2109
 روغن آرگان طبیعی؛ معجزه ای برای زیبایی پوست و موهای آسیب دیده

روغن آرگان طبیعی؛ معجزه ای برای زیبایی پوست و موهای آسیب دیده

1400/12/14 بازدید1838

روغن آرگان طبیعی در بورس لوازم آرایشی، بهداشتی و زیبایی پوست قرار دارد. برخی از روغن ‌های طبیعی از گیاهانی به دست می‌آیند که در مناطق خاص رشد می ‌کنند. یکی از آن ها گیاه آرگان است که در بخش ‌هایی از آفریقا مانند جنوب کشور مراکش رشد می‌کند.

با شناخت این گیاه و خواص آن برخی از کشور ها اقدام به کاشت آن در سرزمین خود کرده‌اند. در ایران نیز در جنوب سیستان و بلوچستان و بندرعباس کشت می شود. به دلیل ترکیبات و عناصر مغذی موجود در آن، صنایع آرایشی و بهداشتی از روغن آن در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. شاید به همین دلیل کشت این گیاه در دیگر کشور ها رواج پیدا کرده است.

 

آشنایی با گیاه آرگان

روغن آرگان طبیعی از گیاه آرگان به دست می آید. آرگان در واقع یک درخت است که از دانه‌های آن روغن به دست می‌آید. این گیاه در منطقه گرم و خشک رشد می‌کند و سرمای زیاد را نمی‌تواند تحمل کند (-7 درجه سانتی‌گراد). یک درخت همیشه سبز است که تا 20 متر رشد می کند.

برگ های آن کوچک، زیر و به رنگ سبز تیره است. میوه آن به رنگ سبز و گاهی مایل به زرد می باشد. زمانی که رسیده شود به رنگ سیاه تغییر شکل می دهد. دوره رشد میوه طولانی است و گاهی 8 الی 14 تا 16 ماه طول می کشد. گیاه آرگان حتی در خاک فقیر و آب و هوای خشک نیز رشد می‌کند و ثمر می‌دهد. البته سرما آن را از بین می برد. زمان میوه دهی آن از پنج سالگی می باشد و گاهی بیشتر می‌شود. این روند سخت میوه دهی بر ارزش و قیمت روغن آرگان طبیعی می افزاید.

 

 

 

ترکیبات روغن آرگان طبیعی

روغن آرگان طبیعی مفیدترین و غنی ترین فرآورده میوه آرگان است. به دلیل اینکه تمام ترکیبات موثر را در خود دارد. استفاده از خواص آن به صورت موضعی بیشتر است.

برای خرید محصولات سلامت محور پوست و مو می توانید از محصولاتی که با روغن آرگان تهیه شده اند استفاده کنید. به دلیل اینکه از روغن آرگان برای سلامت و زیبایی پوست و مو استفاده می شود. گفته می‌شود که زنان مراکشی از این روغن برای زیبایی مو و پوست خود استفاده می‌ کنند.

 

 

 

 

روغن آرگان طبیعی که در مزرعه روغن عرضه می شود از بهترین و باکیفیت ترین محصولات تولید شده است. این گیاه  دارای 80% اسید چرب غیر اشباع می باشد. همچنین ترکیبات دیگری مانند اسید اوئولیک، اسید لینولئیک، اسید استئاریک، اسید پالمیتیک را دارد. این روغن دارای ویتامین های a و e، کارتن و انواع فنول می باشد. ناگفته نماند این روغن مصرف خوراکی نیز دارد. برای تهیه سالاد، شیرینی و انواع حلوا از آن استفاده می ‌شود. البته در مقدار مصرف آن باید با یک متخصص مشورت کنید.

 

خواص روغن آرگان طبیعی

روغن آرگان طبیعی به رنگ قهوه‌ای است. روغن آرگان اگر طبیعی و خالص باشد دارای مواد رسوبی است. به دلیل اینکه طی فرآیند روغن گیری مواد جامد به روغن افزوده می شود. بعضی افراد قبل از روغن گیری آن را تفت می‌دهند. البته در روش های دیگر آن را حرارت نمی دهند، زیرا باعث ایجاد بوی خاصی در روغن می شود.

 

 

 

خواص روغن آرگان طبیعی به شرح زیر می باشد:

  • نرمی و درخشندگی موها: یکی از موارد مهم برای مصرف روغن ‌ارگان که به طور مدام در تبلیغات گفته می شود، خاصیت نرم کنندگی موها می باشد. به دلیل وجود اسید های چرب غیر اشباع است که در این روغن وجود دارد. به ویژه برای کسانی که دارای مو های خشک هستند توصیه می شود که باعث نرمی و حالت گرفتن مو ها می‌شود. عوامل مختلفی باعث تغییر حالت و رنگ نامناسب مو ها می‌شود، مانند رنگ های شیمیایی، آلودگی و... . روغن آرگان طبیعی با داشتن انواع اسید ها باعث درخشندگی مو ها می شود. همچنین رنگ مو ها را به حالت طبیعی خود بر می گرداند.

 

  • تقویت کننده مو و رفع موخوره: ترکیبات روغن آرگان طبیعی موجب تقویت ریشه مو می‌شود. ماساژ پوست سر با این روغن باعث تقویت و تغذیه ریشه مو با مواد مغذی و ویتامین ها خواهد شد. در نتیجه باعث رشد یکنواخت تارهای مو می‌شود. البته برای از بین بردن موخوره نیز نافع می باشد.
  • درمان ضایعات پوستی: یکی دیگر از خواص روغن آرگان، درمان امراض پوستی می‌باشد. این خاصیت به دلیل وجود ترپنوئید های روغن آرگان می باشد. برای التیام و بهبود جای نیش حشرات نیز مفید می باشد. برای بهبود زخم های پوستی نیز تجویز می‌شود. همچنین برای درمان سوختگی و جای آن، در صورتی که مدت زیادی از آن نگذشته باشد مفید است. برای درمان ترک و خشکی پوست نیز توصیه و تجویز می شود.

 

روغن آرگان طبیعی

 

  • نرم کننده پوست و ضد چروک: شما می‌توانید از روغن آرگان طبیعی به عنوان یک نرم‌کننده و لوسیون برای بدن استفاده کنید. بعد از حمام می توانید آن را بر روی پوست خود ماساژ دهید. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E مانع تحلیل بافت چربی زیر پوست می شود. در نتیجه علائم افزایش سن مانند چین و چروک پوست را کاهش می دهد و تاثیر به سزایی دارد. در واقع ویتامین E به روند کلاژن سازی پوست کمک می‌ کند.
  • درمان خشک لب ها: برای رفع خشکی و مرطوب کردن لب از این روغن استفاده می‌شود. اسیدهای چرب امگا 3 و 6 به بازگرداندن و حفظ رطوبت لب ها کمک می کند. برای رفع تیرگی، ترک و شکاف لب ها نیز مفید می باشد. برای زیبایی ناخن ها نیز استفاده می شود. همچنین برای درمان ترک پاشنه پا بسیار مفید است.

 

تمام خواص ذکر شده در رابطه با روغن آرگان طبیعی به دلیل ساختار سبک مولکول های آن است. در نتیجه به سرعت جذب پوست و مو می شود.

 

خواص خوراکی روغن آرگان

خواص خوراکی روغن آرگان طبیعی به شرح زیر می باشد:

  • درمان دیابت: در طب قدیم مراکش از روغن آرگان برای کنترل دیابت استفاده می کردند. همچنین بر روند تولید انسولین تأثیر مثبت می‌گذارد. این خاصیت در مرحله آزمایشات مقدماتی و حیوانی به اثبات رسیده است.
  • درمان پروستات: روغن آرگان با ترکیب انواع فنول ها و استرول ها بر ضد گلومرولونفریت، مانع رشد سلول‌های سرطانی در پروستات می شود.

 

روغن آرگان طبیعی

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها