2109
راههای برای تسکین درد‌های قاعدگی

راههای برای تسکین درد‌های قاعدگی

1401/01/04 بازدید7092

 بیشتر آب بنوشید:

درد‌های قاعدگی یا دیسمنوره اولیه بخش ناراحت‌کننده‌ای از زندگی برای بسیاری از زنان است. نوشیدن آب بیشتر ممکن است به کاهش نفخ کمک کند. عادت کنید روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید مخصوصاً در دوران قاعدگی. مقداری نعناع یا لیموترش اضافه کنید تا خوش طعم‌تر شود. در دوران پریود نمک را کنار بگذارید زیرا باعث احتباس مایعات و نفخ می‌شود. از الکل که باعث کم آبی بدن می‌شود اجتناب کنید. برخی از زنان اسهال یا استفراغ را همراه با درد‌های قاعدگی تجربه می‌کنند. اگر این اتفاق برای شما افتاد مهم است که مایعات از دست رفته را با نوشیدن آب فراوان جایگزین کنید.

 رژیم غذایی خود را رعایت کنید:

ممکن است زمانی که پریود می‌شوید هوس غذا‌های چرب، شیرین یا شور کنید اما این غذا‌ها برای شما مفید نیستند. دونات و چیپس سیب زمینی را کنار بگذارید. برخی از زنان دریافتند که خوردن انواع غذا‌های مناسب ممکن است به کاهش درد قاعدگی کمک کند. غذا‌های ضد التهابی مانند گیلاس، زغال اخته، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای انتخاب‌های خوبی هستند. ماهی که سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 هستند نیز انتخاب سالمی است. بیشتر لوبیا، بادام و سبزیجات دارای برگ‌های تیره غنی از کلسیم بخورید. این غذا‌ها حاوی ترکیباتی هستند که با التهاب مقابله می‌کنند.

چای بابونه بنوشید:

نوشیدن چای بابونه ممکن است به کاهش گرفتگی عضلات هنگام قاعدگی کمک کند. چای بابونه سرشار از مواد ضد التهابی است که پروستاگلاندین‌ها را مهار می‌کند. پروستاگلاندین‌ها توسط سلول‌های آندومتر رحم ساخته می‌شوند. این سلول‌ها پروستاگلاندین‌ها را در طول دوره قاعدگی زنان آزاد می‌کنند و باعث انقباضات عضلانی رحم، درد و گرفتگی می‌شوند. پروستاگلاندین‌های موجود در جریان خون مسئول تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد در طول دوره قاعدگی هستند. دارو‌های NSAID مانند ناپروکسن و ایبوپروفن تولید پروستاگلاندین را کاهش می‌دهند. نوشیدن چای بابونه پروستاگلاندین‌های دردناک را مهار می‌کند و جریان قاعدگی را برای کاهش علائم پریود افزایش می‌دهد.

رازیانه مصرف کنید:

محققان معتقدند رازیانه انقباضات رحمی را که توسط پروستاگلاندین‌ها تحریک می‌شود مهار می‌کند. عصاره رازیانه ممکن است گزینه خوبی برای حدود 10 درصد از زنانی باشد که به دلیل درد‌های شدید قاعدگی نمی‌توانند فعالیت‌های عادی خود را به مدت 1 تا 3 روز در طول قاعدگی انجام دهند.

 از دارچین استفاده کنید:

کسانی که در 3 روز اول چرخه قاعدگی خود 3 بار در روز از کپسول‌های حاوی 420 میلی گرم دارچین استفاده کردند خونریزی قاعدگی کمتر، درد کمتر و کاهش تهوع و دفعات استفراغ در مقایسه با کسانی که مصرف کردند. روی غذا یا فنجان چای خود کمی دارچین بپاشید زیرا ممکن است به گرفتگی عضلات و سایر علائم پریود شما کمک کند

 از شوید استفاده کنید:

شوید درد قاعدگی و همچنین دارو‌های مسکن بدون نسخه را تسکین می‌دهد. اگر می‌خواهید یک درمان غیردارویی برای درد قاعدگی را امتحان کنید شوید می‌تواند گزینه خوبی باشد.

 ویتأمین D خود را افزایش دهید:

گرفتگی‌های همراه با دیسمنوره می‌توانند ناتوان‌کننده باشند. گرفتگی دردناک همراه با دیسمنوره به دلیل افزایش سطح پروستاگلاندین‌ها رخ می‌دهد که باعث انقباض رحم می‌شود. این انقباضات باعث ریزش پوشش داخلی رحم می‌شود. ویتأمین D باعث کاهش تولید پروستاگلاندین‌ها می‌شود. در یک مطالعه روی زنان جوانی که دیسمنوره اولیه و سطوح پایین ویتأمین D داشتند، دوز‌های بالای هفتگی ویتأمین D مکمل شدت درد را به میزان قابل توجهی هم 8 هفته پس از درمان و هم 1 ماه پس از پایان درمان کاهش داد. زنانی که ویتأمین D مصرف می‌کردند نیز برای درمان درد پریود، دارو‌های مسکن کمتری مصرف کردند. می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا با یک آزمایش خون ساده سطح ویتأمین D شما را اندازه‌گیری کند.

 کلسیم مصرف کنید:

کلسیم یک ماده مغذی است که همه به آن نیاز دارند اما بیشتر زنان به اندازه کافی آن را دریافت نمی‌کنند. ما نه تنها برای استخوان‌های سالم بلکه برای عملکرد مناسب قلب، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی به کلسیم نیاز داریم. مصرف کافی کلسیم نیز ممکن است به تسکین درد‌های قاعدگی کمک کند. در مطالعه‌ای بر روی زنان جوان کسانی که مکمل‌های حاوی 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز از روز 15 سیکل قاعدگی‌شان شروع می‌شود تا زمانی که درد قاعدگی در چرخه بعدی متوقف شود مصرف کرده‌اند درد قاعدگی شدیدتری را تجربه کردند. لبنیات کم چرب، آب پرتقال طبیعی و ماهی سالمون و سایر غذا‌های غنی از کلسیم را مصرف کنید تا روزانه خود را از این ماده معدنی پر کنید.

 کافئین نخورید:

کافئین به اشکال مختلفی از جمله قهوه، چای، نوشابه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا وجود دارد. اگر روزانه کافئین مصرف می‌کنید ممکن است لازم باشد دوز خود را به آرامی کاهش دهید تا از علائم ترک جلوگیری کنید. برای جایگزین انواع اسموتی‌های حاوی سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان، انواع توت‌ها و اسموتی‌های طبیعی را امتحان کنید. مواد مغذی به شما غذای بسیار مورد نیاز را بدون افزایش درد همراه با کافئین می‌دهد.

 از دارو‌های بدون نسخه استفاده کنید:

درد قاعدگی به دلیل انقباضات رحمی رخ می‌دهد. برای درد‌های شدید قاعدگی دارو‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن سدیم می‌توانند درد‌های قاعدگی را کاهش دهند. مسکن‌های دلخواه خود را در خانه، محل کار و ماشین نگه دارید تا در مواقعی که به آن‌ها نیاز دارید آن‌ها را در دسترس داشته باشید.

 

 

 

منبع:

www.medicinenet.com

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها