2109
به چه علت نوزادان تبخال می‌زنند؟

به چه علت نوزادان تبخال می‌زنند؟

1402/01/14 بازدید5516

تبخال در میان جمعیت بزرگسال و در میان کودکان بسیار شایع است. در واقع ویروسی که آن را تحریک می‌کند معمولاً بی‌ضرر است و خود به خود برطرف می‌شود. در مورد نوزادان و کودکان ضایعات توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) ایجاد می‌شود، برخلاف بزرگسالان که HSV-2 نیز معمولاً درگیر است. ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 عامل ایجاد تبخال صورت از جمله تبخال در نوزادان است. این نوع ویروس شایع‌ترین است و به راحتی از طریق بزاق یا تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. اگر مادر مبتلا به تبخال تناسلی باشد نوزاد تازه متولد شده می‌تواند در بدو تولد از طریق واژینال به این ویروس مبتلا شود. حتی می‌تواند در رحم یا بعد از تولد منتقل شود و به راحتی از طریق بزاق یا تماس پوست به پوست پخش می‌شود.

تبخال در نوزادان به چه صورت ظاهر می‌شود؟

تبخال در نوزادان به شکل تاول‌های کوچک مایل به سفید، صورتی یا رنگی ظاهر می‌شود. در بیشتر موارد در داخل یا اطراف دهان و لب‌ها ظاهر می‌شوند. حتی ممکن است روی بینی، گونه‌ها، چانه یا سایر قسمت‌های صورت ایجاد شوند. تاول‌ها بیضی شکل یا گرد هستند و ممکن است مایعی شفاف ترشح کنند و سپس در عرض چند هفته به خودی خود ناپدید می‌شوند. برخی از علائم به شرح زیر است:

  • درد و ناراحتی خفیف هنگام بلع
  • تب
  • ناراحتی عمومی
  • خارش و سوزش

چگونه تبخال در نوزادان را درمان کنیم؟

به پزشک مراجعه کنید:

تبخال نوزادی نادر و خطرناک است. علاوه بر این هر چه نوزاد کوچکتر باشد تبخال شدیدتر خواهد بود. در این مواقع مهم‌ ترین کاری که باید انجام داد مراجعه فوری به متخصص است. در این راستا نوزادان مبتلا به تبخال به ویژه کودکان زیر 6 ماه با سایر عوامل خطر یا نوزادان تازه متولد شده باید برای مبارزه با ویروس تحت درمان پزشکی قرار گیرند.

 از دارو‌ها استفاده کنید:

استفاده از دارو‌های ضد ویروسی تزریقی می‌تواند به عملکرد بهتر سیستم ایمنی کودک کمک کند. علاوه بر این اگر ضایعات گسترده باشند ممکن است نوزاد درد و ناراحتی شدیدی داشته باشد که با استفاده از استامینوفن یا نوع دیگری از مسکن کنترل می‌شود. این نوع دارو باید توسط متخصص اطفال همراه با دوز‌های مربوطه تجویز شود.

استفاده از داروی موضعی را در نظر بگیرید:

کرم‌های ضد ویروسی موضعی برای ضایعات پوستی ناشی از ویروس استفاده می‌شود. به عنوان مثال آسیکلوویر برای تسکین علائم موضعی و جلوگیری از عفونت احتمالی ناحیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پماد علاوه بر اینکه به تسکین علائم و نشانه‌ها کمک می‌کند باعث تسریع بهبودی و ایجاد جای زخم می‌شود.

آیا تبخال‌ها عوارض دارند؟

در نوزادانی که زود تشخیص داده نمی‌شوند ضایعات می‌توانند در تمام سطح پوست پخش شوند. علاوه بر این آن‌ها می‌توانند باعث التهاب سیستم عصبی و آسیب به اندام‌های داخلی شوند. اگر عفونت در داخل رحم ایجاد شود حتی می‌تواند باعث سقط جنین، ناهنجاری‌های مغزی و تاخیر در رشد شود. عوارض این ویروس اغلب شامل بی‌حالی، تشنج، تب بالا و تحریک‌ پذیری است. آنسفالیت هرپسی حتی یکی از خطرناک‌ ترین عوارض است.

نتیجه‌گیری:

در حالی که تبخال در افراد مسن و در کودکان معمولاً یک بیماری بی‌ضرر است اما در نوزادان می‌تواند خطرناک‌تر و جدی‌تر باشد. علاوه بر این آن‌ها یک بیماری نادر در نوزادان هستند و می‌توانند عوارض سیستمیک جدی و تغییرات عمده سلامتی را ایجاد کنند.

 

منبع:

youaremom.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها