2709
ورزش با بدن زنان چه می‌کند؟

ورزش با بدن زنان چه می‌کند؟

1398/06/12 بازدید1767
ورزش منظم برای همه چه زن و چه مرد منافع بی‌شماری دارد. تاثیر ورزش روی کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های زیر کاملا ثابت شده است:
  • بیماری‌های قلبی عروقی
  • فشار خون
  •  دیابت
  • چربی خون
  • آلزایمر و زوال عقل
  • برخی نواع سرطان
  • استرس و اضطراب
  • افسردگی
اما زنان به خاطر شرایط هورمونی‌شان، بیشتر از مردان از ورزش کردن (هم مقاومتی و هم هوازی) سود می‌برند که دلایل آن را در ادامه می‌خوانید.

ورزش موثر بر سلامت روح و جسم

بهبود سندرم پیش از قاعدگی

بیشتر خانم‌ها وقتی نزدیک به روزهای شروع عادت ماهانه‌شان می‌شوند، بد اخلاق و بی‌حوصله می‌شوند یا احساس افسردگی و ناامیدی می‌کنند. دلیل این مساله هم چیزی نیست جز تغییرات هورمونی. با نزدیک شدن به عادت ماهانه، سطح استروژن خون کاهش می‌یابد و در نتیجه آن، سطح سروتونین که یک هورمون شادی‌آور هم هست کاهش می‌یابد و خانم‌ها احساس افسردگی و ناامیدی می‌کنند.
جالب است بدانید که ورزش باعث افزایش سطح اندورفین در بدن می‌شود. اندورفین که به عنوان مورفین طبیعی بدن شناخته می‌شود، باعث حس شادی و سرخوشی در انسان می‌شود و در واقع تاثیر کاهش سروتونین ( که به خاطر کاهش استروژن اتفاق می‌افتد) را خنثی می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید که از شر بداخلاقی‌ها و افسردگی‌های قبل از عادت ماهانه راحت شوید، ورزش گزینه اول شما هست.

پیشگیری از پوکی استخوان

به صورت کلی، زنان استخوان‌های ظریف‌تری نسبت به مردان دارند. با بالا رفتن سن و نزدیک شدن به سنین یائسگی و کاهش سطح استروژن بدن زنان، تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابد و زنان در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند. طوری که در آمریکا، از هر 10 نفر مبتلا به پوکی استخوان، 8 نفر زن بوده‌اند. این اعداد نشان می‌دهد که زنان خیلی بیشتر از مردان در معرض پوکی استخوان هستند. ورزش به خصوص ورزش‌های مقاومتی، به ویژه در سنین جوانی، باعث می‌شود که بدن تراکم استخوان‌ها را افزایش دهد و در نتیجه در سنین بالاتر ریسک ابتلا به پوکی استخوان به شدت کاهش می‌یابد و حتی کاهش قد (که به خاطر خمیدگی استخوان‌ها در سنین بالا رخ می‌دهد ) هم کنترل می‌شود.
 
ورزش بانوان

حفظ توده عضلانی و کنترل وزن

بین توده عضلانی و تستوسترون (هورمون مردانه که در بدن زنان خیلی کمتر ازمردان وجود دارد ) رابطه مستقیم وجود دارد. زنان به خاطر سطح تستوسترون کمتر، توده عضلانی کمتری نسبت به مردان دارد و در نتیجه همین تفاوت هورمونی، خیلی سریعتر از مردان توده عضلانی خود را از دست می‌دهند. از دست دادن توده عضلانی مساوی است با فشار بیشتر روی مفاصل.

کاهش توده عضلانی چه ربطی به کنترل وزن دارد؟

جالب است بدانید که کالری مصرفی سلول‌های عضلانی خیلی بیشتر از سلول‌های ذخیره چربی است. در نتیجه توده عضلانی بیشتر مساوی است با متابولیسم بالاتر. در نتیجه افرادی که توده عضلانی بیشتری دارند، حتی در طول خواب، کالری بیشتری نسبت به افرادی که توده عضلانی کمتری دارند، مصرف می‌کنند و در نتیجه راحت‌تر وزن خود را می‌توانند کنترل کنند.

با سونیا قاسمی بیشتر آشنا شوید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها