تعادل کار و زندگی برای زنان شاغل :

مادران شاغل میتونن اقداماتی انجام بدن تا تعادل بین کار و زندگیشون برقرار بشه. همیشه باید با کسانی در ارتباط باشن که اونارو حمایت کنن، همچنین به نکاتی برای مراقب از خودشون توجه کنن. این مادران باید سعی کنن چیزی باعث حواس پرتی‌شون نشه.
منبع

best10resumewriters.com

 

 
منبع : نکاتی برای مادران شاغل (بچه داری)

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها