2109
ناشنوایی، مهم ترین اختلال مادرزادی نوزاد

ناشنوایی، مهم ترین اختلال مادرزادی نوزاد

1397/11/16 بازدید670

نی نی سایت: «ناشنوایی و نقص شنوایی مهم ترین اختلال مادرزادی در بدو تولد است. میزان شیوع نقص شنوایی در ایران حدود ۳ تا ۵ در هزار نفر است.»
وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره پوشش ۸۰ درصدی موالید زنده در برنامه غربالگری شنوایی کشور با بیان این مطلب گفت: «عوارض گسترده نقص شنوایی شامل اختلالات گفتاری، زبانی، روانی، اجتماعی، شغلی و …، بار بسیار زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.»
رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران این سازمان گفت:« غربالگری شنوایی یک خدمت بهداشتی خاص نوزادان است تا به کمک آن معلولیتی که در معاینات معمول نوزادان قابل شناسایی نیست، در زمان مناسب یعنی زیر یک ماه غربال شده و در زمان مناسب، زیر سه ماه تشخیص و مداخله مطلوب (زیر شش ماه) در مورد آن انجام شود. تعداد نوزادان غربال شده در ۶ ماهه اول سال جاری ۵۹۴ هزار و ۳۵۰ کودک گزارش شده است.در این برنامه نوزاد در بدو تولد در واحدهای غربالگری شنوایی که عمدتاً در زایشگاه‌ها مستقر هستند، تحت آزمون TEOAE قرار گرفته و در صورت مشکوک بودن ظرف مدت ۲ تا ۴ هفته این آزمون با دستگاه AABR مجدداً تکرار می‌شود.»

آمار نقص شنوایی نوزادان در ایران

بر اساس آمارهایی که از ابتدای برنامه در سال ۸۴ ثبت شده است نزدیک ۹ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۶۶۵ نوزاد و شیرخوار در سراسر کشور تحت آزمون‌های غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند. از این تعداد حدود ۲۷۸۰۰ کودک برای اقدامات طبی و توانبخشی به مراکز مربوطه ارجاع داده شده‌اند. به گفته رئیس سازمان بهزیستی پوشش برنامه حدود ۸۰ درصد موالید زنده کشور است و تعداد نوزادان غربال شده در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷، تعداد ۵۹۴ هزار و ۳۵۰ کودک گزارش شده است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها