2109
نرخ دو رقمی چاقی کودکان در کلان‌شهرها

نرخ دو رقمی چاقی کودکان در کلان‌شهرها

1393/05/15 بازدید615

 دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کم خوری و پرخوری هر دو بدغذایی محسوب می‌شوند.


سید مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه سوء تغذیه طیف وسیعی از بدخوری‌هاست که پرخوری و یا کم خوری را در برمی‌گیرد، اظهارکرد: هر دو این طیف‌ها مشکل ساز است و کم خوری و پرخوری هر دو بدغذایی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دوران نوزادی مادر یا شخصی که متولی تغذیه کودک است باید نظارت داشته باشد تا بدخوری شکل نگیرد، افزود: کودکانی که بیش از حد غذاهای شور مصرف می‌کنند ذائقه شان اساساً شور است و در بزرگسالی هم غذاهای شور را دوست دارند و این باعث مشکلاتی مانند پرفشاری خون می‌شود.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه وقتی کودکان را با شکلات و در سنین بالاتر با نوشابه‌های شیرین عادت می‌دهیم باعث ایجاد ذائقه شیرین و در نتیجه دیابت، چاقی و مشکلاتی عدیده‌ دیگر می‌شود، تصریح کرد: کم خوری باعث کوتاه قدی و کم وزنی می‌شود و پرخوری منجر به چاقی می‌شود.

صفوی اضافه کرد: متاسفانه در کلان شهرها نرخ چاقی در کودکان دو رقمی شده است و توصیه می‌شود که الگوی غذا ب تحت نظارت متخصص و مشاور تغذیه تنظیم شود تا افراد دچار مشکل نشوند چراکه چاق در صورت عدم کنترل و تبدیل شدن به بیماری هزینه بر و مشکل ساز است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد مردم به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: این نوعی بدخوری است که متاسفانه میان مردم جا افتاده است و حتی خانم های 35ساله پوکی استخوان دارند و از طرفی اندازه گیری چگالی استخوان هزینه بالایی دارد و برای خانم‌های بزرگسال مشکل ایجاد می‌کند.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تحقیقات نشان می‌دهد جذب کلسیم از طریق مصرف مواد گیاهی مانند کلم، گل کلم ، اسفناج، کرفس، انواع مغزها و... بهتر است.

صفوی با اشاره به اینکه اگر افراد در سنین رشد تا چهار سهم لبنیات استفاده کنند که هر سهم شامل یک لیوان شیر، یک لیوان ماست، دو لیوان دوغ، 45 گرم پنیر و یک لیوان سرخالی کشک است، هیچ گاه رشدشان دچار نقصان نمی‌شود، افزود: اگر این اندازه لبنیات مصرف نشود بدغذایی است و لذا افرد در سنین بعد دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان اینکه کم خونی فقر آهن یکی از مشکلات رایج است که به خصوص در کودکان، مادران باردار و شیرده و دختران نوجوان وجود دارد، تصریح کرد: این کم خونی به دلیل عادت بد غذایی افراد مانند خوردن چای بلافاصله بعد از غذا، اسیدسیتریک موجود در نان‌های تخمیر نشده که مانع جذب آهن است، ایجاد می‌شود.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه جذب آهن توسط ویتامین c بهتر است، خاطرنشان کرد: بدخوری به دلیل عدم رعایت رژیم غذایی مناسب ایجاد می‌شود و شامل کم خوری و پرخوری است و دامنه وسیعی از جمله کم خونی، فقر آهن، دیابت، پوکی استخوان، چاقی و ... را در بر می‌گیرد.

صفوی ادامه داد: برای کودکان زیر پنج سال منحنی رشد وجود دارد و در این سن وزن بیشتر از قد مهم است که اگر از حد بهینه افت کرد و روند رشد دچار نقصان شد لازم است کارشناس تغذیه روند غذایی‌ کودک را تنظیم کند.

وی با اشاره به جدول رشد قدی و وزنی کودکان 5 تا 18 ساله تصریح کرد: در این سن علاوه بر وزن قد هم ملاک است و کارشناس تغذیه فردی را که به او مراجعه کرده است را با جدول مقایسه می‌کند.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کودکانی که از مصرف لبنیات، گوشت و بسیاری از مواد غذایی دیگر اجتناب می‌کنند باید معادل آن مواد غذایی را مصرف کنند، خاطرنشان کرد: والدین در دوران رشد حتما مراقب روند رشد کودکشان باشند و از نظرات کارشناسان و متخصصات تغذیه استفاده کنند.
 
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها