2109
نکاتی درباره یائسگی که هر خانومی باید بداند

نکاتی درباره یائسگی که هر خانومی باید بداند

1400/07/19 بازدید7948

یائسگی چیست؟

یائسگی در زنانی که سن خاصی را پشت سر گذاشته‌اند رخ می‌دهد. یائسگی به این معنی است که قاعدگی به مدت یک سال وجود ندارد. سنی که تجربه می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد اما معمولاً در اواخر 40 سالگی یا اوایل 50 سالگی رخ می‌دهد. یائسگی می‌تواند تغییرات زیادی در بدن شما ایجاد کند. علائم ناشی از کاهش تولید استروژن و پروژسترون در تخمدان‌ها است. علائم ممکن است شامل گرگرفتگی، افزایش وزن یا خشکی واژن باشد. آتروفی واژن باعث خشکی واژن می‌شود. با این‌کار التهاب و نازک شدن بافت‌های واژن وجود دارد که باعث ایجاد رابطه نامناسب می‌شود. یائسگی همچنین می‌تواند خطر ابتلا به شرایط خاصی مانند پوکی استخوان را افزایش دهد. ممکن است متوجه شوید که گذراندن دوران یائسگی به مراقبت‌های پزشکی کمی نیاز دارد. یا ممکن است تصمیم بگیرید که باید علائم و گزینه‌های درمان را با پزشک در میان بگذارید.

یائسگی من در چه سنی خواهد بود؟

میانگین سن برای شروع یائسگی 51 سال است. اکثر زنان در سنین بین 45 تا 55 سالگی پریود خود را متوقف می‌کنند. مراحل اولیه کاهش عملکرد تخمدان می‌تواند سال‌ها قبل از آن در برخی از زنان شروع شود.

کاهش سطح استروژن در بدن من چه علائمی دارد؟

حدود 75 درصد از خانم‌ها در دوران یائسگی دچار گرگرفتگی می‌شوند و این را شایع‌ترین علامتی می‌دانند که زنان یائسه تجربه می‌کنند. گر‌‌گرفتگی می‌تواند در طول روز یا در شب رخ دهد. برخی از زنان همچنین ممکن است دچار درد عضلانی و مفصلی شوند که به آن آرترالژی یا نوسانات خلقی گفته می‌شود. ممکن است تعیین اینکه آیا این علائم ناشی از تغییر هورمون‌ها، شرایط زندگی یا خود روند پیری است دشوار باشد.


چه زمانی دچار گرگرفتگی می‌شویم؟

در طول گرگرفتگی احتمالاً احساس می‌کنید دمای بدن شما افزایش یافته است. گرگرفتگی روی نیمه بالای بدن شما تأثیر می‌گذارد و حتی ممکن است رنگ پوست شما قرمز یا لکه‌دار شود. این هجوم گرما می‌تواند منجر به تعریق، تپش قلب و احساس سرگیجه شود. بعد از گرگرفتگی ممکن است احساس سرما کنید. گرگرفتگی ممکن است روزانه یا حتی چند بار در روز ظاهر شود. ممکن است آنها را در طول یک سال یا حتی چند سال تجربه کنید. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

- مصرف الکل یا کافئین

- خوردن غذای تند

- احساس استرس

- بودن در جایی گرم

 

منبع: www.healthline.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16467 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11628 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4337 بازدید