2109
پدران سیگاری باعث کاهش باروری پسرشان می‌شوند؟!

پدران سیگاری باعث کاهش باروری پسرشان می‌شوند؟!

1397/09/13 بازدید406
نی نی سایت: مطالعات محققان بارها در زمینه دود سیگار و بارداری ثابت کرده‌اند که مادران سیگاری و ادامه سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم‌های فرزندان پسر و ناباروری‌شان شود.
اما حالا مطالعه تازه‌ای که در دانشگاه لوند سوئد انجام شده نشان داده است غیر از قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم سیگار مادر در بارداری، مردان با پدران سیگاری – مردانی که پدرشان در زمان لقاح سیگار می‌کشیده‌اند، تعداد اسپرم‌هایشان نصف مردانی است که پدران غیر سیگاری دارند.

در این مطالعه که با حضور 104 مرد سوئدی 17 تا 20 ساله انجام شده، محققان بعد از کم کردن میزان تاثیرگذاری مادرانی که خود در معرض نیکوتین قرار داشتند، عوامل اجتماعی اقتصادی و همینطور پسرانی که خود سیگار می‌کشیدند، اعلام کردند تجمع اسپرم مردان با پدران سیگاری 41 درصد کمتر است و نسبت به مردان با پدران غیرسیگاری، 51 درصد اسپرم کمتری دارند.

جاناتان اکسلسون، متخصص کاردرمانی و طب محیط می‌گوید: «نتایج این مطالعه که برای اولین بار انجام شده، بسیار متحیرکننده است؛ چراکه فارغ از میزان نیکوتینی که مادران در بارداری در معرض آن قرار می‌گیرند، اسپرم فرزندان پسرِ پدران سیگاری بسیار کمتر است».

بیومارکر کوتینین از محصولات متابولیسم نیکوتین است که می‌توان آن را در خون اندازه‌گیری کرد. با اندازه‌گیری سطح کوتینین، محققان متوجه می‌شوند که والدین خود سیگار مصرف می‌کنند یا به صورت غیرمستقیم در معرض دود سیگار قرار گرفته‌اند.
در تمام مطالعات قبلی مشخص شده بود که سیگار کشیدن خودِ مادر برای جنین بسیار مضر است اما مطالعه حاضر به طور واضح‌تری نشان داده است سیگاری بودن پدر باعث کاهش تعداد اسپرم‌های فرزندان پسرشان می‌شود.

محققان هنوز علت این موضوع را نمی‌دانند و معتقدند باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود. البته مطالعات دیگری هم نشان داده است که سیگاری بودن پدرها می‌تواند باعث بروز ناهنجاری‌های مادرزادی بچه‌هایشان شود.

به گفته این محققان، بر خلاف تخمک مادر، گامت پدر در تمام طول زندگی در حال تقسیم شدن است و جهش‌ها معمولا در زمان مشخصی از تقسیمات سلولی رخ می‌دهد: «می‌دانیم که دود تنباکو و سیگار حاوی مواد زیادی است که می‌توانند باعث جهش‌ و تغییر سلولی شود بنابراین اگر در زمان لقاح و حاملگی، گامت دچار جهش شده و توسط ژن‌ها منتقل شود، کیفیت اسپرم در فرزندان پسر هم کاهش می‌یابد».

منبع: ScienceDaily

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها