2109
هنگام صحبت با فرزندتان به این نکات توجه کنید

هنگام صحبت با فرزندتان به این نکات توجه کنید

1401/09/21 بازدید1400

والدین دائماً در حال تکامل است. فرزندان ما به سرعت در حال تغییر هستند، رشد می‌کنند، یاد می‌گیرند و مستقل‌تر می‌شوند. ما نیز باید تغییر کنیم و با‌ایده‌های جدید در دنیای اطرافمان ارتباط با فرزندانمان را بهتر کنیم. به عنوان والدین صحبت کردن با فرزندانتان می‌تواند ترسناک باشد. دانستن اینکه شما با آن‌ها به گونه‌ای صحبت کرده‌اید که رابطه شما را حفظ می‌کند یا خیر می‌تواند بسیار مفید باشد حتی اگر فرزندتان در آن زمان از شما عصبی باشد. در اینجا چهار نکته وجود دارد که هنگام صحبت با فرزندتان به عنوان والدین باید به خاطر داشته باشید.

 به لحن صحبت خود توجه کنید:

لحن صدای شما در هنگام گفتگو با فرزندتان بسیار اهمیت دارد. معنای زیادی در لحن صدا منتقل می‌شود و بسیار بیشتر از کلماتی که شما می‌گویید بر کودک تاثیر می‌گذارد. فرزندان ما نیاز دارند که با آن‌ها محکم باشیم اما لحن صدای ما می‌تواند باعث شود که آن‌ها منظور شما را بد یا خوب برداشت کنند. استفاده از لحن محترمانه، ملایم اما محکم آرامش را در شما و فرزندتان تقویت می‌کند. احساس آن‌ها پس از صحبت با آن‌ها یا به فرزندانمان انگیزه می‌دهد که با هنگام هر مشکلی آن را با ما در میان بگذارند یا آن‌ها را وادار می‌کند که آن را از ما پنهان کنند. یک تغییر ساده در لحن می‌تواند رابطه ما با فرزندانمان را تغییر دهد.

 سن کودک را در نظر بگیرید:

سن کودکی که با او صحبت می‌کنید نقش بسیار زیادی در نحوه صحبت کردن با او دارد. لحن پیش فرض شما با آن‌ها از کودکی تا بزرگسالی تغییر می‌کند. به عنوان مثال هنگام صحبت با نوزادان و کودکان نوپا از لحن‌های آموزشی ملایم‌تری استفاده می‌کنیم و گاهی اوقات می‌خواهیم از لحن‌های آزاردهنده یا شدیدتر برای نوجوانان خود استفاده کنیم. کودکان این روز‌ها نسبت به نسل‌های قبلی به اطلاعات دسترسی بیشتری دارند اما ممکن است نتوانند حرف‌ها را درک کنند. آن‌ها ممکن است در سنین پایین‌تر در مورد موضوعات حساس‌تر سوالاتی داشته باشند. صحبت کردن با فرزندانمان در مورد همه موضوعات در سطح مناسب سن مهم است. تقریباً هر موضوعی را می‌توان آهسته آهسته توضیح داد تا درک آن برای کودکان ما آسان‌تر باشد اما از توضیحات جزئیاتی که برایشان مفید نیست اجتناب کنید.

 حرف آن‌ها را نیز گوش دهید:

اینکه از آن‌ها بپرسیم چه احساسی نسبت به آنچه گفتیم دارند‌ایده خوبی است. تشویق آن‌ها برای به اشتراک گذاشتن افکارشان و گوش دادن دقیق به آن‌ها باعث ایجاد عزت نفس، اعتماد و درک می‌شود. وقتی گوش می‌دهیم فرزندانمان را تشویق می‌کنیم که به آنچه می‌گوییم نیز گوش دهند.

از کودک خود شناخت لازم را داشته باشید:

پاسخ دادن به سؤالاتی از این دست می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید چگونه با آن‌ها صحبت کنید. برخی از کودکان به والدین نیاز دارند تا با آن‌ها درد و دل کنند اما برخی باید تنها بمانند تا زمانی که آماده باشند با والدین خود صحبت کنند.

اگر کودک ناراحت شود چه کار کنیم؟

 عذر خواهی کردن:

عذرخواهی از فرزندانمان اعتماد آن‌ها را تقویت می‌کند، به آن‌ها اجازه می‌دهد انسانیت ما را ببینند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد که در صورت اشتباه نیز عذرخواهی کنند. بعد از اینکه عذرخواهی کردیم نشان دادن به فرزندانمان که مایل به تغییر هستیم بسیار مهم است.

 تشویق:

وقتی دیدید فرزندتان کار درستی انجام داده او را تشویق کنید. بگذارید بدانند که پیشرفت آن‌ها را جشن می‌گیرید. افتخار کردن به خودمان به همان اندازه مهم است که به فرزندانمان افتخار کنیم.

نتیجه‌گیری:

صحبت کردن با فرزندانمان کاری است که ما بیش از هر فعالیت دیگری با آن‌ها انجام می‌دهیم. نحوه صحبت ما با آن‌ها مهم است. از لحن صحیح، سطح مناسب سن، برای گوش دادن و دانستن آنچه باید بدانیم استفاده کنیم. صحبت کردن با فرزندانمان می‌تواند مؤثر باشد و بهترین ابزار ما برای ایجاد رابطه است.

 

منبع:

www.lifehack.org

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16451 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11612 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4165 بازدید