2109
چک آپ های دندانپزشکی قبل، حین و بعد از بارداری

چک آپ های دندانپزشکی قبل، حین و بعد از بارداری

1402/04/27 بازدید512

مراقبت از دندان ها و لثه ها در دوران بارداری دارای اهمیت زیادی است. بارداری باعث تغییرات هورمونی می شود که خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد که به نوبه خود می تواند بر سلامت کودک در حال رشد تأثیر بگذارد.

علاوه بر این ها از آنجا که استفاده از مواد بی حسی و برخی اقدامات دندانپزشکی در زمان بارداری با محدودیت روبرو است باید قبل از بارداری چکاپ های لازم دندانپزشکی انجام شود تا مادر در دوران بارداری با کمترین مشکل دندانپزشکی روبرو باشد.

همچنین بعد از زایمان نیز با توجه به مشکلات دهان و دندان ایجاد شده در دوران بارداری و مشغله زیاد مادر که باعث عقب افتادن مراقبت های روتین او می شود، سلامت دهان و دندان او به خطر می افتد. در این راستا ما قصد داریم تا به بررسی مراقبت های دهان و دندان در قبل، حین و بعد از بارداری بپردازیم.

چک آپ های قبل از بارداری

 قبل از بارداری فرد باید مراقبت های دندانپزشکی لازم را انجام دهد. دندان ها باید بطور حرفه ای تمیز شوند؛ لثه ها به دقت بررسی شده و هر گونه مشکل دهان و دندان را می توان قبل از بارداری درمان کرد.

 مراقبت های دندانپزشکی در دوران بارداری

 اگر فرد باردار است باید به دندانپزشک خود اطلاع دهد. مراقبت های روتین دندان و هر روش فوری دندانپزشکی را می توان در هر زمانی از بارداری انجام داد. با این حال، تمام اقدامات انتخابی (که می توان آن ها را به تاخیر انداخت) دندانپزشکی باید به بعد از زایمان موکول شود. همچنین قبل از مراجعه به دندانپزشکی باید با پزشک متخصص مشورت شود.

 همچنین باید نام و دوز تمام دارو ها و ویتامین های مصرفی در دوران بارداری و توصیه های متخصص زنان به اطلاع دندانپزشک برسد. چرا که دندانپزشک باید برنامه درمانی را بر اساس این اطلاعات تغییر دهد.

رادیوگرافی دندان را می توان در دوران بارداری انجام داد. دندانپزشک برای محافظت از مادر و نوزادش، احتیاط زیادی به کار می‌گیرد. پیشرفت های تکنولوژی امروزه اشعه ایکس را بسیار ایمن تر از دهه های گذشته کرده است.

مادر باردار صرفاً به این دلیل که باردار است نباید قرار ملاقات دندانپزشکی خود را نادیده بگیرید. در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری، معاینات منظم پریودنتال (لثه) بسیار مهم است زیرا بارداری باعث تغییرات هورمونی می شود که مادر را در معرض خطر بیماری پریودنتال و لثه های حساسی قرار می دهد که به راحتی خونریزی می کنند (ژنژیویت بارداری). پس به هرگونه تغییر در لثه در دوران بارداری باید توجه ویژه ای شود. اگر حساسیت، خونریزی یا تورم لثه در هر زمانی از بارداری رخ داد، فرد باید در اسرع وقت با دندانپزشک یا پریودنتیست خود صحبت کند.

یکی از سوالات متداول در مورد درمان ایمپلنت در دوران بارداری،که در این مقاله توضیحات کامل ارائه شده است آیا در دوران بارداری میتوانم کاشت ایمپلنت دندان انجام دهم؟

 

مقابله با تهوع صبحگاهی

 در صورتی که تهوع صبحگاهی مادر را از مسواک زدن باز می دارد، بهتر است در دوران بارداری از خمیر دندانی با طعم ملایم استفاده شود. همچنین بهتر است برای بهبود حالت تهوع صبحگاهی و حملات استفراغ بهتر است دهان با آب یا دهانشویه شستشو شود.

تغذیه مناسب برای دندان ها و کودک

 توصیه می شود از مصرف میان وعده های شیرین پرهیز شود. هوس های شیرین در دوران بارداری رایج است. با این حال، خوردن میان وعده های بیشتر باعث پوسیدگی بیشتر می شود.

در دوران بارداری باید از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کرد. اولین دندان های کودک حدود سه ماه پس از بارداری شروع به رشد می کنند. رژیم های غذایی سالم حاوی محصولات لبنی، پنیر و ماست منبع خوبی از این مواد معدنی ضروری هستند و برای رشد دندان ها، لثه ها و استخوان های کودک مفید هستند.

 مراقبت های بعد از زایمان

 اگر مادر در دوران بارداری خود مشکل لثه ای داشته باشد، باید بلافاصله پس از زایمان به دندانپزشکی مراجعه کند تا کل دهان معاینه و سلامت پریودنتال بررسی شود.

چکاپ تخصصی قبل از دوران بارداری توسط تیم تخصصی دکتر عزیز گشاده رو در این کلینیک انجام می شود .

نمونه درمان های طراحی لبخند با لمینیت سرامیکی توسط دکتر عزیز گشاده رو

 

 

تاثیر روکش های سرامیکی در زیبایی

زیبایی منحصر به فرد روکش های سرامیکی ( برای دریافت اطلاعات بیشتر خواندن این مقاله سودمند میباشد) باعث می‌شود که درخشندگی و جلوه دندان‌های طبیعی را داشته باشند و از نظر ظاهری قابل تشخیص از دندان طبیعی نباشند.

برای دریافت مشاوره از کانال های زیر میتوان ارتباط برقرار کرد

وب سایت دکتر عزیز گشاده رو: drgoshaderoo.com

شماره تماس:

021-26606157

021-26606531

واتساپ: 09120411399

اینستاگرام: Dr_aziz_goshaderoo@

آدرس :  تهران ، الهیه ، تقاطع کوچه دشتی با عظیمی ، پلاک 4 ساختمان آرمه کامپلکس ، طبقه ۶

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها