2109
به چه علت در دوران بارداری شکم سفت می‌شود؟

به چه علت در دوران بارداری شکم سفت می‌شود؟

1401/10/29 بازدید57413

اگر شکم شما سفت و سنگین می‌باشد معمولاً به این دلیل است که رحم شما در حال بزرگ شدن است تا بتواند کودک در حال رشد شما را در خود جای دهد. همانطور که رحم شما بزرگ می‌شود در نهایت به دیواره شکم شما فشار وارد می‌کند و به شکم شما حالت سفتی را می‌دهد. در اواخر بارداری انقباضات براکستون هیکس می‌تواند باعث احساس سفت شدن مکرر شود. این‌ها طبیعی هستند زیرا بدن شما برای زایمان آماده می‌شود اما اگر درد شدید یا خونریزی داشتید که بعد از 30 تا 60 دقیقه متوقف نشد با پزشک یا ماما تماس بگیرید. شکم‌های مادران باردار در اشکال، اندازه‌ها و سفتی متفاوت هستند. اگر شکم شما سفت و سنگین باشد کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست. در اواخر بارداری ممکن است در طول انقباضات براکستون هیکس و زمانی که بدن شما در حال تمرین برای زایمان است احساس سفت شدن معده داشته باشید.

در اوایل بارداری فرم شکم چگونه است؟

در اکثر سه ماهه اول ممکن است تفاوت زیادی در شکم خود احساس نکنید و احتمالاً نرم خواهد بود و کمی بزرگتر به نظر می‌رسد و شبیه زمانی است که در طول قاعدگی یا بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ نفخ می‌کنید. در اوایل بارداری بزرگ شدن شکم یا احساس سفتی احتمالاً به دلیل تغییرات گوارشی است. همانطور که رحم شما فضای بیشتری را در لگن شما اشغال می‌کند روده‌های شما را به سمت بالا هل می‌دهد. علاوه بر این تغییرات هورمونی هضم شما را کند می‌کند و منجر به افزایش گاز و یبوست می‌شود. رحم شما هنوز در لگن شما قرار دارد و به خوبی توسط استخوان‌ها محافظت می‌شود. 

چه زمانی شکم شما در دوران بارداری سفت می‌شود؟

این موضوع متغیر است اما معمولاً در سه ماهه دوم یا سوم شما رخ می‌دهد. همانطور که رحم شما بزرگ می‌شود در نهایت به دیواره شکم فشار می‌آورد و باعث می‌شود شکم شما سفت شود. ماهیچه‌ها و رباط‌های اطراف رحم شما نیز کشیده می‌شوند که می‌تواند باعث گرفتگی خفیف شود. وقتی حدوداً در هفته بیستم بارداری هستید رحم شما روی ناف شما قرار دارد. (پزشک یا مامای شما رشد رحم شما را اندازه‌گیری می‌کند و نوزاد و بدن شما را در هر ویزیت قبل از زایمان ارزیابی می‌کند). شما به دلیل تغییرات هورمونی که سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش شما را کاهش می‌دهد دچار نفخ می‌شوید.

به چه علت شکم سنگین می‌شود؟  

در اواخر سه ماهه سوم شکم شما به اندازه یک هندوانه سفت و سنگین می‌شود. همانطور که شکم شما بزرگ می‌شود پوست شما شروع به احساس کشیدگی می‌کند و ممکن است علائم کشش جدیدی روی شکم خود مشاهده کنید. پوست شما ممکن است در اثر رشد سریع و کشش خارش داشته باشد. در این شرایط بهتر است از کرم و لوسیون استفاده کنید. اگر احساس سفت شدن معده دارید که می‌آید و می‌رود می تواند انقباضات براکستون هیکس باشد. این انقباضات تمرینی بسیار طبیعی هستند و بدن شما را برای زایمان آماده می‌کنند.  گرفتگی یا درد‌های کوتاه در یک یا هر دو طرف شکم شما نیز ممکن است درد رباط گرد باشد و زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌هایی که رحم شما را به دیواره‌های لگن متصل می‌کنند با رشد کودکتان کشیده می‌شوند.

آیا سنگین شدن شکم خطرناک است؟

اگرچه برای انقباضات براکستون هیکس و درد رباط گرد جای نگرانی وجود ندارد اما گرفتگی یا درد شکم گاهی اوقات می‌تواند نشانه مشکلی مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی شدید یا جدا شدن جفت باشد. اگر بیش از هفته 37 باردار هستید ممکن است با نزدیک شدن به موعد زایمان خود احساس تنگی و ناراحتی بیشتری داشته باشید. چنانچه موارد زیر را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید:

  • انقباضات شما دردناک است
  • شما خونریزی واژینال مانند پریود دارید
  • کیسه آب پاره شده است حرکت جنین را کمتر احساس می‌کنید

اگر کمتر از هفته 37 هستید یا اگر احساس گرفتگی دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • شما خونریزی یا لکه بینی دارید
  • سفت شدن در فواصل منظم و بیش از 4 تا 6 انقباض در هر ساعت به مدت دو ساعت انجام می‌شود
  • ترشحات واژن دارید که برای شما جدید یا غیرعادی است یا فکر می‌کنید ممکن است کیسه آب شما پاره شده باشد
  • درد شدید است
  • حرکت جنین را کمتر احساس می‌کنید

 

منبع:

www.babycenter.com

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16472 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11632 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4448 بازدید