2109
با خانواده‌های دوستان فرزندتان ماجراجویی کنید!

با خانواده‌های دوستان فرزندتان ماجراجویی کنید!

1397/01/29 بازدید485
اگر دوست دارید با خانواده دوستان نزدیک فرزندتان بیشتر وقت بگذرانید، بدانید خیلی تصمیم عاقلانه و مثبتی است. اما برای خیلی از خانواده‌ها زیاد ساده نیست که با خانواده‌ای که نمی‌شناسند تعامل داشته باشند. خب، ماجراجویی شاید جذاب‌ترین گزینه باشد، هم برای خودتان و هم فرزندانتان. به علاوه، در زندگی ماشینی و پر از استرس امروزی، قدری ماجراجویی دسته‌جمعی کاملا لازم است.

ترتیب دادن سفرها یا تور و پیک‌نیک ماجراجویانه با خانواده‌های دیگر

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد محیط غنی و متفاوت برای فرزندتان، ترتیب دادن پیک‌نیک‌ها یا سفرهایی است که در آن‌ها، مکان‌های مختلف را با هم کشف می‌کنید. ابزارهای مسیریابی را داشته باشید، نقشه، جی.پی.اس، قطب‌نما، لیست جاهای مهم، نمونه عکس‌ها، خلاصه هر چیزی که کمک کند مسیرها را بهتر پیدا کنید. مسیرهای کوتاه را پیاده بروید یا اگر امکانی متفاوت از شهر خودتان وجود دارد، آن را امتحان کنید. مثلا اگر در شهرهای مرکزی زندگی می‌کنید و به بندر رفته‌اید، حتما مسیرهای قایقرانی را امتحان کنید، اگر به شهری رفته‌اید که مترو دارد، حتما تجربه آن را در برنامه بگذارید. نترسید از این که ندانید یا بلد نباشید، دائم هم سوال نپرسید، با فرزندتان دل به مسیر بدهید و خودتان پیدا کنید، فوقش گم می‌شوید! آن‌وقت از کسی راهنمایی می‌گیرید. این یکی از جالبترین، به یادماندنی‌ترین و آموزنده‌ترین ماجراجویی‌هاست. به علاوه به بهبود رابطه شما و فرزندتان هم بسیار کمک می‌کند.


برنامه ماجراجویانه می‌تواند یک روزه یا نیم روز باشد. فراموش نکنید هدف، تجربه جدید، ماجراجویی، آموختن حین تجربه و هیجان و شادی است. یک تپه مشرف به منظره، دشت پر از گل و گیاه و حشرات مختلف، رود با سنگ‌های جورواجور و حتی ماهی، غذاهای محلی، کوچه پس کوچه های قدیمی شهر خودتان، بازارهای قدیمی، فروشگاه‌های متفاوت، موزه‌ها، کلکسیون‌ها، همه و همه می‌توانند پر از رمز و راز و خاص باشند، بستگی دارد شما چقدر خلاقیت به خرج بدهید و چقدر بخواهید با فرزندتان از این فرایند لذت ببرید.
البته که می‌توانید این فعالیت‌ها را خانوادگی هم انجام دهید، اما راه خوبی برای لذت بردن از یک برنامه گروهی است. می‌توانید بعد عکس و شرح و سایر توضیحات را بگذارید فرزندانتان دسته‌بندی کنند و مثلا در دفتری یا وبلاگی بنویسند یا در یک جلسه خانوادگی برای بقیه تعریف کنند. حتی می‌توانید با هماهنگی مدرسه، کاری کنید از عکس‌ها یا آنچه جمع کرده‌اند نمایشگاه بگذارند.

بازی تیمی مخفی کردن گنج و تعیین مسیر برای یافتن آن توسط گروه‌ها

یکی از قصه‌های همیشگی، یافتن گنج است! پیدا کردن گنج همیشه برای آدم‌ها جذاب بوده، تصور کنید برای بچه‌ها چقدر می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. در دورهمی‌های خانوادگی یا برنامه پیک‌نیک و مانند آن، می‌توانید چند گروه بشوید، یک مسئول را بگذارید که از قبل گنجی را جایی پنهان کرده باشد و نشانه‌هایی برای رسیدن به آن اعلام کند. هر گروهی زودتر کشف کند که چطور می‌تواند به گنج برسد برنده است.
از جعبه‌های قدیمی، ظرف‌های پلاستیکی مواد غذایی مثل بستنی و غیره برای درست کردن مخفیگاه اشیای کوچک استفاده کنید.


نشانه‌ها را طوری انتخاب کنید که نیاز به کشف کردن داشته باشد، مثلا اگر به باغ می‌روید، بسته‌ای که بقیه مسیر در آن نوشته شده را زیر درختی که لانه کلاغ دارد و با بوته گوجه فرنگی سه قدم فاصله دارد، رو به جایی که خورشید غروب می‌کند زیر برگ‌ها پنهان کنید! کلی مورد جالب هست که بچه ها عاشق کشف کردنشان می‌شوند.
گنج مورد نظر را چیزی انتخاب کنید که جذاب باشد. می‌تواند یک اسباب‌بازی باشد، یک کتاب خاص، یک بسته خوردنی هیجان‌انگیز، یا کارت‌هایی که برای بازی‌های خانوادگی انتخاب کرده‌اید و هر خانواده‌ای به نسبت تعداد کارتی که جمع می‌کند در آخر جایزه می‌برد (البته برای این کار باید از اول یک لیست جایزه مشخص کرده باشید و به ترتیب از بیشترین تا کمترین ارزش رتبه‌بندی کرده باشید). فراموش نکنید هدف، ماجراجویی و رابطه بهتر است. برد و باخت را جدی نکنید. جوایزی نگذارید که ناامیدی را در بچه‌ها بربیانگیزد. بگذارید بدون بها دادن به جایزه، یا به یادگار بردن حس حسرت یا باخت، فقط خاطره ماجراجویی برایشان بماند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16255 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11530 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2642 بازدید