2109
چند ایده کلی برای دیزاین آشپزخانه کوچک

چند ایده کلی برای دیزاین آشپزخانه کوچک

1401/01/18 بازدید2699

اگر شما هم در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید، احتمالا در حال دست و پنجه نرم کردن با اندازه آشپزخانه خود هستید. آشپزخانه در هر اندازه‌ای که باشد، قلب خانه محسوب می‌شود و باید فضایی گرم و دوستانه داشته باشد. به همین دلیل، کوچکی نقشه آن نباید مانعی برای احساس راحتی و آرامش باشد. با بهکاربردن کمی خلاقیت و صرف هزینه، می‌توانید کوچک‌ترین آشپزخانه‌ها را به دنج‌ترین نقطه خانه تبدیل کنید و از آشپزی و وقت‌گذرانی در این فضا حس خوبی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم، چند ایده کلی برای دیزاین آشپزخانه کوچک در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید از تمام فضا، بیشترین استفاده را داشته باشید.

اندازه مناسب لوازم در دیزاین آشپزخانه کوچک

یکی از نکاتی که در دیزاین آشپزخانه کوچک باید در نظر بگیریم، اندازه لوازم اصلی این بخش از خانه است. در واقع تجهیزات آشپزخانه را باید متناسب با فضایی که در اختیار دارید، انتخاب کنید و به سراغ لوازم بزرگ نروید. اگر وارد صفحه یخچال در سایت تیمچه شوید، می‌توانید انواع یخچال‌ فریزرهای مختلف با اندازه‌های گوناگون را ببینید و متناسب با فضای آشپزخانه خود یک یخچال فریزر مناسب را انتخاب کنید. یخچال فریزرهای سایدبای‌ساید مناسب آشپزخانه‌های کوچک نیستند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند. یخچال فریزرهای دوقلو هم در دیزاین آشپزخانه کوچک جایی ندارند. بنابراین بهترین گزینه، یخچال‌هایی است که بخش فریزر آن نیم یا یک‌سوم حجم کلی دستگاه را به خود اختصاص دهد و سبب زیاد شدن پهنای یخچال نشود. با انتخاب یخچال فریزر در سایز مناسب، بخش قابل توجهی از فضای آشپزخانه را آزاد می‌کنید و می‌توانید استفاده بهینه‌تری از آن داشته باشید.

اهمیت طراحی کابینت و استفاده از گاز رومیزی

هرچند که یخچال بزرگ‌ترین عضو آشپزخانه است، اما قانون استفاده از تجهیزات کوچک را در مورد دیگر لوازم آشپزخانه هم باید رعایت کنید. اجاق گاز یکی از این لوازم مهم است که در دیزاین آشپزخانه کوچک باید به سراغ نوع رومیزی آن بروید. اجاق‌ گازهای رومیزی فضای کمتری اشغال می‌کنند و با چیدمان کابینت‌ها هماهنگ هستند. ولی اجاق گازهای معمولی ابعاد بزرگ‌تری دارند و قرار دادن آن‌ها بین کابینت‌ها در یک آشپزخانه جمع‌وجور، کار مشکلی است. چیدمان کابینت‌ها در آشپزخانه‌های کوچک باید به‌گونه‌ای باشد که از تمام فضاهای به‌نظر ناکارآمد، با گنجاندن یک کابینت یا قفسه استفاده شود.

در انتخاب رنگ کابینت دقت کنید و برای فضاهای کوچک حتماً به سراغ رنگ‌های روشن بروید. همچنین استفاده از کابینت‌هایی با بافت طبیعی چوب، حس آرامش بیشتری در فضای آشپزخانه ایجاد می‌کند. کابینت‌های بالایی که روی دیوار نصب می‌شوند، باید عمق کمتری داشته باشند تا در حین رفت‌وآمد در فضای کوچک آشپزخانه، باعث مزاحمت نشوند. در کنج‌های بدون استفاده آشپزخانه که امکان نصب کابینت نیست، می‌توانید چند قفسه نصب کنید.

انتخاب لباسشویی با توجه به طراحی کابینت‌ها

وقتی آشپزخانه شما جمع‌وجور است، باید تجهیزات آن هم کم‌حجم باشند تا فضای میانی آشپزخانه برای رفت‌وآمد اشغال نشود. علاوه بر یخچال و اجاق گاز، حالا زمان آن رسیده که با رفتن به صفحه ماشین لباسشویی در سایت تیمچه، از مدل‌ها و اندازه‌های جدید و استاندارد این کالا بیشتر بدانید تا بتوانید انتخابی مناسب برای دیزاین آشپزخانه کوچک خود داشته باشید. ظرفیت شست‌وشوی لباسشویی را هم با توجه به نیازتان و ابعادی که این دستگاه اشغال می‌کند، انتخاب کنید.

در دیزاین آشپزخانه کوچک به دلیل استفاده حداکثری از فضا، کابینت‌ها به گونه‌ای‌نصب می‌شوند که بتوانید از سطح بالای لباسشویی هم با نصب یک تخته پیشخوان استفاده کنید. البته این طراحی در آشپزخانه‌های بزرگ هم مرسوم است، اما در فضای کوچک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین لباسشویی مناسب برای این طراحی، ماشین‌هایی است که در آن‌ها از روبه‌رو باز می‌شوند.

اگر در رختکن حمام یا در انباری فضای کافی دارید، می‌توانید ماشین لباسشویی را در این قسمت‌های خانه قرار دهید تا در آشپزخانه فضای آزاد بیشتری داشته باشید. علاوه بر لباسشویی، ماشین ظرفشویی هم فضای زیادی را در آشپزخانه اشغال می‌کند. برای حل این مشکل می‌توانید به جای قرار دادن یک ماشین ظرفشویی بزرگ روی زمین، از مدل کوچک رومیزی آن استفاده کنید. در نتیجه، با این روش فضای بیشتری برای نصب کابینت خواهید داشت.

آشپزخانه به نور مناسب احتیاج دارد!

توجه به انتشار مناسب نور، از نکته‌های مهمی است که در دیزاین آشپزخانه کوچک باید به آن بسیار دقت کنید. اگر پنجره آشپزخانه شما نور خوبی را به داخل هدایت می‌کند، با نصب پرده‌های طرح‌دار، این نور را مسدود نکنید. بهتر است برای دوخت پرده، به سراغ پارچه‌های شفاف و حریر بروید تا در طول روشنایی روز، آشپزخانه نور خوبی داشته باشد. در ضمن هرگز جلوی پنجره، لوازم بزرگ قرار ندهید تا مانع نفوذ نور به داخل آشپزخانه نشوید. استفاده از ریسه‌های نور مخفی در کناف‌های سقف آشپزخانه و لامپ‌های هالوژن، می‌تواند به پخش مناسب نور در فضا کمک کند. همچنین برای آشپزخانه از لوسترهای شفاف و تا حد امکان بی‌رنگ استفاده کنید تا فضای روشن‌تری داشته باشید.

اهمیت نظافت و مرتب بودن آشپزخانه

تمیزی و مرتب بودن هر فضایی، سبب بزرگ‌تر به‌نظر رسیدن آن می‌شود. در مقابل، کثیفی و شلوغی انرژی را می‌کشد و کوچکی فضا را بیشتر نشان می‌دهد. این قانون در تمام قسمت‌های خانه وجود دارد و در دیزان آشپزخانه کوچک، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. بنابراین همیشه بهترین تجهیزات نظافت را در خانه داشته باشید تا به محض پیدا شدن کوچک‌ترین آلودگی، آن را نابود کنید. امروزه تجهیزات نظافت بسیار پیشرفته شدند تا با صرف زمان کمتری نسبت به گذشته، بتوانید خانه خود را تمیز کنید. اگر وارد بخش جاروبرقی در سایت تیمچه شوید، انواع جاروهای مدرن بازار را خواهید دید که برای نظافت سریع خانه و آشپزخانه بسیار کاربردی هستند. همچنین وجود یک جاروی شارژی دستی هم در آشپزخانه بسیار مهم است و می‌تواند در بیشتر مواقع جایگزین جاروبرقی برای جمع کردن آشغال‌های ریز شود. برای آنکه آشپزخانه کوچک شما، تمیز و شفاف به‌نظر برسد، هر لکه کثیف ایجاد شده را در همان لحظه اول با کمک تی زمین‌شوی و دستمال‌های مخصوص پاک کنید. هرچه لکه‌های چربی کهنه‌تر شوند، پاک کردن آن‌ها از سطوح سخت‌تر خواهد شد.

آشپزخانه‌ای جمع‌وجور، اما زیبا

دیزاین آشپزخانه کوچک به کمی خلاقیت نیاز دارد تا بتوانید نقطه‌ای دنج و زیبا در خانه ایجاد کنید. از هر گوشه این فضای کوچک باید تا می‌توانید بهینه استفاده کنید و در عین حال نمایی شلوغ ایجاد نکنید. مثلاً سبدهای سیب‌زمینی و پیاز و قوطی‌های کوچک ادویه، با وجود آنکه جای زیادی اشغال نمی‌کنند، در شلوغ به‌نظر رسیدن فضا نقش پررنگی دارند. بنابراین تا حد ممکن آن‌ها را داخل کابینت قرار دهید.

یادتان باشد که اگر در قسمت‌های دیگر خانه مثل کمد دیواری، اتاق و انباری، فضایی بدون استفاده دارید، با نصب قفسه می‌توانید از این فضا برای قرار دادن بعضی از وسایل آشپزخانه استفاده کنید. لوازم کم‌مصرف را داخل این قفسه‌بندی‌ها قرار دهید تا فضای آزاد بیشتری در آشپزخانه کوچک خود داشته باشید. در زمان خرید تجهیزات کوچک و بزرگ آشپزخانه به میزان نیاز خود به آن‌ها دقت کنید و به سراغ خرید لوازمی که زیاد ضروری و پر کاربرد نیستند، نروید. خرید به اندازه، هم در پول شما صرفه‌جویی می‌کند و هم فضای آشپزخانه را هدر نمی‌دهد. برای خرید انواع لوازم خانگی می‌توانید وارد سایت تیمچه شوید. در این فروشگاه تمامی ملزومات خانه و آشپزخانه را می‌توانید به راحتی پیدا کنید و بعد از خرید کالا، آن‌ را با ارسال رایگان جلوی در منزل تحویل بگیرید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها