2109
6 واکسنی که همه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باید دریافت کنند

6 واکسنی که همه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باید دریافت کنند

1400/07/26 بازدید351

اگرچه همه می‌توانند به آنفولانزا و سایر بیماری‌های عفونی مبتلا شوند اما افراد مسن در صورت ابتلا به این بیماری در معرض خطر بیشتری قرار دارند. اگر 65 سال یا بیشتر دارید  واکسیناسیون یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از خود (و خانواده) در برابر عفونت‌های  قابل پیشگیری است. شش واکسن وجود دارد که باید بخشی از برنامه واکسیناسیون اکثر افراد مسن باشد. اگر آنها را نداشتید (یا مطمئن نیستید که به روز هستید) با ارائه دهنده خدمات درمانی خود صحبت کنید.

- واکسن آنفولانزا:

افراد مسن بیشترین خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ ناشی از آنفولانزا را دارند. پدربزرگ و مادربزرگ باید نه تنها برای محافظت از خود بلکه برای کوچک‌ترین اعضای خانواده خود واکسن آنفولانزا بزنند. تا زمانی که نوزاد اولین دوز خود را در 6 ماهگی دریافت نکند در برابر عوارض آنفولانزا بسیار آسیب پذیر است.

- واکسن Tdap:

اگر واکسن را در سنین نوجوانی دریافت نکرده‌اید توصیه می‌شود واکسن Tdap را دریافت کنید. این تزریق توصیه می‌شود زیرا سیاه سرفه بعد از دوران کودکی علائم خفیف‌تر و شبیه تب یونجه دارد و نمی‌تواند تشخیص داده شود. این تزریق توصیه می‌شود زیرا سیاه سرفه بعد از دوران کودکی علائم خفیف‌تر و شبیه تب یونجه دارد و نمی‌تواند تشخیص داده شود.

- واکسن پنوموکوک:

در حالی که سیاه سرفه اغلب از بزرگسالان به کودکان خردسال منتقل می‌شود واکسن پنوموکوک بدن را مقاوم می‌کند. میکروب می‌تواند باعث ذات الریه، مننژیت، انسفالیت و سایر بیماری‌های شدید شود و اغلب می‌تواند از کودکان به بزرگسالان منتقل شود. در کودکان پنوموکوک به طور کلی باعث بیماری‌های خفیف مانند عفونت گوش می‌شود. اما در افراد مسن پنوموکوک عامل اصلی ذات الریه است که به احتمال زیاد با افزایش سن باعث مرگ می‌شود.

- واکسن زونا:

اگر 50 سال یا بیشتر دارید باید در مورد دریافت واکسن زونا با پزشک خود مشورت کنید. این حتی اگر در گذشته مبتلا به زونا (معروف به تبخال زوستر) بوده‌اید صادق است. اگرچه زونا به ندرت باعث مرگ می‌شود اما می‌تواند بسیار دردناک باشد و منجر به عوارض جدی شود (از جمله درد نوروپاتیک پس از تبخال و هرپس زوستر چشمی). بزرگسالان 65 سال و بالاتر که بیشتر دچار نقص ایمنی هستند 30٪ بیشتر در معرض خطر بستری شدن ناشی از زونا در مقایسه با افراد زیر 65.8 سال قرار دارند.

- واکسن MMR:

افراد مسن به مراتب کمتر به سرخک مبتلا می‌شوند اما در صورت ابتلا به آن عوارض جدی‌تری را تجربه می‌کنند. CDC از هر پنج فرد واکسینه نشده یک نفر در صورت ابتلا به سرخک در بیمارستان بستری می‌شود به ویژه افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

- واکسن کووید 19:

افراد 65 سال به بالا بیشتر از همه گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر بیماری شدید  عوارض و مرگ ناشی از COVID-19 هستند. تا کنون واکسیناسیون COVID-19 برای کودکان کوچک‌تر توصیه نمی‌شود مگر اینکه مطالعات ایمنی و اثربخشی بیشتری انجام شود. اگرچه احتمال بروز علائم شدید در کودکان کمتر در صورت ابتلا وجود دارد اما این بدان معنا نیست که آنها ذاتاً در برابر COVID-19 "ایمن" هستند. در حالی که بسیاری از آنها علائم خفیفی دارند یا هیچ علامتی ندارند برخی از نوزادان و کودکان کوچکتر در بیمارستان به سر می‌برند. این امر به ویژه در مورد کودکان مبتلا به آسم، دیابت و بیماری قلبی مادرزادی صادق است.

نتیجه‌گیری:

اکثر واکسن‌هایی که در بالا توضیح داده شد در داروخانه موجود است. با این وجود قبل از واکسیناسیون با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید. در حالی که واکسیناسیون برای اکثریت بزرگسالان بی‌خطر بوده اما ایده خوبی است که بررسی کنید که آیا شما دارای آلرژی یا بیماری هستید که با واکسن‌های خاص منع ‌شوید.

 

منبع: www.verywellhealth.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9661 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7041 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15202 بازدید