2109
بعد از زایمان تا چه مدت نباید رابطه جنسی داشت و مراقبت های لازم چیست؟

بعد از زایمان تا چه مدت نباید رابطه جنسی داشت و مراقبت های لازم چیست؟

1402/04/22 بازدید26983

بعد از زایمان تا چه مدت نباید رابطه جنسی داشت و مراقبت های لازم چیست؟

خیلی از خانوما در مورد رابطه جنسی بعد از زایمان سوال دارن. اینکه بعد از زایمان تا چه مدت نباید رابطه جنسی داشته باشیم و مراقبت هایی برای آن کدامند؟ شرایط سیستم بدنی هر فرد، نحوه انجام رابطه جنسی، شرایط زندگی و آمادگی روحی و روانی همگی بر رابطه جنسی پس از زایمان موثر هستن. پس در واقع نمیشه گفت شرایط رابطه جنسی زوجین با هم یکی هست. در این مقاله به صورت کامل از زوایای متعددی به رابطه جنسی بعد از زایمان پرداخته ایم. امیدواریم بتونین پاسخ سوال های خودتون رو در ادامه مقاله پیدا کنین.

رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی و سزارین پس از چند روز امکان پذیره؟

سوال بیشتر خانوما اینه که رابطه جنسی بعد از زایمان تا چند روز امکان پذیره. پاسخ به این سوال بستگی به شرایط جسمی و عاطفی خانم داره. بعضی از خانم ها سه هفته بعد از زایمان آمادگی کامل برای رابطه جنسی رو دارن. اما بعضی دیگه از خانوما تا شش هفته هم نمی تونن برای رابطه جنسی بعد از زایمان اقدام کنن. اما به طور کلی پزشکان توصیه می کنن که تا 4 هفته الی 6 هفته بعد از زایمان از داشتن رابطه جنسی پرهیز کنین. نوع زایمان هم در کم و زیاد شدن این مدت زمان می تونه موثر باشه. اصولا مادرهایی که به صورت طبیعی زایمان کردن، به زمان بیشتری برای شروع رابطه جنسی احتیاج دارن. چون واژن در زایمان طبیعی بیشتر درگیره.

خطرات رابطه جنسی زود هنگام بعد از زایمان

زوجین برای ایجاد رابطه جنسی بعد از زایمان حدقل باید 4 هفته صبر کنن. مخصوصا در دو هفته اول بدن خانم ها در حساس ترین برهه خودش قرار داره. بنابراین ایجاد رابطه جنسی در دو هفته اول اصلا توصیه نمی شه. زیرا این رابطه جنسی برای خانم ها می تونه با خونریزی و درد همراه باشه. همچنین امکان پارگی واژن در صورت داشتن زایمان طبیعی وجود داره. پس بهتره 4 الی 6 هفته برای انجام اولین رابطه جنسی صبر کنین.

پیشگیری از بارداری در رابطه جنسی بعد از زایمان

خیلی از خانوما فکر می کنن چون تازه زایمان کردن امکان بارداری مجدد برای اونا وجود نداره. به همین دلیل در رابطه جنسی بعد از زایمان روش های پیشگیری از بارداری رو جدی نمی گیرن. به توصیه پزشکان باید بین دو بارداری حداقل سه سال فاصله داشته باشه. پس لازمه بنا بر توصیه پزشک معالج خود، روش های پیشگیری مناسبی برای این برهه در نظر بگیرین. استفاده از کاندوم، قرص های ضد بارداری، حلقه واژن و آی یو دی برای جلوگیری از بارداری پیشنهاد میشه.

از روان کننده های بر پایه آب استفاده کنید

یکی از مشکلات رابطه جنسی بعد از زایمان، خشکی واژنه. شیردهی می تونه باعث کاهش سطح هورمون استروژن خون شده و موجب خشکی واژن بشه. خشکی واژن می تونه رابطه جنسی رو خیلی دردناک کنه. به همین دلیل استفاده از ژل های روان کننده که بر پایه آب هستن در این دوران توصیه می شه. این ژل ها با خاصیت روان کنندگی که دارن، اصطکاک رو کاهش داده و رابطه جنسی رو آسون می کنن. استفاده از روغن های طبیعی مثل روغن زیتون هم مناسبه.

پیشنوازی و معاشقه قبل از رابطه رو افزایش بدید

پیشنوازی و معاشقه قبل از شروع اولین رابطه جنسی بعد از زایمان خیلی مهمه. این معاشقه هم میتونه خانم ها رو از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی و روحی برای رابطه جنسی آماده کنه. پس آقایون باید خیلی مراقب این مسئله باشن. سعی کنین قبل از رابطه جنسی حداقل 20 دقیقه الی نیم ساعت معاشقه و پیشنوازی داشته باشین. معاشقه می تونه باعث آمادگی واژن برای رابطه جنسی شده و نیاز به استفاده از روان کننده ها رو کاهش بده.

آرامش و ملایمت در رابطه جنسی بعد از زایمان

مدت زمان رابطه جنسی بعد از زایمان

رابطه جنسی بعد از زایمان باید توام با آرامش و ملایمت باشه. به کار بردن خشونت در رابطه جنسی پس از زایمان می تونه باعث افزایش خونریزی خانم ها و حتی پارگی واژن و دهانه رحم بشه. پس سعی کنین رابطه جنسی رو بدون عجله و با صبر و شکیبایی زیادی انجام بدین. این گونه لذت بیشتری از رابطه جنسی خواهید برد.

ورزش های تقویت کننده عضلات را فراموش نکنید

تقویت ماهیچه های پایین تنه مخصوصا ماهیچه های لگن می تونه رابطه جنسی بعد از زایمان رو تسهیل کنه. ورزش کگل یکی از بهترین ورزش هاییه که برای تقویت عضلات کف لگن انجام می شه. خانم هایی که تازه زایمان کردن می تونن روزانه به مدت 30 دقیقه این ورزش رو تو خونه انجام بدن.

 منبع
womenshealth.gov

 

 
منبع : بعد از زایمان تا چه مدت نباید رابطه جنسی داشت و مراقبت های لازم چیست؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها