2709
سیسمونی نوزاد

سیسمونی نوزاد

1397/11/14 بازدید6555
لیست سیمونی نوزاد و وسایل ضروری سیسمونی را چطور بخریم؟ چه نکاتی را برای خرید سیسمونی در نظر بگیریم؟
خرید سیسمونی نوزاد معمولا از هفته بیستم بارداری و بعد از مشخص شدن جنسیت نوزاد انجام می شود. اگر می خواهید با فوت و فن خرید سیسمونی بیشتر آشنا شوید و در مورد خرید سیسمونی نوزاد اطلاعات بیشتری داشته باشید این مطلب به شما کمک می کند که هنگام خرید کمترین اشتباهات را داشته باشید و عاقلانه تر خرید کنید. 

رسم خرید سیسمونی نوزاد

شاید برایتان جالب باشد بدانید که سیسمونی از زبان سانسکریت گرفته شده و معنی آن رخت و لباس و لواز خواب و حمام نوزاد اول است. در واقع در بعضی از مناطق ایران رسم بر این است که خانواده عروس وسایل مورد نیاز برای اولین فرزند دخترشان را تهیه کرده و به خانه عروس و داماد می‌فرستند. هر چند که این رسم و رسومات امروزه تا حدودی تغییر کرده اما کماکان در بین خیلی از خانواده اجرا می‌شود. در گذشته رسم بر این بود که خانواده عروس بعد از ماه ششم و معمولا در ماه هفتم بارداری دخترشان وسایل نوزاد را برای او می‌فرستادند. در این روز خانواده داماد برای ناهار به خانه پدر عروس دعوت می شدند. امروزه بیشتر خانم های باردار خودشان فهرستی از کالاهای مورد نیاز را تهیه کرده و مدیریت چیدمان و خرید سیسمونی نوزاد را با راهنمایی و کمک خانواده بر عهده می گیرند. جشن سیسمونی هم ورژن به روز شده دعوت از خانواده همسر و سایر اقوام و دوستان برای نشان دادن سیسمونی به آنهاست.

سیسمونی نوزاد

لیست سیسمونی نوزاد

امروزه لیست سیسمونی می‌تواند شامل وسایل موردنیاز برای نگهداری، نظافت، تغذیه و حتی خواب عضو جدید خانواده باشد. اینجور مواقع معمولاً بزرگ‌ترهای خانواده به کمک زوج‌های جوان می‌آیند و لیست سیسمونی ضروری را، البته به نظر خودشان، ارائه می‌دهند؛ با وجود این هرچقدر هم حواستان باشد و از قدیمی‌ترها و بزرگ‌ترها و باتجربه‌ها پرس‌وجو کنید، بازهم ممکن است یکی از وسایل لیست سیسمونی جا بماند. به همین دلیل توصیه می‌شود که فهرستی از لیست ضروری سیسمونی تهیه کرده و بر اساس آن خرید کنید. بعد از پایان این فهرست اگر پول اضافه‌ای برایتان باقی ماند می‌توانید از بین لیست سیسمونی لاکچری نمونه‌هایی را انتخاب کنید.

لیست سیسمونی ضروری

برای اینکه بدانید باید چه چیزهایی بخرید بهتر است فهرست لیست ضروری سیسمونی را به بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید:
  •  لیست پوشاک سیسمونی نوزاد
  •  لیست لوازم تغذیه در سیسمونی نوزاد
  • لیست لوازم بهداشتی در سیسمونی
  • لیست وسایل خواب در سیسمونی نوزاد
برای اینکه بدانید در هر گروه چه وسایلی قرار می گیرد بهتر است به لیست کامل ضروری سیسمونی نگاهی بیندازید. سپس بر این اساس جدول تان را کامل کنید تا همه لوازم ضروری را به همراه داشته باشید.

سیسمونی نوزاد، دخترانه پسرانه

لیست سیسمونی لاکچری

  • انواع اسباب‌بازی و لوازم تزئینی گرانقیمت
  • تخت و کمد و سرویس خواب نوزاد با طرح های خاص(مثلاً سرویس تخت خواب به شکل ماشین،کالسکه و..)
  • لباس های سایز های مختلف از برندهای معروف خارجی
در مجموع وسایل گرانقیمتی که کمتر به کار می‌آیند در لیست سیسمونی لاکچری قرار می‌گیرند که برای صرفه‌جویی درهزینه می‌توانید از بسیاری از آنها فاصله بگیرید. اگر می‌خواهید کاری کنید که سیسمونی ارزان‌تر تمام شود، تا آنجا که می‌توانید از لوازم غیرضروری سیسمونی فاکتور بگیرید.

لوازم چوبی سیسمونی نوزاد

  • تخت نوزاد
  • کمد نوزاد
  • درآور نوزاد
  • میز تعویض نوزاد

سیسمونی نوزاد و سرویس خواب

نکته های خرید لوازم چوبی سیسمونی نوزاد:

  •  تختی که هنگام خرید سیسمونی برای نوزاد انتخاب می‌کنید حداقل تا 2 الی 3 سال برای نوزاد قابل استفاده است و نیازی به تعویض آن و خریدن تخت بزرگ‌تری نیست. توصیه می‌شود تخت‌هایی را انتخاب کنید که نرده بلند اطراف آن قابل‌جابه‌جایی باشد. به‌این‌ترتیب با بزرگ شدن کودک فقط می‌توانید نرده‌ها را جدا کنید و نیازی به خرید تخت جدید نیست.
  •  در صورتیکه در اتاق فضای کافی دارید خرید یک میز تعویض با کشوها و قفسه‌های متعدد وسیله مناسبی برای سیسمونی اتاق نوزاد است که به ایجاد نظم و ترتیب بیشتر اتاق هم کمک می‌کند. هنگام خرید به این نکته دقت کنید که اطراف میز لبه‌هایی برای ایمنی کودک داشته باشد.
بهتر است کمد اتاق نوزاد طبقه‌بندی‌های مختلفی برای قرار دادن لباس‌های کوچک داشته باشد. علاوه بر این بهتر است درآور و سایر وسایل چوبی اتاق نوزاد را طوری انتخاب کنید که متحرک و چرخ‌دار نباشند و محکم روی زمین قرار گیرند. به‌این‌ترتیب ایمنی کودک حفظ می‌شود.

لوازم پارچه‌ای سیسمونی

ملحفه تخت خواب
روبالشی
روتختی
پرده و..
این موارد در گروه لوازم پارچه‌ای سیسمونی نوزاد قرار می‌گیرند و بهتر است آنها را طوری انتخاب کنید که صد درصد نخی باشند. راهنمای خرید ملحفه نوزاد به شما کمک می کند تا ملحفه مناسبی را برای سیسمونی نوزاد انتخاب کنید.
برای خرید پرده‌ها هم بعد از اینکه در مورد رنگ دکوراسیونی تصمیم گرفتید، اقدام به خرید کنید. توصیه می‌شود که در سنین نوزاد پرده شلوغ با طرح‌های زیاد برای سیسمونی نوزاد در نظر نگیرید و از رنگ‌های ملایمی مانند لیمویی، صورتی، آبی و... استفاده کنید.
 

لوازم پارچه ای سیسمونی نوزاد

لوازم بهداشتی سیسمونی نوزاد

انواع کرم‌های بهداشتی
دماسنج
ناخن‌گیر
دندان‌گیر
پوشک
دستمال مرطوب
پودر بچه
شیشه شیر
پستانک و..
لوازمی که برای حمام کردن کودک استفاده می‌کنید همینطور وسایلی که سبب می‌شود کودک شما تمیز و مرتب بماند در گروه وسایل بهداشتی سیسمونی نوزاد قرار می‌گیرند. بهتر است هنگام خرید آنها حتماً به تاریخ تولید و مصرف لوازم بهداشتی توجه داشته باشید.

سیسمونی دخترانه و پسرانه

بعد از مشخص شدن جنیست لازم است که در مورد سیسمونی دخترانه و پسرانه تصمیم‌گیری کنید. معمولاً رنگ و طرح سیسمونی دخترانه و پسرانه باهم متفاوت است اما از بابت لیست سیسمونی و وسایل ضروری خرید، تفاوت چندانی ندارد. حتی بسیاری از وسایل سیسمونی دخترانه و پسرانه مشترک هستند و جنسیت نوزاد در خریدشان نقشی ندارد. لوازم بهداشتی نوزاد سیسمونی نوزاد در این دسته قرار می‌گیرند. حتی در مورد لوازم پارچه‌ای مانند تشک و ملحفه ساده هم جنسیت نوزاد در خرید شما نقشی ندارد اما به‌هرحال می‌توانید موارد دیگری مانند لوام چوبی سیسمونی نوزاد و همینطور لباس‌های نوزاد را برحسب دختر یا پسر بودن فرزندتان خریداری کنید.
خرید سیسمونی نوزاد

کفپوش و فرش اتاق نوزاد
مادران باردارهنگام تهیه لیست کامل سیسمونی، فرش را هم یادداشت می‌کنند تا سر فرصت و بعد از خرید وسایل ریز و درشت سیسمونی، به سراغ فرش بروند. این روزها فرش‌های زیبا و متنوعی برای اتاق نوازد در بازار دیده می‌شود. شاید در نگاه اول خرید فرش اتاق نوزاد ساده به نظر برسد اما بهتر است مادران باردار خرید فرش را به روزهای پایانی بارداری موکول نکنند. برای خرید فرش و موکت این نکات را بدانید:
  • قبل از اینکه وسایل بزرگ چوبی را انتخاب کنید موکت را بخرید و کف اتاق را با آن بپوشانید. سپس به سراغ خرید تخت و کمد بروید.
  • اگر می‌خواهید فقط در فضای جلوی تخت و کمد فرش داشته باشد بهتر است که بین فرش و وسایل چوبی اتاق نوزاد چند سانتی‌متر فاصله باشد. ازاین‌رو توصیه می‌شود که ابتدا وسایل چوبی را سفارش داده و بعدازاینکه آنها را به خانه آوردید، فضای خالی باقی مانده را اندازه بگیرید.
  • اگر کف اتاق نوزاد از جنس سرامیک یا سرامیک است پیشنهاد می‌کنیم که برای ایمنی بیشتر نوزاد فرش بزرگی را انتخاب کنید که فقط ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر با کناره‌های اتاق فاصله داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر طول و عرض فرش در حدود ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر کوچک‌تر از طول و عرض اتاق باشد. در این صورت فضای سنگی یا سرامیکی کمی در اطراف باقی می‌ماند و لوازم چوبی هم می‌توانند بر روی فرش قرار گیرند. درنتیجه نگرانی مادران باردار تا حدود زیادی برطرف می‌شود.
اسباب‌بازی نوزاد
  • بر روی جعبه اسباب بازی‌های استاندارد برچسب‌هایی وجود دارد که گروه سنی مناسب برای استفاده از آن را نشان می‌دهد. درواقع با توجه به این برچسب می‌توان بهترین اسباب بازی‌ها را انتخاب کرد.
  •  توصیه می‌شود برای کودک نوپایی که هنوز به 3 سالگی نرسیده است و معمولاً هر چیزی را در دهان قرار می‌دهد در خرید اسباب بازی باید دقت بیشتری به خرج داده و وسایلی که دارای اجزای کوچک هستند از فهرست خرید خارج شود.
  • هرگز برای سیسمونی نوزاد اسباب بازی‌هایی که از مواد درجه دو و سه تهیه شده‌اند را نخرید. این دسته از اسباب بازی‌ها ارزان قیمت‌تر هستند اما از آنجا که ساختار کیفی مناسبی ندارند به‌راحتی تکه شده و می‌توانند عاملی خطرناک برای سلامت نوزاد و کودک باشند.
خرید اسباب بازی برای سیسمونی نوزاد
رنگ سیسمونی مشترک دختر و پسر
بعضی از رنگ‌ها مانند سبز، نارنجی، بنفش، زرد، سبز مغز پسته‌ای، آبی فیروزه‌ای، لیمویی و... برای سیسمونی دختر و پسر مشترک هستند. از این رو اگر قبل از مشخص شدن جنسیت فرزند تصمیم به خرید سیسمونی دارید می‌توانید از رنگ‌های مشترک سیسمونی دختر و پسر استفاده کنید. علاوه بر این بعضی از والدین تمایل دارند که جنسیت نوزاد را در بدو تولد متوجه شوند و به‌این‌ترتیب این هیجان را تا ماه نهم بارداری حفظ کنند. در نتیجه این افراد هم می‌توانند یکی از این رنگ‌ها را برای خرید و تهیه وسایل نوزاد انتخاب کنند. بهتر است این رنگ‌ها را با یک رنگ خنثی مانند سفید یا طوسی ترکیب کنید تا سیسمونی شیک و زیباتری داشته باشید.
رنگ سیسمونی دخترانه
برای خرید سیسمونی نوزاد دختر می‌توانید از رنگ‌های سیسمونی مشترک دختر و پسر استفاده کنید. علاوه بر اینها می‌توانید از رنگ‌هایی که دخترانه هستند مانند صورتی، سرخابی، یاسی، قرمز و.. را انتخاب کنید.
رنگ سیسمونی پسرانه
رنگ‌هایی مانند کرم و قهوه‌ای، قهوه‌ای و آبی، آبی و سفید و.. از جمله رنگ‌هایی هستند که به‌طور معمول صرفاً به‌عنوان رنگ سیسمونی پسرانه شناخته می‌شوند. علاوه بر اینها می‌توانید از رنگ‌های مشترک سیسمونی دختر و پسر هم رنگی را برای سیسمونی نوزاد درنظر بگیرید. به‌این‌ترتیب دایره انتخاب شما برای رنگ سیسمونی پسرانه بیشتر می‌شود.
لباس نوزاد
سرهمی نوزادی، پیراهن‌خواب، شلوار جوراب دار، شورت پوشکی، کفش، جوراب و کلاه و.. همه در دسته لباس‌های نوزاد قرار می‌گیرند. لباس‌های دوران نوزادی هر یک با کارایی ویژه‌ای طراحی شده‌اند و بخشی ضروری از سیسمونی نوزاد به‌حساب می‌آیند. برای خرید لباس‌های مختلف بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید:
  • از انتخاب لباس‌هایی که نیاز به اتوکشی یا شستشو با دست دارند، خودداری کنید.
  • آن دسته از لباس‌های نوزاد که به‌سختی تن نوزاد می‌روند برای خرید مناسب نیستند. ترجیحاً لباس‌هایی با دکمه یا زیپ تهیه کنید.
  • برای انتخاب لباس نوزاد بهتر است حداقل از 3 ماه قبل از زایمان به فکر باشید و این بخش از سیسمونی نوزاد را آماده کنید.
  • در خرید لباس نوزاد زیاده‌روی نکنید. لباس‌ها را به تعداد لازم خریداری کرده و بعد از زایمان به‌تدریج با افزایش سایز کودک به تعداد آن‌ها را بیشتر کنید.
  • لباس‌های نوزاد را قبل از اولین استفاده یکبار بشویید.
لباس سیسمونی نوزاد
لوازم مصرفی نوزاد
پوشک بچه
دستمال مرطوب
دستمال کاغذی
شامپو و صابون بچه
پودر بچه
روغن بچه و..
  • بهتر است چک لیستی از این وسایل تهیه کرده و به محض تمام شدن هرکدام، روی آن ضربدر بزنید تا هنگام خرید بدانید که باید کدام‌یک را در سبد خریدتان داشته باشید.
  • لوازمی که به‌طور معمول روزانه برای نوزاد مصرف می‌شوند در دسته لوازم مصرفی نوزاد قرار می‌گیرند و لازم است که از این وسایل به تعداد کافی در سیسمونی نوزاد داشته باشید و پس از تولد نوزاد، به‌تدریج این لوازم را هرچند وقت یکبار خریداری کنید تا همیشه تعدادی از این لوازم مصرفی را در خانه داشته باشید
خرید آنلاین سیسمونی نوزاد
این روزها با زیادشدن فروشگاه‌های اینترنتی، خرید آنلاین سیسمونی نوزاد برای مادران پرمشغله ممکن است. اگر فرصت زیادی برای رفتن به مراکز فروش لوازم سیسمونی ندارید یا دکتر برای شما تجویز کرده که باید استراحت مطلق داشته یا کمتر از خانه خارج شوید، توصیه می‌شود که خریدهایتان را به‌صورت آنلاین انجام دهید. البته لازم است که قبل از خرید اینترنتی در مورد مارک‌های موجود در سایت‌های خرید آنلاین سیسمونی نوزاد، قیمت‌ها، لیست ضروری سیسمونی نوزاد و... اطلاعاتی داشته باشید و بعد برای خرید مجازی دست به کار شوید. می‌توانید از دوستانی که نوزادی دارند سؤال کنید که محصولات کدام برندها کیفیت بهتری دارند، قیمت حدودی کالاهایشان چقدر است و سپس با اطمینان بیشتری خرید اینترنتی را انجام دهید.
سیسمونی نوزاد دوقلو
از هر زمان که متوجه شدید نوزادها دوقلو هستند، به فکر خرید سیسمونی نوزاد دوقلو باشید و انتخاب وسایل مناسب را به ماه‌های آخر بارداری موکول نکنید. در مورد بارداری دوقلوها و چند قلوها بهتر است بدانید که احتمال زایمان زودرس در این بارداری‌ها وجود دارد. به همین دلیل بهتر است که انجام خریدها در همان ماه‌های اولیه بارداری انجام شود.
شاید فکر می‌کنید که چون دوقلو باردار هستید، باید از همه وسایل سیسمونی نوزاد یک جفت بخرید همه را در اتاق و کمد بچینید. این باور اشتباه است و شما را با انبوهی از وسایل روبرو می‌کند که هم خریدشان پر هزینه است و هم این احتمال وجود دارد که همه آنها به کارتان نیاید. از این رو هنگام خرید کالاهای مختلف به این فکر کنید که کدام کالاها برای هر دو نوزاد قابل استفاده است و نیازی به خرید دو عدد از آنها وجود ندارد. کمد لباس، اسباب‌بازی، وسایل تزئینی، کرم، شامپو و ... از جمله کالاهایی هستند که نوزادان دوقلو می‌توانند به‌صورت مشترک استفاده کنند و نیازی به خرید اختصاصی برای هم نوزاد نیست.
 
سیسمونی اتاق نوزاد
 
وسایل به دردنخور سیسمونی
گروهی از وسایل هستند که در ابتدا ممکن است مادران در دوران بارداری فکر کنند که جزو وسایل ضروری سیسمونی هستند، اما بعد از تولد نوزاد هرگز به کار نیایند. این کالاها در دسته وسایل به دردنخور سیسمونی طبقه‌بندی می‌شوند.
قنداق یا قنداق فرنگی
شنل شیردهی
استریلایزر
عروسک‌های پشمالو
بالش شیردهی و...
شنل شیردهی پوششی برای مادران است که بتواند در محیط‌های عمومی و در جایی که دیگران حضور دارند، بدون آن که دیده شود، از سینه به نوزاد شیر بدهد. ایده شنل، ایده بسیار خوبی است، اما اغلب عملی نمی‌شود. مشکل استریلایزر این است که ابتدا باید شیشه را خودتان بشویید و بعد داخل دستگاه بگذاریذ. علاوه بر این هر مارک شیشه باید دستگاه خودش را داشته باشد. عروسک‌های پشمالو معمولاً بعد از سه سالگی قابل استفاده هستند و در سیسمونی نوزاد فقط جایگاه تزئینی دارند.
جشن سیسمونی نوزاد
رسمی که در بعضی از خانواده وجود دارد این است که مادر باردار بعد از چیدن سیسمونی، افرادی از فامیل، دوست و آشنا را دعوت می کند تا برای دیدن سیسمونی نوزاد به خانه‌اش بیایند و در این رسم مدعوین معمولاً هدیه‌ای برای نوزادی که قراراست متولد شود، در نظر می‌گیرند. گاهی اوقات این جشن ساده و خودمانی برگزار می‌شود و بعضی وقت‌های ایده‌های پرهزینه و لاکچری برای جشن سیسمونی نوزاد صرف می‌شود. علاوه بر این مادران باردار می‌توانند گیفت های کوچکی برای مهمانان در نظر بگیرند و برای ساخت گیفت ها و تزئینات جشن سیسمونی، خودشان دست به کار شوند و ایده‌های ساده و کم هزینه‌تری را اجرا کنند تا جشن سیسمونی نوزاد با هزینه کمتری برگزار شود.

تزئین سیسمونی نوزاد
یکی از کارهایی که به زیباتر دیده شدن سیسمونی نوزاد شما کمک می کند، تزئین سیسمونی است. استفاده از روبان و تور برای تزئین سیسمونی ایده ساده و راحتی است. علاوه بر این می توانید برای تزئین سیسمونی از عروسک های فانتزی یا گل های پارچه ای هم استفاده کنید.

چیدمان سیسمونی نوزاد با اپلیکیشن 

اگر برای چیدمان اتاق نوزاد ایده های زیادی ندارید و دلتان می خواهد از اپلیکیشن های تلفن همراه برای چیدمان سیسمونی نوزاد کمک بگیرید بهتر است این برای تزئین سیسمونی و چیدمان اتاق نوزاد از این اپلیکیشن های کاربردی چیدمان اتاق نوزاد کمک بگیرید تا ایده های تازه ای داشته باشید و بتوانید دکوراسیون مدرن و متفاوتی خلق کنید. 

جشن سیسمونی با اوریگامی 
اوریگامی هنر جذابی است که می تواند ساعت ها خانم های باردار خانه نشین و را سرگرم کند. اگر به دلیل تجویز پزشک باید فعالیت کمی داشته باشید به کمک ایده های جشن سیسمونی با اوریگامی تزئینات جالبی برای سیسمونی نوزاد در نظر بگیرید. 

خرید سیسمونی ارزان

اگر می خواهید خرید سیسمونی برایتان ارزان تمام شود از بین فهرست لوازم ضروری سیسمونی آنهایی را انتخاب کنید که خریدشان اولویت دارد. بعضی از لوازم از جمله کالسکه نوزاد را می توانید به صورت دست دوم هم تهیه کنید. علاوه بر این توصیه می شود که مراکز خرید حضوری یا آنلاین ارزان قیمتی را با کمی پرس و جو پیدا کنید و از مادرانی که فرزند دارند در این باره سوال بپرسید تا شما را در مورد خرید سیسمونی ارزان راهنمایی کنند. 
 

ارسال نظر شما

login captcha

مطلب بسیار خوبی بود

متاسفم که ترویج دهنده رسم غلط و نابجای سیسمونی از طرف خانواده عروس هستین... بچه رو یکی دیگه میخواد خرجش به گردن بابای یکی دیگس...خدا از سر تقصیرتون بگذره

پربازدیدترین ها