2109
چرا لازم است کودک با مادربزرگ و پدربزرگش ارتباط برقرار کند؟

چرا لازم است کودک با مادربزرگ و پدربزرگش ارتباط برقرار کند؟

1402/04/25 بازدید673

چرا لازم است کودک با مادربزرگ و پدربزرگش ارتباط برقرار کند؟

امروزه متاسفانه خیلی از والدین از نقش پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی کودکان آگاه نیستن. در گذشته اکثرا مادربزرگ و پدربزرگ ها در کنار فرزندان و نوه های خود زندگی می کردن. به همین دلیل نوه ها با اونا رابطه خیلی نزدیکی داشتن. اما امروزه با جدا شدن خونه و زندگی ها، نوه ها با ندرت می تونن اوقات خوشی رو کنار مادربزرگ و پدربزرگ خودشون بگذرونن. شاید اگه با مزایای ارتباط برقرار کردن کودک با مادربزرگ و پدربزرگ بیشتر آشنا بشین زمینه بیشتری رو برای ایجاد این ارتباط فراهم کنین. در این مقاله می خوایم به صورت مفصل به نقش مادربزرگ و پدربزرگ در زندگی کودکان و مزایای این ارتباط بپردازیم.

مهم ترین نقش پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی کودکان

نقش پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی کودکان خیلی مهمه. در واقع بودن مادربزرگ و پدربزرگ ها کنار کودک می تونه مزیت های فوق العاده ای برای کودک داشته باشه. چون هر چیزی که کودکان ممکنه از والدین خود یاد نگیرند رو، از مادربزرگ و پدربزرگ خود یاد می گیرن. نقش پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی کودکانی که مادر شاغلی دارن پر رنگ تر هستش. زیرا در بیشتر اوقات، این مادربزرگ و پدربزرگ ها هستن که از نوه هاشون مراقبت می کنن. پس نمیشه نقش اون ها رو در زندگی کودک نادیده گرفت. در ادامه می خواهیم به نقش مادربزرگ و پدربزرگ در زندگی کودکان و مزایای ایجاد ارتباط بین این دو بپردازیم.

ایجاد اولین پیوندهای خارجی برای کودکان

اولین نقش پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی کودکان ، ایجاد پیوندی خارج از پیوند با پدر و مادرشون هستش. کودکان تا حدود 4 سالگی به این درک می رسن که اونا فرزند والدین خود هستن. اولین افرادی که به غیر از پدر و مادر خود با اون ها ارتباط برقرار می کنن، مادربزرگ و پدربزرگ هستن. با ایجاد این ارتباط، کودک با اونا احساس صمیمیت بیشتری می کنه و نقش اونارو تو زندگی خودش پررنگ می بینه. پس ایجاد این ارتباط می تونه خیلی به نفع کودک باشه.

گسترش دید کودک با تعریف انواع داستان ها و قصه ها

نقش پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی کودکان شامل گسترش دید کودک و ایجاد نگرش نسبت به جهان اطراف اون می شه. مادربزرگ و پدربزرگ ها داستان ها، حکایت ها و افسانه های حکمت آمیز و پندآموز خیلی زیادی بلدن. مادربزرگ و پدربزرگ با تعریف کردن این داستان ها برای کودک می تونن موجب ایجاد نگرش و گسترش دید به اطراف خود شوند. همچنین کودک با شنیدن این داستان ها فضایل اخلاقی مختلفی رو یاد بگیره و می توه درست و غلط رو از هم تشخیص بده. این داستان ها موجب ایجاد حس دوستی، محبت، مهربانی و اعتماد در کودک می شن.

کاهش استرس و افسردگی کودکان با مادربزرگ و پدربزرگ ها

مهم ترین نقش پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی کودکان

نقش پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی کودکان می تونه روی روح و روان اون ها هم تاثیر داشته باشه. در واقع زمانی که کودکان در کنار مادربزرگ و پدربزرگ خود هستن، کمترین میزان استرس و اضطراب رو تجربه می کنن. همچنین پدربزرگ ها علاقه زیادی به بازی کردن با نوه های خودشون دارن. در نتیجه حوصله کودک هیچوقت سر نمیره و همیشه شاداب و بانشاط باقی می مونه. البته این رابطه کاملا و طرفه است. یعنی به همون اندازه که کودکان شاد می شن، روحیه مادربزرگ و پدربزرگ ها هم قوی می شه.

مراقبت از کودک با صبر و حوصله فراوان

یکی از دلایلی که نقش پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی کودکان رو مهم می کنه، صبر و حوصله فراوان مادربزرگ ها و پدربزرگ هاست. در واقع مادربزرگ ها و پدربزرگ ها نسبت به والدین بچه ها صبر و حوصله بیشتری در تعامل با اون ها به خرج می دن. بنابراین می توان گفت که مادربزرگ ها و پدربزرگ ها بهترین پرستاران کودک دنیا هستن. چون همیشه به دنبال این هستن که بهترین رابطه رو با نوه خود برقرار کنن. کودکان ممکنه بارها کارهایی رو به اشتباه انجام بدن. خوشبختانه مادربزرگ ها و پدربزرگ ها با صبر و حوصله فراوان با این مسائل برخورد می کنن.

کاهش فاصله نسل ها با هم

نقش پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی کودکان شامل کاهش شکاف بین نسل ها نیز می شه. مسلما نوه ها با مادربزرگ و پدربزرگ خود فاصله سنی زیادی دارن. به همین دلیل بین نگرش و دیدگاه ها و سبک زندگی اونا می تونه تفاوت های زیادی وجود داشته باشه. یکی از راه های کاهش این تفاوت ها و شکاف بین نسل ها، تعامل و ارتباط بیشتر این دو نسل با هم هست. این گونه این دو نسل بیشتر می تونن هم رو درک کرده و ارتباط سازنده تری داشته باشن.

 

 منبع
ucsfhealth.org

 

 

 
منبع : چرا لازم است کودک با مادربزرگ و پدربزرگش ارتباط برقرار کند؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها