2109
چگونه تعداد اسپرم را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

چگونه تعداد اسپرم را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

1402/03/13 بازدید1570

چگونه تعداد اسپرم را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

ممکن است به نظر برسد که مقدار انزالی که یک مرد تولید می‌کند با تعداد اسپرم‌ها رابطه مستقیم دارد یعنی انزال بزرگتر برابر با اسپرم بیشتر است. اما این در واقع درست نیست. فقط به این دلیل که مایعات بیشتری وجود دارد لزوماً به این معنی نیست که مایع پر از شناگران بارور است و متاسفانه اسپرم‌ها با چشم قابل مشاهده نیستن و بنابراین مشخص نیست که چه تعداد اسپرم در شما وجود دارد. برخی از مردان دارای مقادیر طبیعی انزال (حجم) اما صفر اسپرم هستند که معمولاً نشان دهنده یک مشکل ژنتیکی یا هورمونی است. سایر مردان در تجزیه و تحلیل اسپرم ندارند زیرا حجم آن‌ها بسیار کم است. در اصل آن‌ها اسپرم می‌سازند اما لوله‌ها مسدود شده‌اند یا اجازه نمی‌دهند مایع از آن عبور کند. به همین دلیل مهم است که هم غلظت اسپرم («تعداد اسپرم») و هم حجم را بررسی کنیم که تصویر واضح‌تری از آنچه در حال وقوع است به ما می‌دهد.

تعدا اسپرم مهم است

بارداری زمانی شروع می‌شود که اسپرم تخمک را بارور می‌کند اما در حالی که در زمان وقوع این اتفاق فقط یک تخمک وجود دارد اسپرم‌های زیادی برای بارور کردن آن رقابت می‌کنند. به طور متوسط در هر انزال حدود 200 میلیون سلول اسپرم وجود دارد. هرچه تعداد اسپرم کمتری در مایع منی وجود داشته باشد احتمال بارداری کمتر است. در اصطلاح پزشکی تعداد کم اسپرم را «الیگواسپرمی» و فقدان کامل اسپرم را «آزواسپرمی» می‌نامیم. به خاطر داشته باشید که تعداد اسپرم تنها یکی از عوامل باروری مردان است.

به چه علت تعداد اسپرم برخی از مردان کم است؟

  • واریکوسل:

گشاد شدن غیر طبیعی وریدهای بیضه شایع‌ترین عامل برگشت‌پذیر در ناباروری مردان است. این رایج‌ترین چیزی است که یک اورولوژیست می‌تواند به درمان آن برای بهبود پارامترهای مایع منی کمک کند.

  • سابقه پزشکی:

گذشته از جمله‌عدم تعادل هورمونی تومورها پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز می‌تواند نقش داشته باشد. بسیاری از دلایل پزشکی احتمالی دیگر برای کاهش تعداد اسپرم وجود دارد.

  • علل محیطی:

علل محیطی می‌تواند قرار گرفتن در معرض سموم باشد مانند مواد شیمیایی که ممکن است اگر در شغلی مانند کشاورزی یا ساخت و ساز کار می‌کنید با آن‌ها مواجه شوید. علف کش‌ها، آفت کش‌ها، مواد شیمیایی مورد استفاده برای نقاشی و سرب همگی می‌توانند به اسپرم آسیب برسانند.
چگونه تعداد اسپرم ها را افزایش دهیم؟

چگونه بفهمیم که تعداد اسپرم کم است؟

اغلب هیچ علامت یا نشانه‌ای از تعداد کم اسپرم وجود ندارد تا زمانی که یک مرد تلاش کند و موفق به بارداری نشود. اگر علت اصلی تعداد کم اسپرم واریکوسل یا انسداد مسیر اسپرم باشد ممکن است به صورت درد یا تورم در ناحیه بیضه ظاهر شود. اگر مشکل‌عدم تعادل هورمونی باشد علائم می‌تواند شامل اختلال عملکرد جنسی مانند کاهش میل جنسی یا اختلال نعوظ باشد. برای ارزیابی تعداد اسپرم (و سایر جنبه‌های سلامت اسپرم) پزشک به طور کلی تجزیه و تحلیل مایع منی را توصیه می‌کند. برای تهیه نمونه یا در یک ظرف استریل انزال می‌کنید یا ممکن است به شما دستور داده شود که با استفاده از کاندوم مخصوص استفاده کنید.

نحوه بهبود تعداد اسپرم

به نظر می‌رسد که سلامت اسپرم شما و سلامت خود شما اشتراکات زیادی دارند. برای اینکه هم خود و هم اسپرمتان سالم‌تر شود باید:

یک رژیم غذایی متعادل بخورید

به اندازه کافی بخوابید

به طور منظم تمرین کنید

از استرس زیاد دوری کنید

سیگار نکشید

  • دارو مصرف نکنید:

داروهای مرتبط با کاهش (موقت) تعداد اسپرم از جمله برخی آنتی بیوتیک‌ها، استروئیدهای آنابولیک، تستوسترون و مواد مخدر مانند اکسی کدون و متادون را مصرف نکنید. اگر در مورد اجتناب از هر یک از آن‌ها سوالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

نتیجه‌گیری:

همانطور که اشاره کردیم تعداد اسپرم تنها بخشی از باروری مردان است. اگر تعداد کم اسپرم شما (الیگواسپرمی) تشخیص داده شد این پایان راه نیست. اسپرم تقریباً هر دو تا سه ماه یکبار بازسازی می‌شود و مانند همیشه توصیه می‌کنیم در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

natalist.com

 

منبع : چگونه تعداد اسپرم را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها