2109
آیا آرتریت روماتوئید می‌تواند ناشی از استرس باشد؟

آیا آرتریت روماتوئید می‌تواند ناشی از استرس باشد؟

1401/06/31 بازدید12470

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن مفصل و یک بیماری خود ایمنی است که می‌تواند در اثر استرس ایجاد شود. استرس با ایجاد واکنش التهابی سیستم ایمنی که در آن سیتوکین‌ها آزاد می‌شود باعث آرتریت روماتوئید می‌شود. سیتوکین‌ها مواد شیمیایی هستند که نقش مهمی در التهاب دارند و می‌توانند شدت روماتیسم مفصلی را در برخی از بیماران افزایش دهند. در نتیجه هرچه بیشتر در معرض استرس قرار بگیرید التهاب بیشتر می‌شود که باعث شعله ور شدن آرتریت روماتوئید می‌شود.

آیا آرتریت روماتوئید می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد؟

آرتریت روماتوئید بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد به خصوص زمانی که علائم آن برای مدت طولانی‌تری رخ دهد. هنگامی که بیمار به دلیل استرس احساس خستگی می‌کند تمایلی به ورزش کردن ندارد. ورزش نکردن باعث درد می‌شود و خوابیدن را سخت‌تر می‌کند. از هر پنج بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید یک نفر به دلیل این بیماری افسردگی دارد. افسردگی به نوبه خود آرتریت روماتوئید را تشدید می‌کند و منجر به تعداد بیشتر مفاصل دردناک، کاهش عملکرد (تعداد روز‌های بیشتر در رختخواب) و افزایش مراجعات به کلینیک پزشک می‌شود. همه این‌ها بیشتر بر سلامت روان بیمار تأثیر می‌گذارد و باعث استرس و افسردگی بیشتر می‌شود.

چگونه یک بیمار آرتریت روماتوئید را آرام کنیم؟

دارو‌های مسکن مصرف کنید:

مسکن‌ها به تسکین درد مفاصل کمک زیادی می‌کنند. آن‌ها را طبق برنامه تجویز شده و توسط پزشک مصرف کنید. حتماً در طول روز آب کافی بنوشید.

از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید:

بسته‌های گرم سفتی را کاهش می‌دهند و کیسه‌های یخ روی مفصل ملتهب مؤثر هستند.

ورزش‌های منظم و رژیم غذایی سالم داشته باشید:

این دو چیز در کنار هم می‌توانند به کاهش شدت روماتیسم مفصلی کمک کنند. ورزش همچنین فواید مستقیم زیادی برای آرتریت دارد از جمله تقویت عضلات حمایت‌کننده از مفاصل و کمک به کاهش وزن. تمرینات کاردیو و انعطاف‌پذیری هر دو به آرتریت روماتوئید کمک می‌کند.

روحیه خود را تقویت کنید:

بیماران باید کاری را که دوست دارند انجام دهند. یک فیلم خنده دار تماشا کنید، نقاشی کنید، به پیاده روی طولانی بروید، با گیاهان وقت بگذرانید یا یک شمع معطر روشن کنید.

به موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید، آواز بخوانید یا برقصید:

وقتی بیماران نمی‌توانند افکار منفی را خاموش کنند موسیقی‌هایی با احساس خوب پلی کنید و با هم آواز بخوانید و برقصید.

به پزشک اعتماد کنید:

بیمار باید به پزشک خود‌ایمان داشته باشد. اگر بیمار در مورد برخی درمان‌ها شک دارد باید آن را با پزشک خود در میان بگذارد اما نباید درمان را متوقف کند.

از دارو استفاده کنید:

دارو‌هایی مانند دارو‌های ضد افسردگی و دارو‌های ضد اضطراب می‌توانند به تسکین اضطراب کمک کنند. این دارو‌ها فقط باید در کوتاه مدت و تحت نظارت پزشکی استفاده شوند.

آیا آرتریت روماتوئید می‌تواند باعث بیماری التهابی روده شود؟

برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ممکن است به سایر شرایط خود ایمنی مانند بیماری التهابی روده مبتلا شوند. با این حال افراد احتمالاً مشکلات دیگری در سیستم گوارش خود دارند که ممکن است لزوماً ناشی ازبیماری التهابی روده نباشد.

چگونه می‌توانیم مشکلات گوارشی در آرتریت روماتوئید را کاهش دهیم؟

اگر پس از شروع دارو‌ها علائم گوارشی جدیدی را تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید. آن‌ها ممکن است داروی شما را تغییر دهند یا دارو‌هایی مانند مهارکننده‌های پمپ پروتون را که برای کاهش حالت تهوع شما مؤثر است تجویز کنند.

 

منبع:

www.medicinenet.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16505 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11659 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4801 بازدید