2109
آیا بزرگترها هم هنوز درحال رشد هستند؟

آیا بزرگترها هم هنوز درحال رشد هستند؟

1400/04/12 بازدید589

برخی از قسمتهای بدن بزرگسالان رشد نمی کنند. بزرگترها نمی توانند بلندتر شوند. استخوان های بازو، پاها، سینه و گردن توانایی طولانی شدن را از دست می دهند. دلیل این امر این است که این استخوان ها در انتهای خود رشد می کنند و این انتهای رشد در نهایت بهم متصل می شوند که رشد قد را متوقف می کند. بزرگسالان نمی توانند بلندتر شوند اما کوتاهتر می شوند. بعد از 30 سالگی افراد کمی کوتاه می شوند. آنها در سن 55 سالگی حدود دو و نیم سانتی متر قد از دست می دهند. آنها کوتاهتر می شوند زیرا اتصالات بین استخوان ها که غضروف نامیده می شوند بهم فشرده می شوند.  این حتی برای بچه ها هم اتفاق می افتد. صبح که از رختخواب بلند می شوید و دوباره قبل از خواب آن شب قد خود را اندازه بگیرید. کمی کوتاهتر خواهید شد زیرا در طول روز غضروف شما له می شود. هنگامی که می خوابید، غضروف ها منبسط می شوند و شما صبح دوباره بلندتر می شوید.

آیا عضلات هم رشد می کنند؟

بزرگسالان در صورت ورزش و خوردن غذای سالم می توانند عضلات بزرگتری را رشد دهند. دوچرخه سواری یا دویدن زیاد باعث بزرگتر شدن عضلات پا می شود. بالا بردن وزنه ها و انجام پرس فشار عضلات بازو را بزرگتر می کند. بهتر است برای تمام عضلات خود ورزش کنید. خوردن مقدار زیادی غذای چرب و شیرین مانند چیپس یا شیرینی زیاد  می تواند بزرگسالان و کودکان را به عنوان چربی اضافه وزن کند. این نوعی رشد است اما نوع سالمی نیست. بهترین راه برای سالم ماندن و رشد خوب انجام ورزش و خوردن انواع مختلف غذاهای سالم مانند میوه و سبزیجات و فقط چند عدد شیرینی است. به نظر می رسد برخی از قسمت های بزرگسالان بزرگتر می شوند. گاهی اوقات افراد بزرگسال نیاز به خرید کفش های بزرگتر دارند و ممکن است فکر کنند که پاهای آنها در حال رشد است. اما استخوان های پاهای آنها رشد نمی کنند. آنچه در واقع اتفاق می افتد این است که اتصالات بین استخوان های پای آنها در حال افتادگی است و قوس پایین پاهای آنها کشیده می شود.

گوش و بینی افراد مسن کمی بزرگتر می شوند زیرا این قسمتها بیشتر از غضروف ساخته می شوند، نوعی سلول بدن که می تواند با افزایش سن به سلولهای بیشتری تقسیم شود. بینی ها کمی کمی بزرگتر می شوند اما گوش ها تقریباً یک سانتی متر بلند می شوند. همچنین گرانش بینی و گوش را پایین می کشد و با پیرتر شدن سلول ها به سمت پایین افتاده و باعث بزرگتر به نظر رسیدن این اعضای بدن می شود.

دست و صورت برخی از افراد بزرگسال با بزرگتر شدن کمی بزرگتر می شود. این اتفاق می افتد زیرا مغز چیزی به نام هورمون رشد تولید می کند که به رشد و گسترش استخوان های بچه ها کمک می کند. مغزهای بزرگ شده نیز مقداری هورمون رشد ایجاد می کنند و این می تواند باعث رشد صورت و دست شود. معمولاً این رشد بسیار کند است، اما مغز چند فرد بزرگسال بیش از حد هورمون رشد ایجاد می کند و سپس صورت و دستان آنها می تواند خیلی بزرگ شود. پزشکان می توانند با معالجه های خاص این اتفاق را متوقف کنند.

 

منبع: theconversation.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها