2109
چالوس و شهریار، دو شهر محبوب پایتخت‌نشینان

چالوس و شهریار، دو شهر محبوب پایتخت‌نشینان

1401/11/20 بازدید6574

فصل بهار و ایام تعطیلات نوروزی، فرصت مناسبی است تا توشه سفر ببندید و خود را به آغوش طبیعت بسپارید. چرا که هوای مطبوع بهاری، نم نم باران، نسیم دل‌انگیز بهاری و طبیعت بکر و زیبا، افراد را برای شروعی تازه در سال جدید آماده خواهد کرد. شهرهای زیادی در ایران هستند که در فصل بهار، مقصد مناسبی برای گردشگران به‌شمار می‌آیند و افراد به تناسب سبک سلیقه‌ خود، یکی از آن‌ها را به‌عنوان مقصد گردشگری‌شان انتخاب خواهند کرد.

اما همواره به یاد داشته باشید که هر کجای ایران که هستید و به هر جایی که می‌خواهید سفر کنید، در ایام نوروز ممکن است با شلوغی جاده‌ها و مشکل اسکان مواجه شوید و همین امر باعث می‌شود تا بسیاری افراد از مسافرت‌های نوروزی سرباز زنند.

البته اگر برای سفر خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و قبل از سفر هم اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین رزرو کنید، دیگر با چنین مشکلاتی رو‌در‌رو نشده و سفری به‌یاد ماندنی برای خود، خانواده و دوستانتان رقم خواهید زد.

در این‌جا می‌خواهیم دو شهر زیبای چالوس و شهریار را که در فصل بهار طبیعتی بکر و شگفت‌انگیز دارند، معرفی کنیم تا ضمن آشنایی با این دو شهر، بتوانیم برای مقصد مسافرت‌های عید، بهترین انتخاب را داشته باشیم.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری چالوس

چالوس یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ساحلی شمال کشور است و زیباترین جاده کشور هم به این شهر منتهی می‌شود. شاید افرادی که چالوس را برای مقصد گردشگری خود در ایام نوروز انتخاب می‌کنند، مدت زمان زیادی از سفرشان را در مسیر و در ترافیک بمانند، اما زیبایی‌های جاده به قدری جذاب و شگفت‌انگیز است که خستگی راه را از تن دور می‌کند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که شهر چالوس یکی از شلوغ‌ترین شهرهای شمالی در تعطیلات نوروزی به‌شمار می‌آید، بنابراین بهتر است، با اجاره ویلا در چالوس یا رزرو ویلا لب دریا، قبل از حرکت، دیگر مشکل اسکان نداشته باشید و آسوده خاطر سفر کنید.

در این‌جا برخی از جاذبه‌های طبیعی چالوس را معرفی خواهیم کرد.

  • دریاچه ولشت در بخش جنوب غربی شهرستان چالوس، شهر مرزن آباد و در فاصله 25 کیلومتری از جاده چالوس قرار گرفته است. این دریاچه محلی برای زندگی آبزیان و پرندگان به‌شمار می‌آید و شنا، ماهیگیری، دوچرخه سواری، پیاده روی و پیک نیک از جمله تفریحاتی است که گردشگران در کنار آن می‌توانند انجام دهند.
  • جنگل‌های چهارباغ مرزن آباد به‌عنوان مناطق حفاظت شده شمال کشور، یکی دیگر از مقاصد گردشگران برای جنگل‌نوردی و پیاده‌روی در میان درختان سرسبز به‌شمار می‌آید. این جنگل زیبا مساحتی بیش از 19 هزار هکتار دارد و در این منطقه حفاظت شده، علاوه بر درختان سرسبز، می‌توانید رودخانه و کوهستان را مشاهده کنید. جالب است بدانید روستاهای متعددی همچون مچر، انگورن، دلیر، توان نوکرس، واسپول و… در این منطقه جای گرفته‌اند. این جنگل کوهستانی بوده و دارای آب و هوایی سرد و مرطوب می‌باشد.
  • مرداب هسل یا مرداب کنیچال با طبیعتی بکر و دست نخورده، در میان جنگلی زیبا و تماشایی واقع شده است. این مرداب، در ارتفاع 250 متری از سطح دریا قرار گرفته و برای دسترسی به آن باید از میان طبیعت پیاده‌روی کرد. میزان حجم آب این مرداب با توجه به میزان بارندگی، بین هزار تا سه هزار مترمکعب متغیر است. پوشش گیاهی هسل از درختان انار، انگور جنگلی، انجیر، سیب ترش جنگلی، گیاهان دارویی نظیر زمنج، فشکی واش و بابونه پوشیده شده است و زیستگاه جانورانی نظیر زالو، لاک پشت و وزغ است.
  • پارک جنگلی فین با طبیعتی بسیار زیبا و عبور رودخانه چالوس از کنارش، یکی دیگر از مقاصد گردشگران در سفرهای نوروزی است. این پارک جنگلی از امکانات رفاهی مناسبی نظیر کافه، رستوران، آلاچیق، فروشگاه، نیمکت برای استراحت، محل های مناسب برای چادر زدن، سرویس بهداشتی، پارکینگ و… برخوردار است و همین امر منجر به محبوبیت آن در میان گردشگران شده است.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهریار

شهریار یکی از شهرستان‌های غربی استان تهران است که به دلیل طبیعت بکر، ابنیه‌های تاریخی و آب و هوای مطبوعش، نظر هر گردشگری را به خود جذب کرده است. این شهر یکی از مقاصد مهم گردشگری، برای علاقه‌مندان به طبیعت و به‌ویژه پایتخت‌نشینان در ایام نوروز محسوب می‌شود. به‌طوری‌که، گردشگران با سفر به این خطه سرسبز و زیبا و اجاره باغ و ویلا در شهریار، می‌توانند لحظاتی خوش و خاطره‌انگیز را در ایام نوروز، برای خود به وجود آورند. در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری شهریار می‌پردازیم.

  • دشت شقایق در 50 کیلومتری این شهرستان و در میان کوهپایه‌های کوه جارو واقع شده است. پوشش زیبای گل‌های سرخ شقایق، منظره‌ای جذاب و دیدنی را برای گردشگران به وجود آورده است.
  • تخت کیکاووس با قدمتی طولانی و تاریخی، متعلق به دوران ساسانیان است. این جاذبه از جمله مکان‌های مقدسی است که در آن مراسم‌های آئین دین زرتشت برگزار می‌ش,د. بنای این آتشکده بر روی یکی از کوه‌های مخروطی شکل شهرستان شهریار قرار گرفته است و ارتفاع آن به 1300 متر می‌رسد.
  • تپه جوقین یا قلعه جوقین از دیگر مکان‌های تاریخی شهریار متعلق به دوره ساسانیان است. در زمان یزدگرد سوم این قلعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و در آن زمان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین عمارت‌های خشتی این شهرستان شناخته می‌شد. این مکان تاریخی، بر اثر گذشت زمان و شرایط جوی، دچار فرسایش شده و شکل ظاهری آن به شبیه به تپه شده است.
  • پل آبرسان بادامک، یکی از پل‌های تاریخی شهریار است و در ساخت آن از آجرهایی لوزی شکل استفاده شده است. این پل در روستایی به نام بادامک واقع شده و دارای یک آبراه مرکزی است. در قدیم از آن، برای آبرسانی مزارع استفاده می‌شد و  در حال حاضر هم به‌عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

نکاتی برای سفرهای نوروزی

زیبایی‌های ایران، فقط به دو شهر چالوس و شهریار ختم نمی‌شود. چرا که جای جای ایران پر از شگفتی‌های زیبا و چشم‌نواز است. البته برای این‌که در ایام نوروز، سفری خاطره‌انگیز داشته باشیم، باید با برنامه‌ریزی دقیق پیش برویم و لذت سفرمان را دوچندان کنیم.

بنابراین بهتر است، قبل از سفر، اقدام به اجاره اقامتگاه مورد نظرتان، مطابق با شرایط و بودجه خود کنید. هم‌چنین پس از مشخص کردن مقصد سفر، جاهای دیدنی آن شهر را مشخص کرده تا بتوانید از تمام لحظات سفر خود، به خوبی استفاده کنید. همراه داشتن ملزومات سفر و لوازم شخصی، از دیگر نکاتی است که باید در تمامی سفرها رعایت کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها