2109
5غذای فوق‌العاده برای جلوگیری از عفونت گوش

5غذای فوق‌العاده برای جلوگیری از عفونت گوش

1401/04/25 بازدید785

با خوردن غذا‌های فوق‌العاده مانند موز، پرتقال، ماهی آزاد و فرآورده‌های لبنی از خطر عفونت گوش جلوگیری کنید. تغذیه سالم اولین قدم برای داشتن یک سبک زندگی سالم است. غذایی که وارد بدن شما می‌شود بر عملکرد اندام‌های شما تأثیر می‌گذارد. سیستم حسی شامل چشم‌ها، بینی، زبان، پوست و گوش‌ها نیز برای عملکرد صحیح به رژیم غذایی مناسب نیاز دارند. بیشتر اوقات ما چشم‌ها و پوست خود را در اولویت قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم از گوش‌ها در برابر صدا‌های بلند محافظت کنیم. اما افزودن موارد زیر به رژیم غذایی روزانه ما نیز برای سلامت مطلوب گوش حیاتی است. در اینجا لیستی از غذا‌های فوق‌العاده برای جلوگیری از عفونت گوش آورده شده است:

 میوه‌هایی مانند موز و پرتقال:

محتوای منیزیم موجود در موز رگ‌های خونی گوش داخلی را باز می‌کند و به گردش خون و اکسیژن‌رسانی راحت‌تر کمک می‌کند. همچنین به مدیریت گلوتامات که یکی از دلایل اصلی کم شنوایی در بسیاری از افراد مسن است کمک می‌کند. پرتقال و سایر مرکبات با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند که باعث نگرانی‌های سلامتی مرتبط با افزایش سن، از جمله کم شنوایی و عفونت گوش می‌شود. ویتأمین‌های C و E که در پرتقال یافت می‌شوند مکمل‌های عالی برای جلوگیری از کاهش شنوایی هستند.

 ماهی سالمون:

ماهی قزل آلا برای گوش به ویژه برای شنوایی مفید است. اسید‌های چرب امگا 3 موجود در ماهی قزل آلا و ماهی‌های مشابه نشان داده شده است که باعث کاهش بروز کم شنوایی مرتبط با افزایش سن می‌شود. در حالی که می‌تواند به کاهش پیشرفت کم شنوایی مرتبط با افزایش سن کمک کند به این معنی نیست که برای انجام اقدام باید تا سن تعیین شده صبر کرد.

 شکلات تلخ:

خوردن شکلات تلخ از گوش‌ها در برابر عفونت‌های شایع گوش محافظت می‌کند و در عین حال باعث رشد سلولی می‌شود. حتی حاوی منیزیم است که روشی فوق‌العاده برای بهبود توانایی‌های شنوایی است و در عین حال حواس چشایی را نیز بهتر می‌کند. منیزیم به گشاد شدن رگ‌های خونی و بهبود گردش خون در گوش کمک می‌کند و حتی شواهدی وجود دارد که می‌تواند از کاهش شنوایی ناشی از صدا محافظت کند.

 سبزیجات برگ سبز:

بروکلی، کلم و اسفناج سرشار از اسید فولیک، ویتأمین K و C، پتاسیم و منیزیم هستند. این سه ماده مغذی برای به حداقل رساندن آسیب به بافت‌های ظریف و حساس گوش بسیار مفید است. محتوای ویتأمین کلم بروکلی به تنظیم رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند که ممکن است به بافت ظریف گوش داخلی آسیب برساند. اسید فولیک و سایر مواد معدنی باعث بهبود گردش خون در گوش و رشد سلولی می‌شود. اگر تعداد زیادی سبزی در رژیم غذایی افراد چه به صورت خام، بخار پز یا کبابی مصرف شود توانایی شنوایی را بهبود می‌بخشد.

 لبنیات:

شیر منبع عالی ویتأمین‌ها و مواد معدنی است. حاوی ویتأمین‌های A، B (B1 تا B6)، D، E و K است که به متابولیسم و انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌کند. محصولات شیر حاوی آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم و سلنیوم و روی هستند که به حفظ و تنظیم مایعات در بدن و سلول‌ها کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین برای حفظ مایع حساس در گوش داخلی ضروری هستند.

نتیجه‌گیری:

عفونت گوش را می‌توان با رژیم غذایی و داروی مناسب کنترل کرد اما بسته به شدت بیماری درمان بیشتر ضروری است. Myringotomy روشی است که شامل ایجاد یک برش کوچک در پرده گوش برای تخلیه مایع و کاهش گوش درد است. این برش در عرض چند روز بسته می‌شود بدون اینکه جای زخم یا آسیبی به پرده گوش وارد شود.

 

منبع:

www.healthshots.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها