2109
مرخصی زایمان، دغدغه بانوان شاغل قراردادی

مرخصی زایمان، دغدغه بانوان شاغل قراردادی

1393/10/13 بازدید762

*** مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد با اشاره به مشکلات امنیت شغلی بانوان گفت: زنان شاغل به شکل قراردادی و قرارداد کار با تامین اجتماعی در زمان استفاده از مرخصی زایمان برگشت بکار ندارند. 


'فخرالسادات خامسی' در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: درصد زیادی از زنان بعد از استفاده از مرخصی زایمان برگشت بکار نمی خورند و همواره بعد از 6 ماه کارشان را از دست می دهند. 

وی افزود: زنان شاغل با قرارداد خدمات درمانی جهت برگشت به کار مشکل ندارند و تنها مشکل آنها تنزل پستی است. 

خامسی، با اشاره به یکی از قوانین شرکتهای خصوصی خاطر نشان کرد: در این قانون تا سه ماه طرف قرار داد می تواند از نیروی جایگزین استفاده کند و پس از سه ماه طرف قرارداد ملزم به برگشت بکار است که عملا خیلی از زنان با داشتن فرزند سه ماهه امکان برگشت بکار ندارند. 

این مسوول ادامه داد: برای بیشتر کارفرمایان تامین اجتماعی کار در اولویت است و اکثرا نیروهای قراردادی کارشان را از دست می دهند. 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد، در خصوص راهکاری جهت جلوگیری از اخراج زنان شاغل خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن بسته تشویقی خوب برای کار فرما به تعداد بانوانی که از مرخصی زایمان استفاده می کنند معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود. 

وی افزود: باید کارفرما را به نوعی مجاب کنیم که از بانوان همراه با در نظر گرفتن مرخصی در مشاغل استفاده شود و 

در بحث سیاست جمعیتی در استان موانع برداشته و خانواده ها برای فرزندآوری تشویق شوند. 

خامسی، با اشاره به اهمیت رویکرد رشد جمعیت در کشور گفت: یکی از موانع رشد جمعیت اخراج زنان شاغل جهت استفاده از مرخصی زایمان است که باید اصلاح شود تا خانواده هابه سوی فرزندآوری تشویق شوند. 

خامسی در رابطه با تعداد زنان شاغل اخراج شده در استان یزد گفت: این موضوع در دست بررسی است و آمار دقیق و جامعی در دست نداریم. 

رییس تامین اجتماعی میبد هم در خصوص اخراج زنان شاغل گفت: تعدادی بیمه شده زن در میبد از کار اخراج شده اند و مشمول مقرری بیمه بیکاری هستند. 

'محمد فلاح' افزود: همه زنان بدلیل استفاده از مرخصی زایمان اخراج نشده اند بلکه در قرار داد کار آنها علت اخراج عدم نیاز به ادامه کار نوشته شده است. 

رییس اداره کار میبد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در برخی موارد ب واسطه اقدام کارفرما جهت جایگزینی نیروی جدید با شروع استعلاجی، کارگر پس از پایان مرخصی شغل خود را از دست داده و بیکار می شد. 

سید 'احمد علایی' خاطر نشان کرد: آمار دقیقی از تعداد بانوان شاغلی که به خاطر استفاده از مرخصی زایمان اخراج گردیده اند در دست نیست. 

وی افزود: بخشی از زنان شاغل پس از اتمام مرخصی زایمان خود از سوی کارفرما اخراج شده اند که با طرح شکایت در این اداره به آن رسیدگی و رای صادر شده است. 

علایی اضافه کرد: هم اکنون با بخشنامه جدید وزارتخانه متبوع و در راستای اجرای تبصره (2) ماده (3) قانون ترویج تغذیه با شیر مادر موضوع اخراج زنان کارگر تا پایان دوران شیردهی ممنوع است. 

با توجه به سیاستهای کشورمان در خصوص رشد جمعیت نباید با اخراج زنان شاغل شرایطی بوجود آید که بچه دار شدن منجر به کاهش فعالیت های اجتماعی و اشتغال زنان در جامعه شود.

همچنین برای پیشگیری از تعدیل زنان پس از بازگشت به محیط کار، مسولان تصمیماتی اتخاذ کنند تا شاید بتوان از ریزش زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان به محیط کار جلوگیری کرد. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8349 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6011 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15071 بازدید