2109
برای افزایش باروری چه ویتأمین‌ها و مکمل‌هایی مصرف کنیم؟

برای افزایش باروری چه ویتأمین‌ها و مکمل‌هایی مصرف کنیم؟

1401/03/21 بازدید2454

تغذیه بخش مهمی از سلامتی و باروری است. بدن شما از ویتأمین‌ها و مواد معدنی برای کمک به حفظ عملکرد صحیح بدن استفاده می‌کند. آن‌ها برای تخمک‌گذاری و قاعدگی، عملکرد تیروئید، عملکرد سیستم ایمنی، تولید انرژی و رشد اسپرم و تخمک مهم هستند. کمبود برخی مواد مغذی می‌تواند منجر به خطرات ناباروری، اختلالات دوران بارداری و نقایص مادرزادی شود.

 

 اسید فولیک:

اسید فولیک در بدن به فولات تبدیل می‌شود که در سلامت عمومی جنسی نقش دارد. در حالی که تحقیقات زیادی در مورد تأثیرات آن بر باروری انجام نشده است فولات به فرآیند ایجاد و تکثیر DNA کمک می‌کند. این فرآیند DNA برای رشد سلول‌های تخمک یا اسپرم مهم است به این معنی که فولات یک ماده مغذی مهم برای باروری است. اسید فولیک همچنین یک ویتأمین حیاتی در اوایل بارداری است زیرا از نقص ستون فقرات و مغز در نوزادان محافظت می‌کند. اگر قصد بچه دار شدن دارید باید 400 میکروگرم اسید فولیک را هر روز قبل از بارداری و هر روز پس از بارداری حداقل در 12 هفته اول مصرف کنید. ممکن است لازم باشد دوز بالاتری مصرف کنید اگر:

  • دیابت داشته باشند
  • دارو‌های HIV مصرف کنید
  • دارو‌های ضد تشنج مصرف کنید
  • نقص لوله عصبی دارند

 زینک:

روی یک ماده معدنی ضروری برای رشد طبیعی اسپرم، سلامت جنسی مردان و غده پروستات است. برخی از مطالعات می‌گویند که کمبود روی منجر به کیفیت و تعداد اسپرم ضعیف می‌شود اما مطالعات دیگر نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های روی باعث بهبود اسپرم نمی‌شود. تحقیقات زیادی در مورد روی و باروری زنان انجام نشده است اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سطوح پایین روی با زمان طولانی‌تری برای باردار شدن مرتبط است.

 سلنیوم:

سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای عملکرد سیستم ایمنی، عملکرد تیروئید و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو است. همچنین برای ساخت و استفاده از تستوسترون و کیفیت و عملکرد اسپرم مهم است. سطوح پایین سلنیوم با ناباروری مردان مرتبط است. مردان باید روزانه 55 میکروگرم و زنان باید در دوران بارداری روزانه 55 میکروگرم و 60 میکروگرم در روز دریافت کنند.

ویتأمین D:

ویتأمین D یک ویتأمین مهم برای عملکرد سیستم ایمنی، دندان‌ها و استخوان‌های سالم رشد سلولی و کاهش التهاب است. نقش ویتأمین D در باروری به طور کامل مشخص نیست اما در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمبود ویتأمین D می‌تواند منجر به تحریک ضعیف تخمدان و ناباروری شود.

 آهن:

آهن بخشی ضروری از هموگلوبین است. آهن کافی نمی‌تواند باعث ناباروری تخمک‌گذاری شود. مطالعات نشان می‌دهد زنانی که مکمل‌های آهن مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که مکمل‌های آهن مصرف نمی‌کنند میزان ناباروری تخمک‌گذاری کمتری دارند. زنانی که پریود‌های سنگین دارند به دلیل از دست دادن خون سطح آهن کمتری دارند بنابراین مصرف مکمل می‌تواند به بازیابی سطح آهن کمک کند.

 ویتأمین C:

ویتأمین C یک آنتی اکسیدان است که از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. بدن شما رادیکال‌های آزاد را به عنوان بخشی از فرآیند‌های طبیعی خود می‌سازد اما رادیکال‌های آزاد بیش از حد می‌تواند باعث التهاب و آسیب به DNA شود. ویتأمین C و سایر آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و آسیب آن‌ها را محدود می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که زنان مبتلا به آندومتریوز سطح ویتأمین C کمتری نسبت به زنان بدون ناباروری دارند.

چه ویتأمین‌هایی در دوران بارداری مفید هستند؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم بیشتر ویتأمین‌های مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال مواقعی وجود دارد که ممکن است تمام آنچه را که نیاز دارید دریافت نکنید. به عنوان مثال قرص‌های ضدبارداری باعث کاهش سطح ویتأمین می‌شوند و ممکن است در حین آماده شدن برای بارداری نیاز به مصرف مولتی ویتأمین داشته باشید تا بدن خود را دوباره پر کنید. همچنین اگر قصد بارداری دارید به طور کلی توصیه می‌شود که از ویتأمین‌های دوران بارداری استفاده کنید:

  • 400 میکروگرم اسید فولیک
  •  آهن
  •  B12

برخی از ویتأمین‌ها می‌توانند با دارو‌های شما و برخی بیماری‌ها تداخل داشته باشند و مصرف بیش از حد برخی از ویتأمین‌ها مانند آهن نیز می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. مطمئن شوید که با پزشک خود در مورد سلامتی خود و آنچه برای شما مناسب است صحبت کنید.

 

منبع:

www.onhealth.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها