2709
مادران شاغل و روش‌های تعادل بین کار و خانواده

مادران شاغل و روش‌های تعادل بین کار و خانواده

1395/12/22 بازدید8478

نی نی سایت: مادران حالا بیشتر از گذشته به عنوان نیروی کار حضور دارند. مادری که به‌طور تمام وقت کار می‌کند، به دلیل تقسیم انرژی و توجهش بین کار و خانواده ممکن است به سمت استرس و احساس گناه سوق پیدا کند. مهم این است که روی یک برنامه تمرکز کند، به آن سازمان دهد و تعادل درست بین شغل و وظیفه مادری را بیاید. در این مقاله به شما 10 روش پیشنهاد می‌کنیم که به رشد خانواده و شغلتان مطمئن شوید. به دلیل طولانی بودن مقاله آن را در دو بخش منتشر می‌کنیم که بخش اول را می‌خوانید:
احساس گناه را دَک کنید!
به جای اینکه همه‌اش فکر کنید که چرا با کودکتان نیستید، به این فکر کنید که نقش شما در شرکت چقدر به سود خانواده است. شاید شما بتوانید از نظر مالی به سطحی برسید که فرزندتان را به کلاس‌های خاصی بفرستید، برایش فرصت‌های آموزشی فراهم کنید یا برای دانشگاهش پول کنار بگذارید. موفق‌ترین مادران شاغل راه‌هایی برای موثر بودن در هر دو زمینه یافته‌اند که به توانایی کنار آمدن با انتخاب‌ها و تمرکز بر روی اولویت‌هایی که در حال حاضر دارند، نیاز دارد. قبول کنید که در کار هم روز‌های خوب و هم روز‌های بد وجود دارد. مادران باید بدانند تنها نیستند و درباره احساساتشان با همسر یا خانواده‌خود حرف بزنند.

کیفیت مراقبت از کودکان را بررسی کنید
از جمع دوستان و خانواده خود بخواهید به شما یک پرستار بچه یا یک مهد کودک خوب معرفی کنند. یک لیست از پیشنهادات مهم تهیه کرده و سپس زمانی را به مصاحبه با افراد معرفی شده یا دیدن مهد کودک‌های پیشنهادی اختصاص دهید. بهتر است خانواده‌ها یک جلسه خانوادگی دو ساعته تا چند ساعته با کسی که قرار است پرستار فرزندشان شود،‌داشته باشند چون این کار باعث می‌شود آنها نحوه رفتار پرستار با بچه را در یک محیط خانگی و غیر رسمی ببینند. یک پرستار بچه خوب باید تجربه خوب و زیادی داشته باشد، یک منبع یا مرجع خوب برای مراجعه و مدرکی که این‌ها را ثابت کند. یک مهد کودک خوب باید ساعت‌های انعطاف‌پذیر داشته باشد و بتوان ساعات معلم و دانش‌آموز را با هم هماهنگ کرد، محوطه بیرونی داشته باشد، مجوز‌‌‌های تازه داشته باشد، و کارکنانی که گذشته کاری‌شان چک شده باشد.
صبح‌ها را آسان‌تر شروع کنید
روزتان را با برگه یادداشتی مچاله شده که شب گذشته کار‌هایتان را در آن نوشته‌اید شروع نکنید. شما باید تصمیم بگیرید که برای صبحانه چه درست کنید، پوشک‌ها را دوباره بسته‌بندی کنید، کوله‌پشتی، کیف پول یا کیف سرِکار را نزدیکِ دَر درست کنار کلید‌ها بگذارید تا در زمان رفتن به سرکار آنها را سریع بردارید، بیرون بروید و در را قفل کنید. به فهرست کار‌های روز بعد نگاه کرده و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. مشخص کنید میان شما و همسرتان، نوبت کیست که باید به بچه‌ها لباس بپوشاند، مواد غذایی لازم را خریداری کند و غذا بپزد. همچنین این زمان خوبی است که شما درباره تغییر برنامه خانوادگی صحبت کنید.
آگاهی از اینکه خیلی از وظایفتان را انجام داده‌اید به شما این اجازه را می‌دهد زمانی را با بچه‌ها صرف کنید و با آنها صبحانه بخورید، بدون اینکه با عجله خانه را ترک کنید.

تقویم خانواده و سازماندهی آن
اولویت‌های خانواده‌تان را بشناسید. این تقویم می‌تواند شامل زمان‌های پرداخت صورت حساب، جدول کار‌های روزانه بچه‌ها،‌ لیستی از مراسم‌های خانوادگی و مدرسه بچه‌ها، فعالیت‌های متفرقه، جشن تولد‌ها و چیز‌های دیگر باشد. هر جمعه، 15 دقیقه را به بررسی و آماده کردن برنامه هفته آینده اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود در مقابل اتفاقات ناگهانی که مطابق با برنامه شما نیستند آماده‌تر باشید.
خانواده‌ها باید تقویم خانوادگی را به پرستارشان نشان داده و برنامه‌ها را برایش توضیح دهند تا هر دو طرف همیشه با کار‌های یکدیگر هماهنگ باشند. برنامه داشتن باعث می‌شود محیط اطرافتان هم پاک و تمیز بماند. یک جای خاص داشته باشید که کاغذ‌ها و اسناد مهمتان را به همراه کلید‌ها، شارژر، باتری و مقداری پول خورد در آنجا بگذارید. داشتن یک جای مخصوص باعث می‌شود وقتتان را هدر ندهید و بازدهی فعالیت‌هایتان را افزایش می‌دهد.

با خانواده در ارتباط باشید
همیشه با فرزندانتان در ارتباط باشید حتی زمان‌هایی هم که با هم نیستید. مادرانی که بچه‌های خیلی کوچک دارند می‌توانند صحبت کردنشان را ضبط کنند، از  آواز خود فیلم بگیرند یا در حالی که یک داستان کودکانه می‌خوانند صدایشان را ضبط کنند تا در نبودشان کودک آنها را ببیند یا گوش کند. اگر شما می‌دانید که یکی از جشن‌های فرزندتان را  از دست می‌دهید یا دیر به آن می‌رسید، هنگام صبح به او یک چیز خاص بدهید مانند یک یادداشت ویژه یا یک قولِ خوب که بعدا به آن عمل می‌کنید. اگر از آن جشن فیلم گرفته شود، شما چیزی را از دست نداده‌اید چون بعدا می‌توانید آن را تماشا کنید.
عکس خودتان و همسرتان را روی دیوار آویزان کنید تا بچه‌صورتتان را ببیند. در محل کار، در زمان استراحتتان، با فرزندتان تماس بگیرید. شنیدن صدای او باعث می‌شود روزتان بهتر بگذرد و کودک هم خیالش راحت باشد که شما همان نزدیکی‌ها هستید.

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5400 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3945 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14787 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3838 بازدید