2109
مهم‌ترین نشانه های ناشنوایی کودکان

مهم‌ترین نشانه های ناشنوایی کودکان

1398/01/31 بازدید3216

نی نی سایت: «اگر کودک در یک سالگی، اولین کلمات «بابا» و «مامان» را نگوید یا با شنیدن صداها برنگردد باید حتما سنجش شنوایی شود.»
گیتا مولّلی متخصص شنوایی‌شناسی با بیان این مطلب درباره مهمترین نشانه های ناشنوایی در کودکان گفت:« اگر خانواده هر زمانی احساس کرد کودک از نظر گفتاری تأخیری دارد، اولین شک باید به سیستم شنوایی او شود و این اولین علامت هشدار دهنده است. اگر کودکی ک در شش ماهگی صدای «قان» و «قون» نکند و در یک سالگی اولین کلمات «بابا» و «مامان» نگوید یا با شنیدن صداها برنگردد، این کودک حتما باید به مراکز سنجش شنوایی مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد. یکی از مشکلات عمده ما این است که بسیاری از همکاران ما در حوزه‌های پزشکی به خانواده اعلام می‌کنند در خصوص مشکل شنوایی کودک صبر کنید اما ما می‌گوییم به هیچ عنوان صبر نکنید و تست شنوایی انجام دهید. »

کم شنوایی درمان ندارد

این متخصص شنوایی شناسی در ادامه به فارس گفت:« کم شنوایی قابل درمان نیست اما راه حل دارد و اولین راه حل، استفاده از سمعک است و همه کودکان کم شنوا باید سمعک استفاده کنند و مداخله صورت گیرد. اگر مشکل کم شنوایی سریع تشخیص داده شود و کودک سمعک بگذارد و به مرکز مداخله مراجعه کند، می‌تواند در سن ۵ سالگی مانند کودکان سالم هم سن خود باشد؛ ضمن اینکه همه کودکان ناشنوا می‌توانند مثل ما صحبت کنند و این امکان فراهم شده است و فقط زمان مهم است. مرحله دوم غربالگری در سن ۳ تا ۵ سالگی انجام می‌شود و مرحله دیگر نیز قبل از مدرسه انجام می‌شود و در طول مدرسه نیز هر زمان که به شنوایی فرزندمان شک کردیم و معلم نیز تشخیص داد که مثلاً به درس توجه ندارد و دیکته‌ ضعیفی دارد، خوب است تست شنوایی انجام شود.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9407 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6788 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15183 بازدید