2109
یک نوجوان چه انتظاراتی از پدر خود دارد؟

یک نوجوان چه انتظاراتی از پدر خود دارد؟

1402/04/28 بازدید780

یک نوجوان چه انتظاراتی از پدر خود دارد؟

چه خبر، آقای پدر؟ وقتی که از کار خسته و استرس‌زده به خونه برمیگردی، شاید به فکر نیوفتادی که نوجوانت چه انتظاراتی از تو داره؟ تو این مقاله، من می‌خوام نکاتی کاربردی بهتون بگم که فرزندت چه چیزایی ازت می‌خواد و تو چطور می‌تونی بهترین پدر براش باشی.

1.بگو به من دیگه
نوجوان‌ها اول از همه دوست دارن که بهشون گوش بدی و مشکلات‌شونو درک کنی. ممکنه با مسائلی مثل مشکلات دوستاشون، استرس تحصیلی و روابط عاطفی سر و کار داشته باشن. پس تو باید بتونی بهشون گوش بدی و به مشکلات‌شون اهمیت بدی. حتی اگه تمام این مسائل رو به طور کامل نفهمی، بازم باید بهشون احترام بذاری و به احساسات‌شون پاسخ بدی.

۲. بیا کنارم بایست:
نوجوان‌‌ها به محبت فیزیکی و عاطفی نیاز دارن. یعنی باید باهاشون باشی، نه فقط جسمی بلکه روحی. وقتی کنارشون باشی و زمان کافی رو برای گفتگو و برقراری ارتباط باهاشون بذاری، خیلی بهشون اعتماد به نفس می‌دی. می‌تونی تو مواقع مختلف مثل وعده صبحونه و شام، وقتی داری رانندگی می‌کنی یا حتی وقتی توی پارک قدم می‌زنی، باهاشون حرف بزنی و از مسائل زندگیشون باخبر بشی.

۳. خودت رو خوب نشون بده:
نوجوان‌‌ها به تشویق و ارزش‌گذاری نیاز دارن. دوست دارن بفهمن که تو به تلاش و پیشرفت‌شون اهمیت می‌دی. باید ازشون برای انجام وظایف، پیشرفت تحصیلی و علاقه‌مندی‌ها و استعدادهاشون تشکر و تعریف کنی. این تشویق‌ها باعث می‌شن اعتماد به نفس و انگیزه فرزندت بالا بره.

۴. خط مشی کاری و مرزهایی که باید رعایت کنیم:
نوجوان‌‌ها به مرزها و قوانین نیاز دارن و دوست دارن بدونن چه چیزایی قبوله و چه چیزایی نه. باید باهاشون در مورد ارزش‌ها، اصول خانوادگی و قوانین حرف بزنی و بهشون نشون بدی که چه چیزایی قابل قبوله و چه چیزایی نه. همه چیز رو دست خودت نگه ندار و به دلایل و نیازهای فرزندت هم احترام بذار.

چند راهکار عملی برای بهتر درک کردن فرزندان

1.گوش کن و احترام بگذار: یکی از راه‌های مهم برای درک نوجوان‌ها، گوش دادن فعالانه به اون‌هاست. وقتی فرزندت صحبت می‌کنه، اون رو جدی بگیر و به احساسات و نظراتش احترام بذار. ازش سؤالات بپرس، بحث کن و نظراتش رو با جدیت بشنو. این کمک می‌کنه تا اون حس کنه می‌تونه با اعتماد به نفس و راحتی با تو درمورد مسائل و نیازهایش حرف بزنه.

رابطه سالم با نوجوان.

2. حاکمیت و خشونت نشون نده: درک کن که نوجوان‌‌ها در مرحله‌ای از رشد هستن و به تجربه‌های جدید و یادگیری نیاز دارن. استفاده از خشونت فیزیکی یا انتقادات بی‌پایه می‌تونه رابطه رو خراب کنه و باعث ایجاد مشکلات بیشتر بشه. به جای اون، سعی کن راه‌های صلح‌آمیز و سازنده‌ای برای حل مسائل پیدا کنی و با احترام با فرزندت صحبت کنی.

3. علاقه‌هاشون رو پیدا کن: علاقه‌های ن نوجوان‌‌‌ها رو پیدا و به اون‌ها توجه کن. درباره علاقه‌مندی‌هاشون صحبت کن ، ازشون بخواه تا در مورد بازی‌ها و هنرهایی که بهشون علاقه دارن صحبت کنند. این کمک می‌کنه تا ارتباط نزدیک‌تری با فرزندت برقرار کنی و بتونی درک بهتری از جهان اون داشته باشی.

4. احترام به حریم شخصی: نوجوان‌‌‌ها نیاز دارن حریم شخصی خودشون رو داشته باشن. احترام به این حریم شخصی باعث می‌شه اون‌ها مراقب حریم شخصی خودشون باشن. سوال پرسیدن قبل از ورود به اتاقشون، رعایت حریم وقتی که با دوستانشون حرف می‌زنن و عدم تجاوز به حریم شخصی‌شون بهشون نشون می‌ده که تو برای اون‌ها احترام و ارزش قائلی.

5. برقراری ارتباط با هم‌دیگه: سعی کن با فرزندت رابطه نزدیکی داشته باشی. درباره روزها و تجربیاتش ازش سوال بپرس. با داشتن ارتباط نزدیک‌تر، می‌تونی بهتر بفهمی چه خبره و مشکلاتش چی هستن. همچنین، به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصیت و داستان‌های زندگی خودت می‌تونه باعث ایجاد ارتباط عمیق‌تری یبن تو و فرزندت بشه.

رابطه پدر پسری.

بهترین پدر دنیا برای نوجوان‌ها باش!

حالا که این همه نکته رو می‌دونی، تو می‌تونی یک پدر خفن برای فرزندت باشی. ممکنه گاهی اوقات نوجوان‌ها  انتظارات پیچیده‌ای داشته باشن، ولی با گوش دادن، کنارشون بودن، تشویق کردن و مرزهای مناسب تو می‌تونی با فرزندت رابطه نزدیکی داشته باشی و اونو تو مسیر رشد و توسعه‌اش همراهی کنی. یادت باشه هر نوجوانی ویژگی های خاص خودشو داره و شناخت و درک نیازهاش می‌تونه بهت کمک کنه تا بهترین پدر براش باشی.

این راهکارها بهت کمک می‌کنن تا بهتر بفهمی نوجوان‌‌ها و نیازها و انتظاراتشون رو درک کنی. به خاطر داشته باش که هر فرزند تجربیات و شخصیت منحصربه‌فردی داره، پس ممکنه راهکارهای متفاوتی برای هر فرد کاربرد داشته باشه.

منبع:
cocukvegenc.com

 

منبع : یک نوجوان چه انتظاراتی از پدر خود دارد؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها