2109
درمان غیر جراحی دیسک کمر در کلینیک درد

درمان غیر جراحی دیسک کمر در کلینیک درد

1401/02/24 بازدید777

در صورتی که برای درمان دردهای ناشی از کمر به کلینیک فوق تخصصی درد مراجعه کنید، سعی پزشکان بر این است که مشکلات بیماران را با راهکارهای غیر جراحی درمان کنند. شاید اغلب افراد به دلیل ترس از عمل جراحی، برای درمان دیسک کمر اقدامی نکنند.

متاسفانه مشکل دیسک کمر در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود، در اغلب مواقع علائم فتق دیسک کمر خود به خود طی شش هفته برطرف می‌شود.

بسته به شدت و علائمی‌ که بیمار دارد، بهترین راهکار درمانی در کلینیک درد برای او در نظر گرفته خواهد شد.

 

راهکارهای اولیه برای درمان غیر جراحی دیسک کمر

در ابتدا زمانی که درد ناشی از فتق دیسک کمر را تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود به این موارد به عنوان راهکار خانگی توجه داشته باشید:

استفاده از بسته یخ

استفاده از یخ یا کیسه سرد برای کاهش التهاب اولیه و اسپاسم عضلانی ناشی از بیماری دیسک توصیه می‌شود. ماساژ با یخ نیز به بیماران توصیه می‌شود.

استفاده از یخ طی 48 ساعت اول پس از شروع کمردرد می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد.

داروهای مسکن

پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای درمان درد و التهاب توصیه کند.

شل کننده عضلانی

در برخی از بیماران اسپاسم عضلانی به دنبال فتق دیسک ایجاد می‌شود و در این مواقع استفاده از شل کننده‌های عضلانی، اسپاسم‌های دردناک را تسکین می‌دهند.

گرما درمانی

استفاده از کمپرس گرم می‌تواند به کاهش اسپاسم عضلانی پس از 48 ساعت اول کمک کند. حمام آب گرم نیز در این مواقع توصیه می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است این موارد ذکر شده برای بیمار موثر واقع نشود، در این مواقع پزشک راهکارهای درمانی موثرتری را برای بیمار در نظر خواهد گرفت:

فیزیوتراپی

انجام تمرینات کششی و تمرینات توانبخشی بسیار مهم است.

تزریق اپیدورال

داروهای استروئیدی می‌تواند در برخی از موارد باعث تسکین درد شود. هدف از تزریق داروهای استروئیدی، تسکین درد بیمار برای شرکت در جلسات فیزیوتراپی است.

در مواقعی که بیمار به دلیل فتق دیسک کمر دچار درد مزمن شده باشد، در کلینیک درد از به روز ترین تکنیک‌ها، از جمله لیزر دیسک کمر برای درمان غیر جراحی دیسک کمر به کار می‌گیرند.

لیزر دیسک کمر، برای درمان غیر جراحی دیسک کمر

شاید بسیاری از پزشکان در این مرحله از درمان، برای بیمارانی که احساس تسکین درد و بهبودی نداشته‌اند، عمل جراحی باز را پیشنهاد دهد.

عمل جراحی باز همیشه منجر به درمان بیماران نمی‌شود و گاهی عوارض ناشی از آن می‌تواند منجر به ناراحتی و بدتر شدن بیماران شود.

اما، زمانی که به متخصص درد برای درمان دردها خود مراجعه می‌کنید، از راهکارهای غیرتهاجمی و موثر برای شما در نظر می‌گیرند.

لیزر دیسک کمر به صورت بسته برای بیمار انجام می‌گیرد و هیچ برشی ایجاد نخواهد شد.

اگر فشار وارد شده ناشی از خارج شدن دیسک از جای خود یا پارگی دیسک باشد، با این روش قابل درمان است. در واقع جراحی با لیزر به این صورت است که بافتی که به عصب فشار وارد می‌کند، برداشته می‌شود.

فتق دیسک چگونه با لیزر درمانی، بهبود می‌یابد؟

همانطور که گفتیم لیزر درمانی، راهکاری کم تهاجمی و بسته برای درمان کمردرد است. در طی این عمل فرکانس خاصی از نور لیزر درمانی با شدت انتقال داده می‌شود.

لیزر درمانی در مواقعی که هیچ راهکار درمانی موثر نباشد، این روش را برای بیمار در نظر می‌گیرند. نتیجه مطالعات تصویربرداری به این صورت بوده است که پس از انتقال انرژی به دیسک، اندازه فتق دیسک کاهش می‌یابد.

به دنبال کاهش فتق دیسک، فشار از روی ریشه عصبی نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه درد و بی‌حسی کاملا برطرف خواهد شد.

لیزر درمانی با تحریک سلول‌های درون بافت دیسک و سپس کاهش التهاب، باعث بهبودی خواهد شد.

روند درمان با لیزر دیسک

زمانی که به یک عصب فشار وارد شود، درد و ناراحتی را به همراه خواهد داشت. مواردی از جمله فتق دیسک می‌تواند باعث فشرده شدن عصب شود.

حال با استفاده از لیزر درمانی می‌توان برای کاهش فشار روی عصب به هدف تسکین درد به کار برد.

این روند درمانی تحت بی حسی موضعی برای افراد انجام می‌گیرد و طی درمان هیچ دردی احساس نخواهد شد.

سوزنی کوچک حاوی لیزر به مرکز دیسک آسیب دیده منتقل می‌شود. روند درمان برای اینکه کاملا دقیق صورت گیرد، با کمک تصویر برداری انجام می‌شود.

سپس از انرژی لیزر برای برداشتن بافتی که ممکن است به عصب فشار وارد کند، استفاده می‌شود.

مزایای لیزر دیسک به عنوان درمان غیرجراحی دیسک کمر

از مزایای آن نسبت به جراحی باز است که روشی کمتر تهاجمی است و عوارض ناشی از عمل جراحی باز را نخواهد داشت.

این روش تحت بی حسی موضعی و به صورت سرپایی برای بیمار انجام می‌گیرد. از همه مهم‌تر، اثربخشی بیشتری نسبت به انواع دیگر از راهکارهای درمانی دارد.

از آنجایی که درمان دیسک کمر با لیزر نیمه تهاجمی است، بیمار پس از مدت کوتاهی بهبود پیدا می‌کند و مراقبت‌های عمل جراحی باز را نخواهد داشت.

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها