2109
رویاهایتان درباره شما چه می‌گویند؟

رویاهایتان درباره شما چه می‌گویند؟

1398/07/20 بازدید1505
دیشب خواب خوبی دیدم، اما نمی‌دانم چه تعبیری دارد؟ خواب بود یا رویا نمی‌دانم اما یادم می‌آید توی خواب خیلی حالم خوب بود. این جملات آشنا همه است. کمتر کسی است که بگوید من اصلا خواب نمی‌بینم. اما این خوابها و رویاهایی که می‌بینیم چه معنایی دارند؟ آیا می‌توان برای یک رویای خوب آماده شد؟ این مطلب از۱۰ واقعیت مهم درباره رویاهایی که می بینید به شما می‌گوید.

۱- بوها می‌توانند روی کیفیت رویاها و خوابهایی که می‌بینید تأثیر بگذارند

بله درست است. بوها و رایحه‌های اتاق خواب شما یا محلی که می‌خوابید تاثیر مهمی در نوع خواب یا رویا شما دارند. محققان در پژوهشی دو اتاق با دو رایحه مختلف در نظر گرفتند. در یک اتاق گل رز گذاشتند و در یک اتاق تخم مرغ گندیده و فاسد. کسانی که در در اتاقی که بوی گل رز می‌داد، خوابیدند رویاهای بهتری داشتند. اما افراد بدشانسی که در اتاقی با تخم مرغ‌های فاسد خوابیده بودند، یا رویاهایشان را به یاد نمی‌آوردند یا معتقدند کابوس دیده‌اند. محققان معتقدند ممکن است ارتباطی بین حس بو و بخش‌هایی از مغز باشد که به خواب مربوط می‌شوند. بیشتر بخوانید تنظیم خواب در بارداری.

گل رز و دارچین برای عطر

۲- رویاها به حافظه کمک می‌کنند

در حالی که برخی محققان بر این باورند که رویاهای صرفا عجیب و غریب خواب نیستند اما برخی دیگر معتقدند این رویاها به ما کمک می‌کنند خاطرات را ذخیره کنیم ، مشکلات را حل کنیم و احساساتمان را مدیریت کنیم.

۳- آیا داروها باعث کابوس می‌شوند؟

جواب این سوال هم مثبت است. برخی از داروهای پزشکی می‌توانند بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارند و باعث رویاهای بد شوند. داروهای ضد افسردگی، بعضی از قرصهای خواب و داروهایی که مواد مخدر دارند، شامل این داروها هستند.

۴- زنان بیشتر از مردان کابوس می‌بینند

هنوز این موضوع مشخص نشده است اما در مطالعاتی که درباره خواب و رویا شده است زنان تمایل دارند بگویند که آنها رویاهای ترسناک تری نسبت به مردان می‌بینند. البته هنوز مشخص نیست که زنان بهتر از مردان رویاهایشان را به یاد می‌آورند یا در واقع کابوس بیشتری می‌بینند.بیشتر بخوانید چرا زنان باردار خواب ترسناک می بینند؟
 

کابوس دیدن زنان در خواب

۵-آیا می‌توان رویاها را به راحتی تعبیر کرد؟

پاسخ این سوال هنوز به تایید محققان نرسیده است. یعنی هنوز یک مدرک علمی تایید شده ای درباره تعبیر خواب و رویا وجود ندارد. برخی از رویاها بسیار ساده به نظر می‌رسند و نشان می‌دهد که شما در مورد کسی چه احساسی دارید یا چقدر استرس دارید. اما بعضی از آنها هیچ معنی و مفهوم خاصی ندارند.یعنی هیچ معنایی با اندازه یکسان برای همه رویاها وجود ندارد. حتی اگر کتاب‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد.

۶-می‌توانید در به یاد آوردن رویاهای خود بهتر شوید

فقط شما نیستید که به خاطر سپردن رویاها برایتان سخت است. خیلی از مردم وقتی از خواب بیدار می‌شوند چیزی از خواب دیشب را به یاد نمی آورند. اما با داشتن یک دفترچه کنار تختتان می‌توانید به محض اینکه از خواب بیدار شدید، هر چیزی را که به یاد می‌آورید در آن یادداشت کند. ممکن است این خواب را چند ساعت بعد و بدون هیچ ناراحتی به یاد بیاورید.
۷-افراد با فرهنگ‌های مختلف رویاهای متفاوتی دارند
بله درست است. در بیشتر موارد ، رویاها برای افرادی که از یک فرهنگ هستند، مشابه است، اما تغییرات زیادی وجود دارد.

خواب دیدن روی ابرها

۸- برخی از مردم خواب نمی‌بینند؟

نه چنین چیزی امکان ندارد. محققان معتقدند همه خواب می‌بینند، گرچه ممکن است همیشه آن را به یاد نیاورند. رویاها عمدتا تا صبح از یاد می‌روند اما به این معنی نیست که بعضی ها خواب نبینند.

۹- افرادی که نابینا به دنیا آمده‌اند رویاهای بصری ندارند

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از بدو تولد نابینا شده‌اند، رویایی ندارند. افرادی که در اوایل کودکی کور می‌شوند نیز بعید است که در رویاهای خود تصاویر زیادی داشته باشند. اما كسانی كه در بزرگسالی نابینا شده‌اند خواب می‌بینند.

۱۰- مردم فقط در حالت REM خواب می‌بینند؟

وقتی خواب می‌بینید، بین دو حالت اساسی چرخه دارید: REM (حرکت سریع چشم) و خواب غیر REM. رویاها در هر دو حالت اتفاق می‌افتد، اما مطالعات خواب نشان می‌دهد که افراد در دوره های REM فعالیت مغزی بیشتری دارند و رویاهای پر رنگ‌تر و به یاد ماندنی‌تری می‌بینند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16443 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11611 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
4096 بازدید