2109
تاثیر اکوسیستم منطقه بر رشد و باروری درخت خرمالو

تاثیر اکوسیستم منطقه بر رشد و باروری درخت خرمالو

1402/05/09 بازدید175

آشنایی با شرایط نگهداری و نحوه پرورش و مراقبت از نهال خرمالو به کشاورز این اجازه را می‌دهد تا سالیان طولانی از باغ خرمالوی خود استفاده کرده و درآمد سالانه باغ خرمالو را ارتقا ببخشند، درخت خرمالو به صورت ژنتیکی به عنوان درخت گرمسیری شناخته شده است، بنابراین مناطق کاشت آن محدود شده و بهتر است باغ خرمالو را در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل رو به گرمسیری راه اندازی کرد، تاثیر شرایط اکوسیستمی و محیطی بر روی رشد درخت خرمالو به اندازه‌ای زیاد است.

 

توصیه می‌شود در مناطق سردسیری باغ مدرن و تجاری این میوه راه اندازی نشود، تنها در حیاط منزل می‌توان یک درخت خرمالو را کاشت، در ادامه همراه ما باشید دیگر شرایط و ویژگی‌های این درخت را مورد بررسی قرار دهیم‌.

 

بهترین نهال خرمالو برای کاشت در باغ

نهال خرمالو یک درخت گرمسیری شناخته شده و میوه های آن طیفی از رنگ زرد و نارنجی دارد، البته برخی از نژادهای آن میوه قرمز تولید می‌کند، برای اینکه بتوانید بهترین نهال خرمالو را در باغ بکارید، بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. به هنگام خرید نهال خرمالو حتما به پایه آن دقت کنید، نهال‌های پیوندی و اصلاح شده خرمالو نه‌تنها طول عمر طولانی تری دارند، بازدهی آنها حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر از درختان بذری و سنتی است.
  2. بهترین نهال خرمالو باید طول عمر اقتصادی بالاتری داشته باشد، وقتی که یک کشاورز بر روی احداث باغ خرمالو سرمایه گذاری می‌کند مطمئنا انتظار دارد تا سالیان طولانی از سوددهی آن استفاده کند.
  3. حتماً به نیاز آبی درخت خرمالو توجه داشته باشید درختانی را برای کاشت انتخاب کنید که علاوه بر زود بازده بودن نیاز آبی کمتری نیز داشته باشد.
  4. امروزه راه اندازی باغ تجاری و مدرن خرمالو بر پایه سیاست تراکم سازی انجام می‌شود، درختان پایه کوتاه یا پایه متوسطی را انتخاب کنید تا حداقل ۶۰۰ اصله نهال خرمالو در یک هکتار جای بگیرد و فاصله مناسب بین درختان را رعایت کنید.
  5. با توجه به اینکه شرایط محیطی تاثیر بسزایی بر روی رشد میوه خرمالو دارد، پس حتماً نهالی را انتخاب کنید که با شرایط محیطی شما سازگاری زیادی داشته باشد.

با اینکه درخت خرمالو یک درخت گرما دوست هست و در مناطق نیمه گرمسیری رشد بهتری از خود نشان می‌دهد، نباید فکر کنید این درخت به رطوبت احتیاج ندارد، بلکه حتماً به رطوبت هوا و خاک توجه ویژه‌ای داشته باشید، درخت خرمالو معمولا در هوای مرطوب ۶۰ الی ۷۰ درصد سازگاری بالایی دارد، همچنین اگر با یک رطوبت سنج بخواهید خاک اطراف درخت خرمالو را بررسی کنید.

رطوبت بستر خاک کمتر از ۵ درصد باشد مطمئن باشید ریشه درخت خرمالو دچار ضعف و بیماری خواهد شد، بهترین بازه رطوبت خاک برای درختان خرمالو بین ۷ تا ۸ واحد است، یکی از بازدارنده‌های محیطی که تاثیر منفی بر روی رشد درخت خرمالو می‌گذارد.

 سرمای محیط است از آنجایی که درخت خرمالو جزو درختان زود گل محسوب شده بنابراین سرمای بهاره و دیررس باعث می‌شود تا به شکوفه و شاخساره‌های جوان یک ساله آن تاثیر منفی گذاشته و باعث یخ زدگی آنها بشود، طبق بررسی‌هایی که انجام شده درختان خرمالو رو در فصل زمستان تنها می‌توانند تا دمای منفی ۱۰ درجه را تحمل کنند.

 ولی همین درختان در فصل بهار زمان شکوفه دهی دمای منفی صفر را تحمل نمی‌کنند، به همین خاطر برای کاشت درخت خرمالو در مناطق سردسیری توصیه شده آن را توسط دیوارهایی محصور کنید تا از نفوذ سرما به شاخه و برگ آن جلوگیری شود، درختان خرمالو برای رشد بهتر احتیاج به نور آفتاب دارند، چون در مناطق سردسیری حداقل تابش نور خورشید وجود دارد، باعث می‌شود میوه خرمالو به خوبی پخته نشده و طعم شیرین نداشته باشد

شرایط محیطی مناسب برای کاشت درخت خرمالو:

حتما قبل از خرید نهال خرمالو شرایط محیطی منطقه را مورد بررسی قرار دهید و از سازگار بودن منطقه با نژاد مورد نظر مطمئن شوید، خوشبختانه نهالستان های معتبر کشور انواع نهال خرمالو به روش پیوندی و اصلاح شده تکثیر و به دست باغداران می‌رسد، می‌توان آنها را در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل روبه گرمسیری به راحتی کاشت بدون اینکه اختلالی در رشد و میوه دهی آنها به وجود بیاید.

علاوه بر شرایط محیطی حتماً به خاک درخت خرمالو نیز توجه داشته باشید اگر خاک درخت خرمالو استانداردهای لازم را نداشته باشد باعث پیچیدگی و گره خوردگی ریشه درخت شده و رشد درخت خرمالو بعد از چند سال متوجه شده و عمر طولانی را تجربه نخواهد کرد، شرایط ایده‌آل خاک برای کاشت نهال خرمالو عبارتند از:

  1. خاک درخت خرمالو باید زهکشی مناسب تا عمق ۴ متر داشته باش.
  2. درخت خرمالو برای رشد بهتر احتیاج به خاک حاصلخیز و سبک دارد تا آب باران و آب آبیاری به راحتی در آن نفوذ کرده و ماندگی آب در آن اتفاق نیفتد.
  3. نباید تاثیر کود دامی پوسیده را فراموش کنید.
  4. برای اینکه درخت خرمالو را از سرمای زمستان حفظ کنید، از کود حاوی پتاسیم در فصل پاییز استفاده کنید.

از دیگر عوامل محیطی تاثیرگذار بر روی رشد درخت خرمالو می‌توان به ذخایر آبی منطقه، بارش باران و میزان رطوبت خاک اشاره کرد، با توجه به گرمای منطقه برنامه آبیاری منظمی را رعایت کنید آبیاری کمتر از حد موجود باعث خشکی خاک شده و ریشه درخت را بیمار میکند آبیاری که بیشتر از حد مجاز و استاندارد باشد باعث می‌شود تا حفره‌های داخل خاک پر شده و هیچ اکسیژنی برای تنفس ریشه درخت باقی نماند، به هنگام خرید نهال خرمالو حتماً از کارشناسان مربوطه اطلاعات لازم را کسب کنید، موارد محیطی که تاثیر منفی بر رشد درخت خرمالو دارد و بازدهی آن را کاهش می دهد به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حتماً به میزان ph خاک توجه کنید، درخت خرمالو در ph  شش تا ۷ واحد رشد مناسب و اقتصادی خواهد داشت
  2. درخت خرمالو نسبت به شوری خاک حساس است و در مناطق شوره زار میوه دهی اقتصادی نخواهد داشت.
  3. آبی که برای آبیاری درخت خرمالو استفاده می شود نباید جزو آب سنگین و آب شور باشد، چون باعث اختلال در رشد درخت خرمالو می‌شود.
  4. زمان خرید نهال خرمالو حتماً به شیب زمین نیز توجه داشته باشید درخت خرمالو در زمینی که شیب آن بیشتر از ۱۵ درصد باشد مستقر نمی شود.

کلام آخر

کاملاً مشخص است شرایط محیطی تاثیر بسزایی در سرعت رشد درخت خرمالو، میزان باردهی و عمر اقتصادی درخت خرمالو دارد، بنابراین بهتر است قبل از طی کردن مراحل مربوط به احداث باغ تجاری خرمالو ابتدا در خرید نهال خرمالو توجه داشته باشید تا نهال سازگار با محیط را خریداری کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت تخصصی و علمی برتر نهال مراجعه کنید کارشناسان این آماده ارائه هرگونه مشاوره و راهنمایی به صورت رایگان و بدون دریافت هزینه به شما هستند تا شما تمامی مراحل احداث باغ خرمالو با آگاهی بیشتری طی کنید.

 

 

تماس با برتر نهال:  09141832393

تماس با پالیز نهال: 09144501003

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها