2109
وازکتومی جرم است!

وازکتومی جرم است!

1397/10/12 بازدید2262

نی نی سایت: « انجام وازکتومی (بستن لوله باروری مردان) ‏در کشور ممنوع است و در صورت گزارش چنین موردی حتما با متخلفان برخورد می‌شود.‏»
سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره این خبر گفت: « در سال‌های اخیر و بعد از ‏ابلاغ سیاست‌های جمعیتی، به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده که به هیچ عنوان عمل وازکتومی در مراکز دولتی انجام نمی‌شود. البته ‏حتی قبل از این اقدام هم موضوع وازکتومی برای همه انجام نمی‌شد و فقط در شرایط خاص این اقدام ممکن بود.‏وازکتومی یک اقدام پیشگیرانه برای بارداری است و اقدام درمانی نیست. یعنی نمی‌توان گفت که اگر شخص وازکتومی ‏انجام ندهد، ممکن است به بیماری خاصی مبتلا شود.‏»
 

‏ برخورد جدی با مراکز متخلف

علی رضا عسگری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت نیز درباره ‏برخورد با مراکزی که به صورت غیرقانونی اقدام وازکتومی را انجام می‌دهند، به ایرنا گفت: «وازکتومی منجر به قطع باروری مردان می‌شود. بعد ‏از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی، این اقدام در مجموعه‌های دولتی انجام نمی‌شود و این ممنوعیت در سطح کشور بسیار جدی گرفته شده ‏است. در عین حال گزارش هر گونه از این اقدام به منزله تخلف است و اگر گزارش شود، حتما برخورد می‌شود. البته باید گفت که ‏گزارش‌هایی از این دست که وازکتومی در مراکز دولتی انجام شده، بسیار بسیار کم و ناچیز بوده است.‏»

‏ توبکتومی با شرایط خاص

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت در ادامه درباره توبکتومی نیز گفت:« انجام توبکتومی (قطع مجاری رحم به منظور پیشگیری از بارداری زنان) منوط به شرایط خاصی در زن است که بالغ بر 20 مورد و مصوب شده ‏کمیته‌های علمی است. این موارد باید با رضایت زن و شوهر و بر اساس توصیه پزشک انجام شود.‏در هیچ مرکزی توبکتومی بدون طی کردن این شرایط ‏انجام نمی‌شود. در صورت رضایت زوج برای انجام این کار و توصیه و تایید پزشک، زوج به یکی از مراکز جامع سلامت مشخص ‏شده مراجعه می‌کند. در این مرکز کمیته‌ای در سطح شهرستان شامل رئیس شبکه و متخصص زنان و افراد دیگری تشکیل و آن 20 ‏مورد را بررسی کرده و تایید می‌کنند که یکی از این موارد در زن وجود دارد. به طور مثال بیماری قلبی که در صورت بارداری ‏ممکن است جان مادر را به خاطر بیندازد یا برخی از سرطان‌ها از جمله این موارد است. در این صورت توبکتومی برای زن ‏انجام می‌شود.‏»
ایران ششمین کشور جهان است که به سرعت به سوی سالمندی پیش می‌رود.‏

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها