2109
بند ناف عفونی چه نشانه‌هایی دارد؟

بند ناف عفونی چه نشانه‌هایی دارد؟

1401/12/25 بازدید2193

جفت ساختاری است که مدت کوتاهی پس از لقاح تشکیل می‌شود. حاوی تعداد زیادی رگ خونی است که از طریق ساختاری به نام بند ناف به جنین می‌رسد تا تمام مواد مغذی لازم را برای آن تامین کند. پس از تولد بند ناف عملکرد خود را متوقف می‌کند و پس از چند روز خود به خود می‌افتد. سیستم ایمنی یک نوزاد به اندازه کافی برای مقابله با این وضعیت توسعه نیافته است بنابراین در بسیاری از موارد می‌تواند منجر به عوارض پزشکی شود. از نظر بالینی بند ناف عفونی با افزایش حجم (ادماتوز)، قرمزی نسبت به پوست اطراف و با افزایش دمای موضعی دیده می‌شود. تب نیز شایع است و به دلیل درد و هنگام اعمال فشار به ناحیه بند ناف نوزاد ممکن است گریه کند.

بند ناف عفونی چه خطراتی دارد؟

یک لحظه عواقب عفونت ادراری یا گوارشی را در بزرگسالان تصور کنید. بسیاری از این بیماران ممکن است برای دریافت درمان وریدی نیاز به چند روز بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. همانطور که در قسمت قبل ذکر شد بروزعوارض پزشکی ناشی از عفونت بسیار زیاد است. این دلیل اصلی است که چرا اکثر نوزادان در صورت بروز تب یا علائم حاکی از عفونت نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را دارند.

چگونه از ایجاد بند ناف عفونی جلوگیری کنیم؟

استفاده از الکل 70 درجه برای تمیز کردن نواحی کمتر قابل مشاهده بین بند ناف و شکم نوزاد توصیه می‌شود. قبل از انجام این کار توصیه می‌شود دست‌های خود را کاملاً با آب و صابون بشویید و حتماً از یک تکه پنبه تمیز یا گاز استریل استفاده کنید. باید از تحریکات ناشی از تماس نزدیک با پوشک کودک خودداری کنید بنابراین توصیه می‌شود یک چین کوچک در پوشک ایجاد کنید تا با هم تماس پیدا نکنند. درغیر این صورت هوشیاری نسبت به علائم و نشانه‌های عفونت موضعی کافی است. این‌ها شامل قرمزی، افزایش حجم، افزایش دما در هنگام لمس، گریه هنگام فشار دادن ناحیه، تب و حتی ظاهر شدن چرک است.

نتیجه‌گیری:

مهم‌ترین نکته رعایت اقدامات اولیه برای جلوگیری ازعفونت بند ناف است. اگر با وجود این علائم ذکر شده در بالا ظاهر شد باید در اسرع وقت به بخش اورژانس مراجعه کنید.

 

منبع:

youaremom.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها