2109
مشکلات بینایی در بارداری

مشکلات بینایی در بارداری

1397/09/18 بازدید1598
مشکلات بینایی در بارداری معمولا در دسته مشکلات رایج این دوران قرار می‌گیرند. شناسایی این موارد به حفظ سلامت شما کمک می‌کند و فکرتان را هم آزاد خواهد کرد. در این مقاله به معرفی این مشکلات می‌پردازیم.

مشکلات بینایی در بارداری برای چه کسانی اتفاق می‌افتد؟

در طول بارداری، تغییرات هورمونی، تغییر متابولیسم بدن، عوض شدن چرخش مایعات و خون می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بینایی در بارداری شود؛ اما این اتفاق معمولا برای 15 درصد از زنان باردار می‌افتد.
یکی از مواردی که در دوران بارداری می‌تواند بیش از سایر عوامل روی بینایی تاثیر بگذارد، احتباس آب است. احتباس آب باعث ضخیم شدن و قوس قرنیه می‌شود. با اینکه تغییر بسیار جزئی است؛ اما روی وضعیت بینایی شما تاثیر می‌گذارد. همین مسئله یکی از دلایلی است که عمل لیزر چشم در دوران بارداری ممنوع است؛ همان طور که خرید لنز و عینک جدید مجاز نیست.
 

مشکلات بینایی در بارداری

آیا این تغییرات برطرف می‌شوند؟

اگر مشکلات بینایی در بارداری را تجربه می‌کنید، باید بدانید که بیشتر این موارد مثل تاری دید در بارداری بعد از گذشت چند ماه از زایمان برطرف می‌شوند. اگر عینک می‌زنید باید بدانید که معمولا شماره عینکتان بالا نخواهد رفت، اما در مواردی هم دیده شده که برای مثال، مادر متوجه شده است درجه نزدیک بینی او کمی بالا رفته است. چنانچه احساس کردید میزان بینایی‌تان تا حد زیادی تغییر کرده است، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خشکی چشم در بارداری

از حاملگی تا پایان دوران شیردهی، خشکی چشم یکی از مشکلات بینایی در بارداری است که تقریبا رایج محسوب می‌شود. این مسئله و ضخیم شدن و تغییر شکل قرنیه استفاده از لنز را سخت می‌کنند. به همین دلیل بهتر است به استفاده از عینک قانع باشید و چشمتان را در معرض فشار بیشتر قرار ندهید.

میگرن بارداری و تاثیر آن روی بینایی

یکی دیگر از مشکلات بینایی در بارداری، دیدن نقاط کور یا نور چشمک زن است. یکی از دلایل احتمالی این قضیه به می‌تواند به سردرد میگرنی اورا Aura مربوط شود. این نوع سردرد میگرنی معمولا برای خانم‌هایی اتفاق می‌افتد که اولین بارداری‌شان را تجربه می‌کنند. در این وضعیت معمولا سردرد در یک طرف سر وجود دارد، خطوط زیگزاگی دیده می‌شود یا حتی دید به طور موقتی از بین می‌رود. بعضی از خانم‌ها هم ممکن است علائم اورا را داشته باشند؛ اما سردرد را تجربه نکنند.

بیماری‌های چشم در بارداری

بروز مشکلات بینایی در بارداری گاهی با بیماری‌های چشمی همراه است. برای مثال بیماری کرئوریتینوپاتی مرکزی سروز؛ وضعیتی است که به دلیل احتباس آب زیر شبکیه چشم ایجاد می‌شود. در این وضعیت نقاط سیاه در دید ایجاد می‌شود. جالب است بدانید این وضعیت می‌تواند مربوط به هورمون‌های استرس هم باشد، به همین دلیل ممکن است بیشتر در اواخر بارداری اتفاق بیفتد. در پایان بارداری یا با گذشت چند ماه از زایمان، بینایی به حالت نرمال خودش برمی‌گردد.

بدتر شدن شرایط قبلی

بارداری ممکن است منجر به بهتر یا بدتر شدن وضعیتی باشد که قبلا هم در بینایی شما وجود داشته است. برای مثال افرادی که دیابت نوع اول یا دوم دارند، ممکن است متوجه شوند مشکلات بینایی در بارداری شان بیشتر شده است. اگر قصد دارید بارداری شوید، قبل از هر کاری به چشم پزشک مراجعه کنید. این کار را در اوایل بارداری نیز انجام دهید تا وضعیت چشمتان بررسی شود. در این معاینه‎‌ها مشخص می‌شود آسیبی به رگ‌های خونی شبکیه رسیده است یا نه. همچنین در طول بارداری و پس از آن نیز بیشتر به چشم پزشک مراجعه کنید. در حالی که بعضی مشکلات در طول بارداری بدتر می‌شوند، مواردی مثل گلوکما گاهی بهتر می‌شود. به همین دلیل هم ممکن است پزشکتان دوز دارویتان را پایین بیاورد که متعاقبا باعث می‌شود فرزندتان هم کمتر در معرض این مشکل قرار بگیرد.

خشکی چشم در بارداری

چطور از پس خشکی چشم در بارداری بربیایم؟

  • از چشم پزشکتان بخواهید قطره‌ای برایتان تجویز کند که استفاده از آن در بارداری، بدون مشکل باشد؛ چون بعضی قطره‌ها حاوی موادی هستند که برای خانم‌های باردار ضرر دارند.
  • چنانچه از لنز استفاده می‌کنید، سعی کنید استفاده از آن را به کمترین میزان ممکن برسانید. اگر باز هم احساس خشکی چشم کردید، سراغ عینک بروید.
  • برای مراقبت از خودتان در مقابل مشکلات بینایی در بارداری کمتر به تلویزیون، کامپیوتر و گوشی موبایلتان نگاه کنید. خیره ماندن به صفحه تلویزیون یا گوشی به مدت طولانی، میزان پلک زدن را کاهش می‌دهد و باعث خشکی بیشتر چشم خواهد شد.

جای نگرانی هست؟

بعضی از مشکلات بینایی در بارداری ممکن است زنگ خطری برای موقعیت‌های دیگر باشد. فشار خون بالا، یکی از این موقعیت‌هاست که 25 درصد خانم‌های مبتلا به پره اکلامپسی و نیمی از خانم‌های مبتلا به ایکلمپسی آن را تجربه می‌کنند. تاری دید، عدم تمرکز دید، دیدن نقاط تیره، حساسیت به نور، نابینایی موقتی، دیدن لکه‌های نور و دوبینی علائمی هستند که حتما باید با پزشک متخصص چک شوند.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16411 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11601 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3770 بازدید