2109
کدام علائم به شما می‌گویند کودکتان عفونت مجاری ادراری دارد؟

کدام علائم به شما می‌گویند کودکتان عفونت مجاری ادراری دارد؟

1395/05/18 بازدید49229

نی نی سایت: عفونت مجاری ادراری بیماری شایعی در بین کودکان است که خیلی راحت توسط باکتری‌ها به آنها منتقل می‌شود. به همین دلیل لازم است مادران بعضی وقت‌ها بیشتر به دفعات دستشویی رفتن کودک‌شان دقت کنند تا اگر به‌طور ناگهانی این دفعات زیاد شد، او را پیش پزشک ببرند. به همین دلیل ما از دکتر وحیده صباغی، پزشک عمومی خواستیم درباره علائم این بیماری توضیح دهد.
دکتر صباغی درباره عفونت مجرای ادراری می‌گوید: عفونت مجاری ادراری دو دسته است که یکی عفونت سیستم ادراری تحتانی در مثانه و دیگری عفونت در سیستم ادراری فوقانی در کلیه است. چیزی که در این میان اهمیت دارد این است که عفونت‌های مثانه پیشرفت نکنند و به سمت عفونت مجاری ادراری فوقانی نروند.
صباغی درباره علائم این بیماری توضیح می‌دهد: علائم عفونت مثانه ممکن است تحریک‌پذیری ادرار و خیس کردن به‌طور مداوم، عدم کنترل ادرار، تکرر ادرار یا سوزش ادرار باشد که به آن سیستیت مثانه می‌گویند. عفونت مجاری ادراری معمولا در دختران بیشتر از پسران اتفاق می‌افتد چون مجرای ادراری دختران کوتاه‌تر و مستقیم است. بنابر‌این ما این احتمال را می‌دهیم که دختران بیشتر مبتلا شوند. عفونت ادراری در بچه‌های زیر 12 سال بسیار شایع است اما معمولا انتظار نداریم که در پسر‌‌های زیر یک تا سه‌ساله به دفعات زیاد عفونت ادراری داشته باشند. برای همین وقتی پسری دچار عفونت ادراری می‌شود ما فورا به دنبال دلیل آن می‌گردیم.
بهبودی با بیان اینکه عفونت مجاری ادراری در خانم‌ها و دختر‌ها معمول است و ناشی از باکتری‌های مربوط به دستگاه گوارش است، می‌گوید: معمولا در مواقع شستشو اگر حرکت دست از عقب به جلو باشد، باعث انتقال باکتری‌های انتهای روده به ناحیه دستگاه ادراری می‌شود. به غیر از باکتری‌ها ویروس‌هایی هم هستند که باعث التهاب یا سیست مثانه می‌شوند اما شایع‌ترین علت عفونت‌های ادراری باکتری‌ها و از جمله باکتری‌ای‌کولای (E.coli) و باکتری کِرِپسیِلا که شایع‌ترین هستند همین روش شستشو است.
هر تغییر رنگ و هر بوی ادرار برابر با عفونت ادراری نیست در صورتی که مردم معمولا این دو را نشانه عفونت می‌دانند. در صورتی که بیشتر این تغییر رنگ‌ها و تغییر بو‌های ادرار ناشی از تغییرات مواد غذایی است و یکی از چیز‌هایی که باعث تیرگی رنگ ادرار فرد می‌شود، کمبود آب است.

 

عفونت‌های ادراری در کودکان
دکتر صباغی درباره تشخیص علائم این بیماری درکودکان می‌گوید: مادران می‌توانند با کمی دقت در تعداد دفعات دستشویی رفتن فرزندشان به این بیماری مشکوک شوند. برای مثال بچه‌ای که تا پیش از این روزی 3‌بار خودش را خیس می‌کرد و یا 4‌بار دستشویی می‌رفت حالا خیلی بیشتر به دستشویی می‌رود. این بیماری در بچه‌های کوچکتر که نمی‌توانند حرف بزنند، هم به این صورت خود را نشان می‌دهد که وقتی بچه سر جایش خوابیده،‌در هنگام خیس کردن گهگاه ناله و بی‌قراری می‌کند که این به دلیل سوزش ادرار در آنها است. معمولا تشخیص علائم عفونت ادراری‌تحتانی‌در بچه‌های زیر یک‌سال خیلی سخت است مگر اینکه مادر دقت کند که دفعات خیس کردن کودک خیلی بیشتر شده و او در حالت خواب یا در جای خود در هنگام تخلیه ادرارش، نق می‌زند و بی‌قراری می‌کند. در بچه‌های کوچکتر از یک سال معمولا عفونت زود پیشرفت می‌کند و به طرف عفونت ادراری مجاری فوقانی (کلیه) می‌رود و در خیلی از مواقع ممکن است عفونت ادراری با تب همراه باشد.
تب را هشدار تلقی کنید!
عفونت ادراری که همراه با تب باشد نوعی هشدار محسوب می‌شود و به این معنا است که عفونت از مرز مثانه گذشته و به کلیه رسیده است. به همین دلیل دکتر صباغی می‌گوید: در آن زمان سیستم دسته‌بندی عفونت ادراری از سیستیت به پیلونفریت یا عفونت کلیه تبدیل می‌شود که خیلی خطرناک است. در پیلونفریت به دلیل تب‌های بالا احتمال تشنج زیاد است و این عفونت در طولانی مدت ممکن است عارضه‌ای برای کلیه به وجود آورد و در کارکرد آن اختلال ایجاد کند. اگر بچه‌ای تنگی مجرا داشته باشد مخصوصا اگر پسر بچه باشد، بیشتر مستعد عفونت ادراری است.
وقتی عفونت شروع می‌شود معمولا رفته رفته علائم آن پیدا می‌شود. ممکن است اوایل بیماری هرچند که بدن با عفونت درگیر شده باشد علائمی نشان ندهد اما مادر با کمی دقت می‌تواند بفهمد که ادرار بچه زیاد شده است و یا حتی در خواب هم او را راحت نمی‌گذارد. حتی بچه‌ای که تا قبل از این شب‌ها خودش به دستشویی می‌رفته، حالا خودش را خیس می‌کند. یکی از علامت‌های عفونت‌های اداری در بچه‌های زیر یک سال، کاهش رشد و خوب وزن نگرفتن بچه است. گاهی حتی ممکن است خیس کردن بچه مانند همیشه به نظر برسد و عفونت هم به حدی نرسیده که به کلیه بزند، بچه تب کند و بی‌حال باشد. اما پس از بررسی متوجه می‌شویم که او عفونت مجاری ادراری دارد.

ارسال نظر شما

login captcha
ممنون از این مطلب مفید

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16255 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11530 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2642 بازدید