2709
آرتریت در نوجوانان

آرتریت در نوجوانان

1400/05/30 بازدید673

اگر نوجوان شما مفاصل سفت، متورم و دردناک با از دست دادن حرکت بیش از شش هفته متوالی داشته باشد می‌تواند آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان باشد. آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان یا آرتریت روماتوئید نوجوان یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب مفاصل می‌شود. منجر به تورم و سفتی مفاصل شده که حرکت آنها دشوار است. این بیماری می‌تواند باعث آسیب دائمی به مفاصل شود و کیفیت زندگی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. خوشبختانه آرتریت در نوجوانان را می‌توان با مراقبت‌های پزشکی سریع و ورزش به طور موثر درمان و مدیریت کرد.

انواع آرتریت روماتوئید در نوجوانان:

- پلی آرتیکولار:

حدود 30 درصد موارد آرتریت نوجوانان را تشکیل می دهد. بر پنج یا بیشتر مفاصل کوچک یا بزرگ معمولاً در دو طرف بدن تأثیر می‌گذارد. این نوع آرتریت در دختران بیشتر از پسران شایع است.

- سیستمیک:

20 درصد از کودکان مبتلا به آرتریت نوجوانان مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک نوجوان سیستمیک هستند. این نوع آرتریت حداقل در یک مفصل حرکت را محدود می‌کند. علائم آن شامل مفاصل دردناک، التهاب اندام‌ها و تب شدید به مدت دو هفته است. در صورت عدم درمان می‌تواند چندین مفاصل را تحت تأثیر قرار دهد.

- پسوریازیس:

با پسوریازیس اتفاق می‌افتد. شرایطی که باعث بثورات قرمز و پوسته پوسته شدن  پوست و قسمت‌های مختلف بدن از جمله صورت و پوست سر می‌شود. ناخن های دست و پا نیز ممکن است تحت تأثیر پسوریازیس قرار بگیرند.

- آرتریت مرتبط با انتزیت:

بیشتر روی انتزها، نقاطی که استخوان‌ها با تاندون‌ها یا رباط‌ها برخورد می‌کنند تأثیر می گذارد. این بیماری معمولاً بر زانو، باسن و پاها تأثیر می گذارد اما ممکن است انگشتان، آرنج‌ها و قسمت پایین کمر را نیز درگیر کند. همچنین ممکن است سایر اندام‌ها مانند سیستم گوارش را درگیر کند. این بیماری معمولاً در کودکان بین هشت تا 15 سال ظاهر می شود و در پسران شایع تر است.

علل آرتروز در نوجوانان چیست؟

هیچ علت شناخته شده ای برای آرتریت نوجوانان وجود ندارد. به عنوان یک وضعیت خود ایمنی در نظر گرفته می‌شود که در آن سلول‌های ایمنی بدن به غشای سینوویال (دیواره مفصل) حمله کرده و آن را ملتهب می‌کند که در صورت عدم درمان ممکن است باعث آسیب مفصلی شود. برخی از کودکان ممکن است ژن‌هایی داشته باشند که آنها را مستعد ابتلا به آرتریت نوجوانان می‌کند. این ژن‌ها ممکن است در اثر تغییرات پراکنده پدیدار شوند و ارثی نباشند. علاوه بر این عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض ویروس باعث آرتریت نوجوانان در کودکان مستعد شود

علائم و نشانه‌های آرتریت جوانان:

آرتریت جوانی بر هر کودک متفاوت تأثیر می‌گذارد. شدت علائم بستگی به تعداد مفاصل آسیب دیده دارد. به عنوان مثال کودکانی که فقط چند مفاصل آسیب دیده دارند ممکن است برای مدت طولانی هیچ علامتی نداشته باشند. در مقابل کودکان مبتلا به مفاصل متعدد دچار درد مزمن ناتوانی و مشکلات در مدرسه می‌شوند. در زیر برخی از علائم رایج آرتریت نوجوانان آورده شده است:

  • مفاصل سفت و دردناک معمولاً در صبح که بعد از ظهر بهبود می یابد
  • تورم در مفاصل و سایر قسمت‌های بدن مانند غدد لنفاوی
  • مفاصل گرم به لمس و قرمز که دامنه حرکتی محدودی دارند
  • بثورات پوستی در قسمت‌های مختلف بدن
  • شروع ناگهانی تب درجه بالا
  • درد در ناحیه کمر
  • خستگی از دست دادن اشتها و احساس کلی بیماری

 

منبع: www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5400 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3945 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14787 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3838 بازدید