2709
وازکتومی، بازگشت باروری مردان ممکن یا غیر ممکن

وازکتومی، بازگشت باروری مردان ممکن یا غیر ممکن

1397/05/23 بازدید3375
فکر می ‌کنید راه آخر را انتخاب کرده‌اید و بدون اینکه هراس از بارداری خارج از رحم را با استفاده از IUD به دلتان راه دهید یا اینکه با خوردن قرص‌های جلوگیری از بارداری، احتمال رشد توده‌های سرطانی در سینه‌هایتان را بالا ببرید، خیال خود را راحت کرده‌اید. برای شمایی که در روز انتخاب این راه، مطمئن بوده‌اید که هیچ وقت قصد دوباره صاحب فرزند شدن ندارید، همه چیز ایده‌آ‌ل به نظر می‌رسیده؛ اما حالا، بعد از گذشت چند سال، نظرتان در این مورد تغییر کرده و آرزو می‌کنید که کاش همسرتان بار دیگر توان پدر شدن را پیدا می‌کرد.

این عمل توان جنسی را کاهش می‌دهد؟

وازکتومی یکی از روش‌هایی است که زوج‌ها برای جلوگیری از بارداری، سراغ آن می‌روند. در این روش راه اسپرم برای بارور ساختن تخمک مسدود می‌شود و نوعی جلوگیری دائمی از بارداری صورت می‌گیرد، اما انجام وازکتومی، تاثیری بر توانایی جنسی فرد نگذاشته و تنها توان باروری را کاهش می‌دهد.
  
مشورت با پزشک پیش از انجام وازکتومی

وازکتومی شانس انتقال ایدز را کاهش می‌دهد؟

وازکتومی (vasectomy) نوعی عمل جراحی در مردان است که برای پیشگیری از بارداری انجام می‌شود. در این روش که به «بستن لوله مردان» مشهور است، مرد از طریق انجام جراحی سرپایی یا در برخی مواد، انجام جراحی با بیهوشی کامل، با احتمال بازگشت 30 درصدی، امکان صاحب فرزند شدن را از خود سلب می‌کند.

با انجام وازکتومی تنها از بارداری، و نه از انتقال بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌شود و در جریان این عمل، مسیر وازدفران که وظیفه عبور اسپرم را از بیضه به سمت پروستات و مجرای ادراری دارد، با جراحی مسدود می‌شود. در واقع پس از انجام این جراحی، امکان انزال همچنان وجود دارد اما اسپرم که تنها بخش ناچیزی از مایع منی است، از بدن مرد خارج نمی‌شود.

امکان باروری بعد از وازکتومی

پس از وازکتومی، پزشک باید با انجام تست اسپرم از صفر بودن میزان اسپرم مرد مطمئن شود و قبل از اعلام این نتیجه، مقاربت همچنان باید با استفاده از دیگر روش‌‎های جلوگیری از بارداری انجام شود. چراکه تا مدتی از پس انجام وازکتومی، همچنان احتمال بارور شدن زن توسط اسپرم‌های باقی‌مانده وجود دارد. گذشته از این، بد نیست بدانید که با وجود کاهش قابل توجه احتمال باروری پس از انجام این روش، همچنان درصد کمی از این احتمال باقی می‌ماند و در صورت مشاهده علایم شبه بارداری در خود، حتما باید موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.
وازکتومی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روشهای جلوگیری از بارداری است و میزان بارداری‌هایی که با وجود استفاده از این روش گزارش شده‌است، در حدود 1 در 1000 پس از سال اول و بین 2 تا 10 در 1000 پس از پنج سال است. اغلب بررسی‌هایی که در این مورد انجام شده، احتمال بارداری را برای این زوج‌ها کمتر از یک درصد دانسته‌اند و متخصصان معتقدند برای کسانی که مطمئن هستند هرگز خیال والد شدن به سرشان نمی‌زند، این روش کم‌خطر نسبتا مطمئن است.

امکان بارداری بعد از وازکتومی

بازگشت وازکتومی؛ باروری دوباره

وازکتومی معکوس، راهی برای برگرداندن قدرت باروری است اما همه زوج‌هایی که پس از عوض شدن تصمیم‌شان، اقدام به این کار می‌کنند، صاحب فرزند نمی‌شوند. به گفته متخصصان، این روش 100 درصد اثر بخش نیست و همیشه به بارور شدن زن منجر نمی‌شود.
عمل‌های برگشت اغلب توسط متخصص اورولوژی انجام می‌شوند و میزان موفقیت وازکتومی معکوس در بین جراحان مختلف متفاوت است و آنهایی که تجربه بیشتری دارند، درصد موفقیت بالاتری در عمل خواهند داشت.
متخصصان معتقدند هر چه فاصله انجام عمل وازکتومی و عمل بازگشت وازکتومی کمتر باشد و متخصصی که قصد انجام این عمل را دارد، با خبرگی بیشتری آن را به انجام برساند، احتمال بازگرداندن قدرت باروری بیشتر خواهد شد، اما همانطور که گفته شد، برگرداندن قدرت باروری بعد از انجام وازکتومی، قطعی نیست و متخصصان معتقدند اگر احتمال می‌دهید که در آینده، هوس دوباره صاحب فرزند شدن به سرتان بزند، به جای وازکتومی، از دیگر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها