2109
طرز تهیه فرنی خوشمزه

طرز تهیه فرنی خوشمزه

1402/06/21 بازدید6090

طرز تهیه فرنی خوشمزه

فرنی چیست ؟

فرنی به عنوان دسر همراه غذای اصلی مصرف میشه و نوعی خوردنی شیرین مزه و آبکیه که با آرد برنج پخته میشه، که برای طعم اون افزودنی‌های دیگری هم بهش اضافه میشه. این دسر معروف ایرانی بسیار پرطرفداره. البته از آرد ذرت و نشاسته هم در پخت اون استفاده میشه، از شکر، عسل و نبات برای شیرین شدن اون استفاده می‌کنن. فرنی خیلی سریع آماده میشه و مواد اولیه اون در هر خونه‌ای پیدا میشه. هرچند مواد اولیه اون ساده هست اما غذای فوق العاده‌ای برای کودکان و نوزادان به حساب میاد. این دسر هم برای فصل گرم و هم برای فصل سرد مناسبه و در سفره‌های افطاری و سحری طرفداران زیادی داره.

طرز تهیه فرنی

خواص فرنی :

فرنی دارای فیبر و ریزمغذی‌های سالمیه که برای سلامتی مفیده، مصرف این دسر باعث میشه بدن در طول روز انرژی کافی داشته باشه. خوردن این دسر خواص زیر رو داره :

1 _ فیبر برای سیری : یکی از مزایای فرنی برای سلامتی، فیبر موجود در اونه. در وعده‌های غذایی فیبر اهمیت زیادی داره و باعث پری معده بدون کالری میشه، چون باعث هضم منظم غذا میشه از یبوست جلوگیری میکنه.

2 _ خواص آن برای معده : به خاطر بافت نرم و لطیفی که داره مجاری گوارشی رو نرم میکنه و هضم اون آسونه، اسید معده رو خنثی میکنه به همین خاطر برای افرادی که زخم معده دارن بسیار مفیده.

3_ سازگاری با رژیم‌های غذایی : کسانی که رژیم غذایی دارن و نمیتونن اونو رعایت کنن و سریع گرسنه میشن با مصرف فرنی میتونن مدت زیادی سیر باشن. اگه فرنی همراه جو دوسر، مرغ، شیر و هل پخته بشه جایگزین خوبی برای رژیم غذاییه.

از دیگر خواص این دسر :

1 _ کمک به استخوان‌سازی : فرنی به دلیل کلسیم زیادی که داره برای تقویت استخوان‌ها و دندون‌ها خیلی مفیده.

2_ تقویت سیستم ایمنی بدن : این دسر منبع عالی از ویتامینA  هست و سیستم ایمنی بدن رو به خاطر وجود بتاگلوکان تقویت میکنه.

3 _ کمک به تنظیم اشتها : فرنی منبع کربوهیدراته که باعث سیری طولانی مدت میشه و اگه با مغز‌ها و دانه‌های روغنی ترکیب بشه باعث سیری در طولانی مدت میشه و اشتها رو کنترل میکنه.

 

4_ برای سرماخوردگی : این دسر برای نرم کردن گلو و تسکین سرفه خیلی خوبه. اگه با بادام و مغز‌های دیگه درست بشه سیستم ایمنی بدن رو تقویت میکنه و بدن قدرت بالایی برای مبارزه با بیماری رو پیدا میکنه.

انواع فرنی و طرز تهیه آن :

1 _ فرنی نشاسته :

مواد لازم =

  • شیر 2 لیوان
  • نشاسته 2 قاشق سوپ‌خوری
  • شکر 2 قاشق سوپ‌خوری
  • گلاب و وانیل به اندازه لازم

طرز تهیه : شیر سرد رو داخل قابلمه میریزیم بعد شکر و نشاسته رو اضافه می‌کنیم و بعد روی شعله میزاریم و مدام اون رو هم میزنیم تا به غلظت مناسب برسه. گلاب و وانیل و هر افزودنی که دلخواه شما باشه رو اضافه می‌کنیم.

2 _ فرنی آرد برنج :

مواد لازم =

  • شیر 2 لیوان
  • آرد برنج 2 قاشق سوپ‌خوری پر
  • آب نصف لیوان
  • شکر 4 قاشق سوپ‌خوری
  • گلاب 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه : ابتدا شیر سرد رو داخل قابلمه ریخته بعد آرد برنج و شکر رو اضافه می‌کنیم، هم میزنیم تا آرد در شیر حل بشه و روی شعله میزاریم. آب رو اضافه می‌کنیم و مرتب هم میزنیم تا آرد برنج گوله نشه. بعد از غلیظ شدن گلاب رو اضافه می‌کنیم و آماده سرو کردن میشه.
 

آموزش مدل دیگری از این دسر :

فرنی آرد گندم :

مواد لازم =

  • آرد گندم 1 قاشق غذاخوری
  • شیر 2 لیوان
  • کره 50 گرم
  • شکر 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه : آرد و شیر رو در ظرفی باهم مخلوط کرده تا یک دست بشه بعد شکر و 4 پیمانه آب رو اضافه می‌کنیم تا شکر حل بشه، سپس قابلمه رو روی شعله ملایم گذاشته تا جوش بیاد، کره رو اضافه می‌کنیم و هم میزنیم تا به غلظت مناسب برسه.
حسایسیت نوزاد به فرنی

آیا یک کودک میتونه به این غذا حساسیت داشته باشه ؟

حساسیت زمانی بروز میکنه که یک غذای جدید به کودک داده بشه. بنابراین اگه واکنشی هم بود خیلی راحت میشه علت رو فهمید. هر تغییر و واکنشی که همزمان با شروع غذای جدید به وجود میاد رو میشه یادداشت کرد تا اگه مجدد تکرار شد، بشه متوجه موضوع شد.

منبع

netmums.com

 

 

منبع : طرز تهیه فرنی خوشمزه

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها