2109
ریزمغذی ویتامین نیست، اما لازم است!

ریزمغذی ویتامین نیست، اما لازم است!

1394/09/14 بازدید1730
نی‌نی سایت: ستاره حسینی، کارشناس ارشد تغذیه: کم نیستند خانم‌هایی که به مصرف ویتامین‌ها توجه کافی دارند، اما به ریزمغذی‌ها اهمیت چندانی نمی‌دهند. بد نیست بدانید بر اساس آمار نیمی از کم‌خونی شایع، نتیجه کمبود تلفیقی دو عنصر آهن و روی است. در این بین، روی (زینک) جزو 15 عنصر معدنی و ضروری محسوب می‌شود که بدن ما به آن نیاز دارد و کمبود آن روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی می‌گذارد، باعث بی‌اشتهایی می‌شود و بهبود زخم‌ها را به تعویق می‌اندازد، اما مصرف به اندازه آن در سلامت پوست و مو موثر است و با افزایش متابولیسم از تجمع چربی‌ها در بدن پیشگیری می‌کند. به طور طبیعی 2 تا 3 گرم روی در بدن هر فرد بالغ وجود دارد که مقدار قابل توجهی از آن در استخوان‌ها و درصد کمی هم در پوست موجود است. البته در صورت کمبود این عنصر مشکلات زیادی از جمله کاهش ضریب هوشی، اختلالات رشد، کوتاهی قد و رنگ پریدگی بروز می‌کند. نکته بسیار مهم اینکه روی در بدن ساخته نمی‌شود و باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود. باید بدانید فرآورده‌های دریایی منابع غنی از روی به حساب می‌آیند. علاوه بر آن، جگر، مرغ، گوشت قرمز، شیر، تخم‌مرغ، حبوبات مانند لوبیا و عدس، غلات سبوس‌دار و انواع مغزها مثل بادام‌زمینی، گردو، بادام و فندق جزو منابع روی هستند. البته کمبود روی به راحتی در افراد قابل تشخیص نیست و تنها در مراحلی که کمبود آن شدید باشد به صورت تغییرات رنگ پوست و کوتاه قدی (در سنین رشد) بروز می‌کند و از طریق اندازه‌گیری سرم خون یا نمونه ناخن و مو توسط پزشک تشخیص داده می‌شود.
تیغ دو لبه‌ای به نام سدیم
در سال‌های اخیر متخصصان تغذیه همیشه درباره عوارض مصرف نمک زیاد هشدار می‌دهند، اما باید بدانید نمک حاوی سدیم است؛ عنصری که  آب بدن را تنظیم می‌کند، در تنظیم PH بدن و منقبض شدن عضلات مؤثر است و به هدایت امواج عصبی کمک می‌کند. البته باید حواس‌تان به این عنصر باشد، چرا که مثل تیغ دو لبه عمل می‌کند و در صورت مصرف بیش از حد مجاز می‌تواند سلامتتان را تهدید کند و به افزایش فشار خون منجر شود و زمینه ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را فراهم کند.
چرا باید مس بخوریم؟
به گفته متخصصان تغذیه، مقدار مس در بدن یک فرد سالم بین 100 تا 150 میلی گرم است، اما در موارد نادری بدن با کمبود آن مواجه می‌شود که از جمله آن می‌توان به بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و بیماری ویلسون اشاره کرد. همچنین نوتروپنی یا کاهش غیر طبیعی تعداد گلبول‌های سفید خون مهمترین علامت مربوط به کمبود مس است. اما زیاده روی در مصرف آن هم باعث بروز مسمومیت می‌شود. از طرفی این موضوع که طبخ غذا در ظروف مسی نیاز بدن به این عنصر را تامین می‌کند باوری نادرست است و هیچ توجیه علمی ندارد چون مس از طریق ظرف به مواد غذایی و در نهایت به سیستم گوارشی ما وارد نمی‌شود.
از غذاهای دریایی تا منیزیم 
منیزیم از عناصر ضروری بدن محسوب می‌شود که برای خیلی‌ها ناشناخته است. حتی بسیاری از متخصصان بروز سکته، میگرن، ام‌اس و افسردگی را نتیجه دریافت ناکافی منیزیم عنوان می‌کنند. بروکلی، آجیل‌ها، شکلات سیاه، غلات کامل، غذاهای دریایی، پنیر توفو، سبزیجات برگ سبز، حبوبات حاوی منیزیم قابل‌توجهی هستند و با مصرفشان نیاز بدن به منیزیم تامین می‌شود. این در حالی است که گرفتگی عضلات، زنگ زدن گوش یا کم‌شنوایی، بروز مشکلات قلبی، سنگ کلیه و اختلالات خلقی می‌تواند از جمله نشانه‌های کمبود منیزیم باشد. 
از سلنیوم چه می‌دانید؟
شاید تا به حال اسم سلنیوم را نشنیده باشید، اما این به معنی بی‌اهمیت بودن این عنصر نیست. سلنیوم به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد که باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شوند، مقابله کند. همچنین ترکیب سلنیوم با پروتئین موادی به نام سلنوپروتئین تولید می‌کند که این مواد باعث کنترل عملکرد غده‌تیروئید شده و نقش مهمی در افزایش  سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. این در حالی است که غذاهای دریایی، آجیل،  گیاهانی که در خاک سلنیوم‌دار رشد می‌کنند، تخم مرغ، مرغ، جگر، سیر و ... از جمله مواد غذایی حاوی سلنیوم محسوب می‌شوند و مصرف‌شان از عوارض ناشی از کمبود این عنصر پیشگیری می‌کند؛ عوارضی که ضعف عضلانی یا دردهای عضلانی، بی‌رنگی موها یا پوست و سفید شدن ناخن‌ها را به همراه دارد. 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16272 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11539 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

22 ساعت پیش
|
1933 بازدید