2109
قارچ ارگانیک یا فرشته مرگ؟

قارچ ارگانیک یا فرشته مرگ؟

1398/02/02 بازدید337

نی نی سایت: باز هم سر و کله قارچ سمی یا فرشته های مرگ در طبیعت پیدا شده است. قارچهای سمی یا قارچ ارگانیک که در ظاهر بی خطر هستند اما می توانند باعث مرگ مصرف کنندگان به خصوص کودکان شوند. قارچهای سمی موسوم به آمانیتا این روزها به دلیل بارشهای زیاد خیلی بیشتر از سالهای گذشته خودنمایی می کنند. دکتر بهادر حاجی محمدی بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با اشاره به مسمومیت شماری از افراد در بهار سال گذشته در اثر مصرف قارچ‌های خودرویی که به صورت فله‌ای در قالب قارچ‌های طبیعی یا کوهستانی و «ارگانیک» در برخی از استان‌های کشور به فروش رسید، گفت:« قارچ آمانیتا که به فرشته مرگ نیز شهرت دارد، پارسال باعث مسمومیت بیش از هزار نفر و مرگ بیش از ۲۰ نفر در کشورمان شد. این قارچ‌ها نه تنها ارگانیک نبودند بلکه بسیار سمی و کشنده هم بودند، صرفاً عدم استفاده از کود شیمیایی یا سموم سنتتیک، ضامن سلامتی یک محصول نیست بلکه باید ترکیبات ذاتی محصول نیز مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه گاهی اوقات، تبلیغات سو و یک طرفه موجب می‌شود که مصرف‌کنندگان با شنیدن نام « قارچ ارگانیک»، آن محصول را سالم تلقی کنند و نسبت به سایر ملاحظات آن توجه نکنند که مسمومیت هموطنان با قارچ‌های طبیعی در سال گذشته، تجربه تلخ و مصداقی در این زمینه است.»
قارچ ارگانیک یا فرشته مرگ؟

قارچ بی شناسنامه نخرید

این فوق دکترای سم‌شناسی مواد غذایی با اشاره به این که متأسفانه گاهی برخی از سودجویان از نام قارچ ارگانیک سو ء استفاده می‌کنند و محصولات خود را در قالب این نام برای جلب اعتماد مردم و افزایش سود خود به فروش می‌رسانند، گفت: «مردم باید توجه داشته باشند که صرف اطلاق نام ارگانیک به یک محصول توسط فروشنده، بدون نظارت و رعایت اصول و قواعد کشت، سلامتی این محصول را تضمین نمی‌کند. در این زمینه نظارت همه جانبه دستگاه‌های مسئول و متولیان امر از جمله سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت مورد نیاز است و باید به عنوان یک مطالبه جدی پیگیری شود. قارچ‌های پرورشی باید دارای شناسه بهداشتی تولید، تاریخ انقضا و بسته بندی باشند، قارچ‌هایی که دست فروشان به طور فله‌ای اقدام به فروش آن می‌کنند، به هیچ وجه ایمن نیستند زیرا تشخیص قارچ‌های سمی آمانیتا توسط مصرف کنندگان امکان‌پذیر نیست.»
قارچ ارگانیک یا فرشته مرگ؟

لزوم آموزش کودکان

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی کودکان در مواجهه با قارچ‌های آمانیتا در طبیعت و حین تفرج و گردش، گفت:« کودکان از سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به افراد بزرگسال برخوردارند بنابراین حتی لمس این نوع قارچ می‌تواند برای کودکان خطرآفرین باشد. سم قارچ آمانیتا در برابر حرارت مقاوم است و در اثر حرارت و سرخ شدن از بین نمی‌رود، افراد در اثر استفاده این قارچ ظرف مدت ۴ تا ۲۴ ساعت علائمی نظیر دل درد، اسهال و تهوع را تجربه می‌کنند. در چنین شرایطی القای استفراغ با تحریک گلو برای خروج محتوای معده اولین اقدام لازم است، اقدام بسیار مهم بعدی مراجعه بسیار سریع به مراکز درمانی است تا خطر مرگ از بیمار رفع شود چرا که این سم، کبد را به شدت تحریک می‌کند و در نهایت باعث از کار افتادن کبد می‌شود.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16375 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11577 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3304 بازدید