2109
۵ بیماری که مادران سیگاری به فرزندشان منتقل می‌کنند

۵ بیماری که مادران سیگاری به فرزندشان منتقل می‌کنند

1393/03/11 بازدید843

 دکتر فریده موحد، متخصص زنان و زایمان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: مصرف سیگار و قلیان توسط مادر باردار در اوایل و طول حاملگی، باعث کاهش رشد جنین می‌شود. به طوریکه ثابت شده در مادرانی که سیگار و قلیان می‌کشند، وزن نوزاد پس از تولد ۲۰۰ گرم کمتر از سایر نوزادان است و هرچه مصرف این مواد بیشتر باشد، نوزادان کم وزن تری متولد خواهند شد. 

 
وی ادامه داد: از دیگر اثرات سوء مصرف سیگار و قلیان توسط مادر، می‌توان به خطر سقط جنین و زایمان زود رس قبل از ۳۷ هفتگی اشاره کرد. 
 
دکتر موحد با بیان اینکه تولد این نوزادان هم بدون مشکل نخواهد بود، گفت: در این نوزادان، پس از تولد گاهی نقایص مادرزادی مشاهده می‌شود که شامل اختلالات دستگاه گوارش و روده‌های نوزاد، شکاف کام و لب و... است. 
 
این متخصص زنان تاکید کرد: در مادرانی که خود سیگار و قلیان مصرف نمی‌کنند، ولی در معرض دود ناشی از استعمال این مواد قرار دارند هم ممکن است علائم مشابه مشاهده شود. 
 
علاوه بر این طبق مطالعات صورت گرفته در زمینه اثرات سوء مصرف سیگار و قلیان روی جنین، مشاهده شده اثرات سوء این مواد بر رشد جسمی و اندام‌های جنین بیشتر از اثر بر رشد ذهنی جنین است. 
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16094 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11442 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2388 بازدید