2109
آیا خوردن پاستا در دوران بارداری بی‌خطر است؟

آیا خوردن پاستا در دوران بارداری بی‌خطر است؟

1401/08/01 بازدید238

هنگامی که ماکارونی با استفاده از مواد مناسب تهیه می‌شود می‌تواند سرشار از ویتامین A، ویتامین B، کربوهیدرات‌های پیچیده غنی از فیبر و اسید فولیک باشد. با این حال  مهم است که به یاد داشته باشید که ماکارونی همچنین حاوی لکتین و فیتات است که باعث کمبود مواد مغذی روی و منیزیم در کودک می‌شود. علاوه بر این اکثر غذاهای ماکارونی معمولاً از آرد تصفیه شده تهیه می‌شوند که چندان سالم به حساب نمی‌آیند. پاستا تهیه شده با گندم سبوس دار را می‌توان در دوران بارداری مصرف کرد اما فقط در حد اعتدال.

استفاده از کدام نوع پاستا بی‌خطر است؟

 پاستا گندم:

ماکارونی گندم جایگزینی سالم برای پاستای تهیه شده از آرد تصفیه شده است زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر و پروتئین است. این امر خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع دوم و چند نوع سرطان را کاهش می‌دهد. با این حال افرادی که به گلوتن حساس هستند یا مبتلا به بیماری سلیاک هستند باید همچنان از آن اجتناب کنند.

 پاستا کینوا:

پاستا کینوا از آردی تهیه می‌شود که از آسیاب کردن دانه‌های کینوا به دست می‌آید. پاستا کینوا سرشار از پروتئین، حاوی مقدار مناسبی آهن و منیزیم و فاقد گلوتن است. همچنین گفته می‌شود که سطح قند خون، انسولین و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

 پاستا برنج قهوه ای:

ماکارونی برنج قهوه ای برای افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) رنج می برند مناسب و همچنین بدون گلوتن و فاقد FODMAP (الیگوساکاریدهای قابل تخمیر، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی الها) است. 

 

خوردن پاستا در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

 سرشار از فیبر:

  ماکارونی و پاستا تهیه شده با مقدار زیادی سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم پیچ می‌تواند منبع خوبی از فیبر و مواد معدنی باشد.  

 بدون گلوتن:

اگر به شما توصیه شده است که بدون گلوتن مصرف کنید می‌توانید ماکارونی برنج قهوه‌ای و پاستا کینوآ بخورید. همانطور که در بالا توضیح داده شد این نوع پاستاها فاقد گلوتن هستند و بنابراین برای افراد مبتلا به IBS یا سایر مشکلات گوارشی بی خطر هستند.

 کنترل فشار و قند خون:

گفته می‌شود که ماکارونی گندم کامل، پاستا کینوآ و پاستا با دانه جوانه زده سطح قند خون و سطح فشار خون را کنترل می‌کنند. به ویژه پاستا کینوا شانس چاقی را کاهش می‌دهد و در نتیجه خطر بیماری قلبی و دیابت بارداری را در زنان باردار کاهش می‌دهد.

 سرشار از اسید فولیک و آهن:

پاستا گندم کامل سرشار از اسید فولیک و آهن است که برخی از ضروری ترین مواد مغذی برای رشد کلی کودک در رحم مادر هستند.

 حرکات روده را بهبود می‌بخشد:

پاستا تهیه شده از آرد غلات کامل و آرد کینوآ حاوی فیبر فراوان است. افزودن سبزیجات برگ سبز به غذا به بهبود حرکات روده کمک می‌کند و در نتیجه از مشکلات رایج بارداری مانند یبوست و بواسیر جلوگیری می‌کند.

سطح انرژی را افزایش می‌دهد:

محتوای کربوهیدرات موجود در ماکارونی به افزایش سطح انرژی در زنان باردار کمک می‌کند و آنها را فعال نگه می‌دارد.

 از عفونت‌ها جلوگیری می‌کند:

محتوای ویتامین A موجود در ماکارونی از چندین نوع عفونت در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. 

خوردن پاستا در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

حاوی فیتات و لکتین است:

  پاستا حاوی فیتات و لکتین است. فیتات‌ها مانع از جذب منیزیم و روی در بدن می‌شوند و لکتین‌ها عبور سموم از مواد غذایی ناسالم را به داخل خون تشویق می‌کنند.

 حاوی گلوتن است:

افرادی که به گلوتن حساس هستند یا از بیماری سلیاک رنج می‌برند باید از خوردن ماکارونی خودداری کنند. خوردن بیش از حد گلوتن همچنین می‌تواند در زنانی که فقط علائم آلرژی را نشان می‌دهند مشکلاتی ایجاد کند زیرا می‌تواند علائم را تشدید کند و مشکلاتی را ایجاد کند.

 باعث افزایش وزن می‌شود:

افزایش بیش از حد وزن در دوران بارداری می‌تواند منجر به عوارض در هنگام زایمان شود. بنابراین زنان باردار باید از خوردن غذاهایی که باعث افزایش وزن می‌شوند که یکی از آنها ماکارونی است خودداری کنند.

 حاوی آهن است:

مصرف آهن از کم خونی جلوگیری می‌کند اما از طرف دیگر آهن بیش از حد می‌تواند باعث یبوست و هموروئید شود. 

 قند خون را افزایش می‌هد:

پاستاهای تهیه شده از آرد گندم تصفیه شده در صورت ابتلا به دیابت می‌توانند باعث افزایش سطح قند خون شما شوند. بنابراین خوردن پاستا از آرد غلات کامل یا آرد کینوا توصیه می‌شود.

 

منبع:

parenting.firstcry.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها