2109
دارویی برای پیشگیری از ناشنوایی

دارویی برای پیشگیری از ناشنوایی

1396/12/21 بازدید491
نی نی سایت: محققان بیمارستان کودکان St. Jude متوجه شده‌اند جلوگیری از آنزیمی به نام «CDK2» موش‌ها و خفاش‌ها را در مقابل ناشنوایی ناشی از سر و صدا یا عوارض دارویی محافظت می‌کند. بر اساس این مطالعه، مسدودکننده‌های آنزیم CDK2 مانع از مرگ سلول‌های گوش داخلی می‌شود که می‌تواند شنوایی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را حفظ کند.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی 360 میلیون نفر در دنیا از ناشنوایی ناشی از معلولیت های مادرزادی و عوامل دیگری مثل انواع عفونت، مصرف برخی داروها، یا قرار گرفتن در معرض صدای بسیار بلند، رنج می‌برند که از این تعداد، 32 میلیون نفرشان کودک هستند.
این گروه تحقیقاتی با بررسی توانایی بیش از 4 هزار دارو در محافظت از سلول‌های حلزونی در مقابل داروی شیمی درمانی به نام «سیس پلاتین»، این مطالعه را آغاز کردند. سیس پلاتین معمولا برای درمان انواع مختلفی از سرطان کاربرد دارد اما اصولا باعث ناشنوایی در 70 درصد از بیماران می‌شود.
این پژوهشگران توانستند ترکیبات مختلفی را شناسایی کنند که در مقابل سیس پلاتین از سلول های حلزونی محافظت می‌کنند و در حال حاضر برای درمان بیماری‌های دیگر کاربرد دارند. 3 مورد از 10 ترکیب موثرتر، مسدودکننده آنزیم CDK2 بودند که از بین‌شان دارویی موسوم به kenpaullone موثرتر از دیگر مسدودکننده‌ها شناخته شد.
با تزریق این دارو به گوش میانی موش‌ها و خفاش‌ها، هر دویشان از ناشنوایی ناشی از سیس پلاتین محافظت شدند. ضمن اینکه kenpaullone توانست شنوایی موش‌ها را در مقابل سر و صدای 100 دسیبلی حفظ کند ؛ این صدای 100 دسیبلی معمولا باعث آزار شنوایی مردم در زندگی روزمره می‌شود.
مسلما با ادامه این آزمایش‌ها و بررسی تاثیر kenpaullone بر حفظ شنوایی انسان در مقابل صدا یا داروی سیس پلاتین، محققان می‌توانند مانع از بروز چنین ناشنوایی هایی شوند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16347 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11574 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3064 بازدید