2109
آیا خانم‌ها و آقایان می‌توانند از مکمل‌های ویتأمین یکدیگر استفاده کنند؟

آیا خانم‌ها و آقایان می‌توانند از مکمل‌های ویتأمین یکدیگر استفاده کنند؟

1401/08/24 بازدید1642

شرکت‌های تولید‌کننده فرمول‌های مولتی ویتأمین جداگانه‌ای برای مردان و زنان تولید می‌کنند زیرا RDA برای بسیاری از ویتأمین‌ها و مواد معدنی متفاوت است. مردان علاوه بر نیاز کمتر به فولات و آهن، به ویتأمین‌ها و مواد معدنی بیشتری نیز نیاز دارند. آن‌ها همچنین به نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، کولین و کروم بیشتری نیاز دارند. مردان می‌توانند با خیال راحت از مولتی ویتأمین‌های زنانه استفاده کنند اگر فرمول‌هایی را انتخاب کنند که آهن معدنی کم یا فاقد آن باشد. البته مصرف بیش از حد آهن می‌تواند منجر به شرایط تهدید‌ کننده زندگی مانند بیماری کبد، مشکلات قلبی و دیابت شود. ویتأمین‌های مردان اغلب حاوی مقدار بیشتری ویتأمین نسبت به نیاز زنان هستند. زنان باید از مصرف ویتأمین‌های مردانه خودداری کنند. به عنوان یک قانون کلی همیشه قبل از مصرف ویتأمین‌های جدید با پزشک خود صحبت کنید.

مکمل‌های ویتأمین در خانم‌ها وآقایان چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در مورد ویتأمین‌ها نیز انتخاب‌های زیادی دارید. تولید‌کنندگان مکمل‌ها اکنون فرمول‌هایی را برای زنان، مردان و افراد مسن ارائه می‌دهند. این‌ها ادعا می‌کنند که مقادیری از مواد مغذی را ارائه می‌کنند که مزایای ویژه‌ای را برای هر گروه خاص ارائه می‌دهد. مولتی ویتأمین‌های مردانه بیشتر ویتأمین‌ها و مواد معدنی را نسبت به مولتی ویتأمین‌های زنانه تأمین می‌کنند و دارای مقادیر بالایی از سلنیوم معدنی هستند و حاوی ماده مغذی آنتی اکسیدانی لیکوپن است که با محافظت در برابر سرطان پروستات مرتبط است. در مکمل ویتأمین خانم‌ها مقدار بیشتری از ویتأمین B فولات دارد که یک ماده مغذی مهم برای سلامت باروری و بارداری است. این ویتأمین زنانه همچنین آهن بیشتری را تأمین می‌کند زیرا زنان برای جبران ضرر‌های دوران قاعدگی به این ماده معدنی بیشتری نیاز دارند. مردان با مصرف مولتی ویتأمین‌های زنانه بسیاری از مواد مغذی را دریافت نمی‌کنند و این واقعاً خطری برای سلامتی ندارد. مشکل اصلی مردانی که مولتی ویتأمین‌های زنانه مصرف می‌کنند دریافت بیش از حد آهن است. آهن بسیاری از وظایف مهم را در بدن انجام می‌دهد اما مانند بسیاری از مواد مغذی مصرف بیش از حد آن می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.

 

چگونه کمبود ویتأمین خود را جبران کنیم؟

- میوه‌ها و سبزیجات تازه و در صورت امکان ارگانیک مصرف کنید

- گوشت گاو و لبنیات بدون هورمون مصرف کنید

- مرغ و تخم مرغ بدون هورمون خریداری کنید

- ماهی تازه و غذا‌های دریایی را به رژیم غذایی اضافه کنید

- غلات کامل بخورید

- آجیل، دانه‌ها و لوبیا را در برنامه غذایی جای دهید

- منابع سالم چربی مانند روغن زیتون و آووکادو را به جای روغن‌های مضرر استفاده کنید

 

آیا مصرف مولتی ویتأمین مفید است؟

اول از همه مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش خون خود را انجام دهید تا مشخص شود که آیا واقعاً دچار کمبود مواد مغذی هستید یا خیر و حتی اگر کمبود دارید لزوماً به چه مولتی ویتأمین نیاز دارید. اگر پزشک شما تشخیص دهد که شما کمبود ویتأمین دارید ممکن است مکمل‌های کوتاه مدت یا طولانی مدت برای رفع مشکل توصیه شود اما در صورت کمبود ویتأمین فقط باید مواد مغذی را که کمبود دارید جایگزین کنید. مصرف یک مولتی ویتأمین در کنار آن ممکن است چیز‌های اضافی زیادی را به شما بدهد که واقعاً بدنتان به آن نیاز ندارد.

در دوران بارداری چه ویتأمین‌هایی را مصرف کنیم؟

توصیه می‌شود افرادی که در تلاش برای باردار شدن هستند مصرف ویتأمین‌های دوران بارداری را تا یک ماه قبل از اقدام به بارداری شروع کنند زیرا نیاز به مواد مغذی قبل و در طول بارداری بیشتر است. کمبود آهن شایع است (مخصوصاً در بین زنان) و در بسیاری از موارد مکمل‌هایی برای بازگرداندن سطح خون به حالت طبیعی توصیه می‌شود. مثل همیشه اگر مشکوک به کمبود آهن هستید قبل از خرید مکمل‌های آهن با پزشک خود مشورت کنید. برای دانستن این که کمبود آهن دارید یا خیر به موارد زیر توجه کنید:

- اگر دوره‌های قاعدگی سنگین باشد

- باردار، شیرده یا به تازگی زایمان کرده‌اید

- اخیراً یک عمل جراحی بزرگ یا ضربه فیزیکی داشته است

- داشتن یک بیماری گوارشی مانند سلیاک، بیماری التهابی روده یا بیماری کرون

- بیماری زخم معده داشته باشد

- یک عمل چاقی به ویژه بای پس معده داشته باشید

- رژیم گیاهخواری داشته باشید

 

مصرف بیش از ویتأمین‌ها چه خطراتی دارد؟

- کلسیم و ویتأمین D بیش از حد ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد

- دوز‌های بالای ویتأمین E ممکن است باعث خونریزی در مغز و سکته مغزی شود

- ویتأمین K بیش از حد می‌تواند با اثرات ضد لخته شدن رقیق‌کننده‌های خون تداخل داشته باشد

- مصرف مقادیر زیاد ویتأمین B۶ برای یک سال یا بیشتر با آسیب عصبی مرتبط است که می‌تواند بر نحوه حرکت بدن شما تأثیر بگذارد

 

نتیجه‌گیری:

از آنجایی که مصرف بیش از حد برخی از ویتأمین‌ها خطراتی دارد زنان باید از ویتأمین‌های مردان خودداری کنند و مردان باید از ویتأمین‌های زنانی که دارای آهن و فولات بیش از حد هستند اجتناب کنند.

 

منبع:

www.livestrong.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها